Kan iemand mij aub helpen met Partiteren en formateren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Ondanks alle goede bedoelingen van diverse mensen kom ik er gewoonweg niet uit hoe ik mijn nieuwe 40G harddisk kan partiteren en formateren in de volgende hoeveelheden:

1e van 5G voor opslag W98SE of XP home
2e van 5G voor backup van bovenstaande
3e van 30G voor data opslag documenten, MP3, etc.

Kan iemand mij stap voor stap vertellen hoe ik dit moet doen met gebruikmaking van FDISK. En dan bedoel ik ook echt stap voor stap.

Ik heb via internet diverse voorbeelden gekregen hoe het zou moeten, deze gevolgd maar ik loop vast!
De meeste tips zijn geschreven voor mensen met verstand van computers en niet voor leken!

Dus is er iemand die stap voor stap kan uitleggen zodat ik tot bovenstaand resultaat kom, ik zou je erkentelijk zijn.

groet,
Jean

misschien is het handiger aan te geven waar je vast loopt. Op dit forum wordt toch redelijk makkelijk en uitgebreid uitgelegd hoe e.e.a. in z'n werk gaat.

Misschien heb je wel een specifiek probleem.... wat niet als "standaard" uit te leggen is.

Ik kan het gewoon niet uitleggen wat er nu precies fout gaat....ik begrijp het gewoon niet wat ik moet doen. Alle tips zijn me gewoon te moeilijk omschreven.

Ik heb iets van 5 verschillende sites gelezen over dit probleem en alle 5 toegepast...maar ik krijg mijn verdeling er gewoon niet op.

kijk eens op deze site... onder de knop format / fdisk
hier wordt alles toch duidelijk uitgelegd.....
alles ff uitprinten en proberen wat er staat... kan niet volgens mij niet misgaan...

http://go.to/wintips

PS.. gaarne verder gaan via de "oude" topic...

Het spijt me maar beiden kunnen me niet helpen, ik loop vast en kan niet uitleggen waar....Laat de boel de boel wel en breng dat K.....ding weg. Moeten ze er maar naar kijken.

Nou het scheelt verdomde weinig...ik weet dat ik er niet echt wat mee opschiet maar als ik teveel geld zou hebben dan zou ik er genoegen in scheppen om ermee naar de allerhoogste flat in Rotterdam te rijden en em vandaaraf te laten mieteren en daarna de allernieuwste computer te kopen!

Nou vooruit, krijg je die optie er ook bij.

(Zie bijlage.)

Laatst bewerkt:
:) Mmmm, ik hou wel van dat soort humor....ik hou je op de hoogte of het ook werkelijk gaat gebeuren....effe de uitreiking van de staatsloterij afwachten, ik heb mijn zinnen gezet op 7 miljoen, koop ik heel Media Markt leeg en gaan we samen smijten!

Hou ik je aan.
Maar huur daarvoor dan ook meteen de Euromast af.

Guus.

Laatst bewerkt:
Partiteren en formateren

Als je WindowsXP home hebt dan kan je toch naar hartelust alles indelen zoals je zelf wilt als je opstart vanaf je cdrom:8-0:

Lukt me niet! Maar ik geloof dat ik het eea voor elkaar heb gekregen met partitioneren en formateren met gebruik van FDISK

Nou heb ik zojuist W98SE erop gezet; heb ik een C schijf van 5 gig...Een D schijf zonder wat (apparaat aangesloten die hij niet kent) Een E schijf (CD/DVD rom) en een F schijf (is de brander, die hij ook niet kent.

Hoe zet ik dat nou allemaal weer in volgorde???

het is blijkbaar gelukt om meerdere partities aan te maken... je hebt de c: schijf geformatteerd... heb je de overige paritities ook geformatteerd??
Je drive letters zullen inderdaad veranderen.
je hd is in dit geval c: d: en e:
je cd romspeler zal f: (of g: worden) en de brander wordt dan g: (of d:) net hoe ze aangesloten zijn.
Het kan zijn als je windows update doet, dat de brander en cd-speler hierna gewoon herkent worden.

Ik heb nu het volgende via Fdisk kunnen achterhalen:

C 1 A PRIDos 5005 Fat32 13%
2 EXTDos 34201 87%

De uitgebreide Dos partitie bevat logische stations

gegevens weergeven J/N (ik druk op Ja)

Krijg ik:
MB
D 5005

Moet ik doen met FDISK/MBR om de volgorde in orde te krijgen?

Eerst had ik een C, een D waarop mijn DVD speler staat en een E waarop de brander stond.

Als ik nu op de D druk (wat een partitie moet zijn) en wil formateren krijg ik te zien of ik dat zeker weet....wat moet ik nu doen.

Datzelfde heb ik met de F, daar zit nu mijn CD brander?!

Computers....Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

je moet wel formateren via de opstart floppy na fdisk... anders herkent tie de betreffende partitie niet.
Je kan in de uitgebreide partitie (ext.dos) nog een partitie aan latenmaken van 5 gb. je houdt van vanzelf de 30 gb over op de laatste partitie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan