Heeft iemand hier enige ervaring met de excel solver?
Ik zet met volgend probleem:
Ik wil gesprekken plannen tussen personen. Ik heb een lijst met alle te plannen gesprekken.
Elke persoon heeft een planningstabel. Deze zijn de variabele cellen die de solver mag wijzigen om tot een oplossing te komen.
Ik wil het aantal gebruikte tafels en uren zo veel mogelijk beperken. Ik reken daarom een kost voor het gebruik van bepaalde tafels en uren. De doelfunctie is dan om deze kost te minimaliseren.
De beperkingen zijn dan:
twee personen met een gesprek hebben een cel gemeenschappelijk die 1 is
de planning mag enkel nullen en enen bevatten
een persoon kan maar 1 keer per uur een gesprek hebben
Ik probeer dit uit op een klein voorbeeld maar de solver kan niet tot een oplossing komen. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik kan niet geloven dat de solver zo'n klein voorbeeld niet aankan.
Bijgevoegd bestand bevat het voorbeeld
Ik zet met volgend probleem:
Ik wil gesprekken plannen tussen personen. Ik heb een lijst met alle te plannen gesprekken.
Elke persoon heeft een planningstabel. Deze zijn de variabele cellen die de solver mag wijzigen om tot een oplossing te komen.
Ik wil het aantal gebruikte tafels en uren zo veel mogelijk beperken. Ik reken daarom een kost voor het gebruik van bepaalde tafels en uren. De doelfunctie is dan om deze kost te minimaliseren.
De beperkingen zijn dan:
twee personen met een gesprek hebben een cel gemeenschappelijk die 1 is
de planning mag enkel nullen en enen bevatten
een persoon kan maar 1 keer per uur een gesprek hebben
Ik probeer dit uit op een klein voorbeeld maar de solver kan niet tot een oplossing komen. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik kan niet geloven dat de solver zo'n klein voorbeeld niet aankan.
Bijgevoegd bestand bevat het voorbeeld