• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan ik automatisch werkbladen sorteren binnen een werkmap?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mazzel25

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jul 2012
Berichten
3
Ik maak gebruik van Excel 2007. In een werkmap moet ik tientallen werkbladen maken, ieder met een andere werkbladnaam. Is er een functie waarmee ik die werkbladen automatisch op alfabet kan laten sorteren?
 
Beste Mazzel25,

Wat toevallig. Deze vraag kwam net ook aan bod op een ander fora ;). Dit is de oplossing van SNB dus credits zijn voor hem :)
Bekend met VBA?
Code:
Sub sorteren()
  With CreateObject("System.Collections.ArrayList")
    For Each sh In Sheets
      .Add sh.Name
    Next
    .Sort
     For j = 0 To .Count - 2
       Sheets(.Item(j + 1)).Move , Sheets(.Item(j))
    Next
  End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet bekend met VBA. Had gehoopt dat er een basisfunctie in Excel zit.
 
Nope, geen basis- of standaardfuntie.
Dan gaan we je "ontmaagden" in VBA hahaha :D

Druk in Excel op ALT+F11 > de VBA editor zal geopend worden.
Dubbelklik in de linkse kolom op "ThisWorkbook" > er zal een blanco scherm hiernaast geopend worden.
Kopieer en plak bovenstaande code daar in > sla hem op.
Klik op de play knop zoals op je dvd speler ;) en hij sorteert hem.

Succes...
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat het gelukt is aangezien je vraag als opgelost staat?

Graag gedaan hoor....:confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan