Kan ik ADSL nemen zonder telefoonabonnement?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke, dat klopt inderdaad. Ik snapte aleen even nietw at dit met het onderwerp van het topic te maken had.:)

Bij ADSL van Alternatieve aanbieders betaal je inderdaad altijd het volledige bedrag (kosten ISP + Leverancier ADSL) aan de ISP.
 
okidoki, Tis inderdaad een beetje offtopic aan het worden, Gaat hier om een 2048/512 abbo en ik was bang dat er verborgen kosten in zouden zitten vandaar.
Maar om ff ontopic te blijven. Een telefoon lijn is en blijft nodig, alleen bij bijvoorbeeld demon wordt er geen gebruik gemaakt van kpn diensten als ik goed begrijp.

Gr. LenBasic
 
Geplaatst door lenbasic
okidoki, Tis inderdaad een beetje offtopic aan het worden, Gaat hier om een 2048/512 abbo en ik was bang dat er verborgen kosten in zouden zitten vandaar.
Maar om ff ontopic te blijven. Een telefoon lijn is en blijft nodig, alleen bij bijvoorbeeld demon wordt er geen gebruik gemaakt van kpn diensten als ik goed begrijp.

Gr. LenBasic

Dat heb je goed begrepen ja:) Een KPN abbo heeft een minimale contract duur van 12 maanden. Na deze periode kun je het telefonie gedeelte opzeggen en dan ben je van de KPN abbo kosten af.

OFFTOPIC:
Eigenlijk ben je net te laat als je nu ADSL bij Demon besteld, tot 13 januari 2003 waren de aansluitkosten + modem voor het 2048/512 abbo namelijk gratis. Helaas.
 
Dinsdag, 14 januari 2003 - Wie nu adsl neemt via KPN, moet ook een telefoonabonnement hebben bij KPN. Daar moet een eind aan komen, vindt Rits Tele.com.


Door Maarten Reijnders


Het Rotterdamse bedrijf is daarom naar de telecomwaakhond OPTA gestapt. "Het is een vorm van gedwongen winkelnering", meent Ytsen Kooistra, directeur van Rits Tele.com.

In de praktijk is het nu alleen mogelijk om een adsl-abonnement bij KPN af te sluiten als je ook al een telefoonabonnement hebt bij KPN. KPN vraagt providers meer geld voor ontbundelde toegang (adsl zonder telefoonaansluiting) dan voor gebundelde toegang (adsl plus telefoon).
Kooistra: "Het is toch vreemd dat een internetprovider meer dan het dubbele moet betalen wanneer zijn klanten minder afnemen van KPN?" Volgens Kooistra is dat in strijd met de telecomwetgeving, die voorschrijft dat tarieven 'kostengeoriënteerd' moeten zijn.

Rits Tele.com heeft er alle belang bij dat de OPTA een einde maakt aan de verplichte bundeling van een adsl-abonnement met een telefoonabonnement. Onder de naam Pilmo biedt het bedrijf namelijk een kastje aan waarmee je via internet kunt bellen. Omdat de gesprekken via internet worden afgewikkeld, zijn ze goedkoper dan als je via KPN belt.

Pilmo-kastje
Kabelgebruikers die een Pilmo-kastje hebben, kunnen hun telefoonabonnement opzeggen. Adsl-gebruikers (bij KPN) hebben die mogelijkheid niet: KPN zorgt er immers voor dat zij duurder uit zijn zonder telefoonabonnement. Op die manier hindert KPN het succes van het Pilmo-kastje, meent Rits Tele.com.

Overigens zijn niet alleen eigenaars van een Pilmo-kastje het 'slachtoffer' van de koppelverkoop van KPN. Ook mensen die bijvoorbeeld al een telefoonabonnement bij kabelaanbieder UPC hebben, zijn verplicht om een KPN-telefoonabonnement af te sluiten als zij adsl bij marktleider KPN willen.

Kooistra heeft goede hoop dat de OPTA een voor Rits Tele.com gunstige beslissing neemt. "We hebben al informeel contact gehad. De OPTA heeft de regeling van KPN destijds goedgekeurd met het idee dat niemand er door benadeeld zou worden. Dat is nu duidelijk niet langer het geval."

Mocht de OPTA Rits Tele.com in het gelijk stellen, dan kan dat gevolgen hebben voor de prijs van adsl, zo geeft Kooistra toe. Adsl zal mogelijk duurder worden. "Op dit moment wordt de internettoegang gesubsidieerd met de inkomsten uit de telefoniedienst", aldus Kooistra.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan