Kan ik al veilig 4T schijven aanschaffen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Hoi, *

Ik ben bezig een NAS aan te schaffen. Het moet redelijk groot worden, uiteindelijk tot 8 TByte. Ga ik nu voor een unit met twee slots en 2x4TByte, of is het beter om vier slots en 4x2T te nemen?
Het belangrijkste is stabiliteit: blijven de schijven over jaren goed (ik maak uiteraard backups, maar het is niet de bedoeling om die ook te gebruiken), en is er in dit opzicht verschil tussen 2 en 4T?

Kijk eerst goed of 4T schijven wel ondersteund worden. Niet elke NAS kan omgaan met schijven groter dan 2T.

Qua backup is het een beetje afhankelijk van wat je ermee bedoeld.

Als 2x 4T draait in RAID 1, heb je effectief 4T aan opslag en 4T aan backup.
als je 4x 2T draait in RAID 5 heb je effectief 6T aan opslag

Backup gebruik ik waar het voor bedoeld is. Bij voorkeur niet, dus. Maar ik wil daarmee aangeven dat ik geen behoefte heb aan RAID (dat vervangt backup niet, trouwens). Als er iets kapot gaat duurt het een paar uren/dagen voordat de schijf vervangen en vanaf backup opnieuw gevuld is. Soit, daar kan ik in mijn situatie mee leven, als het maar niet gebeurt.

Mijn schijven kunnen gewoon achter elkaar in een (naar ik aanneem) logisch volume. Maar ik heb een vaag vermoeden dat 4T schijven misschien een wat hogere failure rate zouden kunnen hebben. Je ziet eigenlijk vooral 2T en --in mindere mate-- 3T-schijven.

Laatst bewerkt:
4T schijven zijn pas een paar maanden beschikbaar voor het grote publiek. Het is dus niet zo vreemd dat ze nog zeldzaam zijn. Of dat betekend dat ze een hogere failure rate hebben is altijd afwachten.

We hebben uiteindelijk gekozen voor 2TB schijven ipv destijds. Geen risico met ondersteuning, prijzen zijn in verhouding, nu ook nog.
Heb een big tower voor niks geregeld, kunnen 10 schijven in en een all-in-one zuinig moedrbord (incl CPU) voor 100 euro en een Debian webdav installatie... ben je goedkoper uit dan een NAS.
Tja, wel zelf installeren. Maar er is veel te vinden op internet zoals:
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share
Het systeem draait nu al 2 jaar vrijwel probleemloos. We hebben hem dubbel opgezet, een server bij ons een bij mijn zoon, zijn 2e backup staat bij ons en omgekeerd.
Voor de basis opzet met 4x2TB waren we ca 400 euro per server kwijt (je hebt ook nog een voeding en RAM nodig, toetsenbord en muis liggen er vaak nog wel ergens).

PS: uitbreidbaar tot minimaal 10 schijven... ? Meestal toch maar 6xSATA op een moederbord?
Klopt maar .... ik heb nog zeker 4 USB poorten over en heb via ebay convertors gekocht waarmee je via USB een SATA schijf aan kunt koppelen (net als een externe schijf).
Kosten 7 euro p/s.

Heb een big tower voor niks geregeld, kunnen 10 schijven in en een all-in-one zuinig moedrbord (incl CPU) voor 100 euro en een Debian webdav installatie... ben je goedkoper uit dan een NAS.
Tot je aan het stroomverbruik denkt. Ruwweg 1 euro per jaar voor een watt volcontinu, je komt toch snel op een paar honderd euro per jaar uit... en dit apparaat moet wel een jaar of tien mee. Eeen NAS trekt mss 25 watt.

Probeer maar eens een NAS te vinden met 10 schijven..... het stroomverbruik van de schijven is identiek... onafhankelijk of je een NAS of server gebruikt.
Het moederbord is een low energybord, ca 10 w idle.
Dus reken je niet rijk met een NAS....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan