kan ik de xfx hd 4870 xxx draaien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kunnen we een zinloze discussie achterwege laten in de topic. De topic starter heeft hier totaal niets aan.;)

hallo iedereen,

hartelijk dank voor alle reacties ik heb de discussie met plezier gelezen:p. nog effe over het merk voeding ik heb een recom voeding 450w. de videokaart is trouwens 1gb

mgv,

duck

Je kunt het gewoon proberen. Start de PC niet/of slaat ie uit dan wordt het tijd voor een andere.
Op mijn HD4870 (Sapphire 512MB) zitten een aantal LED'jes, als die 2 blijven branden dan is er iets met de stroomvoorziening niet oke.

oh ja vergete,

wat zijn de gevolgen van de te slappe voeding,
ik mijn computer dan kapot oververhit of zoiets, ernstige schade?
en hoe kan ik het herkennen.

nogmaals dank voor al jullie reacties,

david

nogmaals dank voor de info

Je kunt het gewoon proberen. Start de PC niet/of slaat ie uit dan wordt het tijd voor een andere.
Op mijn HD4870 (Sapphire 512MB) zitten een aantal LED'jes, als die 2 blijven branden dan is er iets met de stroomvoorziening niet oke.

ik ga het proberen,

Ik zou het niet proberen.
De voeding is niet echt goed te noemen. En dus te zwak voor een HD4870.

Dat is dus waarom ik meer info nodig had.

ik laat nog bericht achter of de voeding het doet,
als tie het niet doet wat zijn dan echt goede merken voeding, het liefst niet al te duur. ik wil hem namelijk in de winkel halen. want dan heb ik hem meteen als hij het niet redt. :p. en is die recom een beetje goeien voeding?

dit was mijn laatste vraag:D

david

ps. misschien moest ik deze vraag op de categorie voedingen plaatsen, maar jullie zijn er nu toch.

Hmm, ik zou verwachten dat er bij de meeste voedingen toch wel een soort van overspanningsbeveiliging op zit. Zodat dit dus niet gebeurd.

Zelf ben ik heel tevreden over de Be-Quiet's die ik tot nu toe heb gekocht voor mijzelf en familie, komen ook altijd wel goed uit de test. Echter zijn ze niet goedkoop.
Een mooie prijs/prestatie verhouding heeft Cooler Master in mijn ogen.

allo,

ik heb hier wat voltage info van mijn pc.

hardeware monitoring

voltage cpu: 1.22 v
+3.3v voltage: 3.28
+5v voltage: 4.80v
+12v voltage: 12.09

misschien hebben jullie hier iets aan?
en trouwens als mijn voeding ontploft weet ik zeker dat ik een andere moet hebben lol. en alsjeblieft hebben jullie nog een tip voor een goedkope voeding waarmee ik mijn videokaart fatsoenlijk kan draaien

ps waar kan je in pc wizard vinden wat je voeding is?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zou bij dit soort merken niet op de beveiliging vertrouwen.

Dit is gewoon een wat zwakker merk. En gewoon niet sterk genoeg. Ook al zal de voeding een tijdje werken: je moet niet gaan gokken met voedingen. Zeker niet met 350W-voedingen. Want daar is de voeding mee te vergelijken. En dus NIET met een 450W....

Maar goed: waarom vraag je advies?
Ik kan ook met je mee praten. Ik geef eerlijk advies en adviseer geen nieuwe voeding als ik denk dat het net moet kunnen. Zie de discussie met Pasja.
Als ik enig vertrouwen had in de voeding, dan zou ik iets anders zeggen...

edit:
Als de beveiliging niet goed is, dan kan het betekenen dat je een nieuwe computer moet kopen, ipv nieuwe voeding.

Laatst bewerkt:
ik geloof je wel, ik ga een nieuwe voeding kope maar, ik weet niet welke dus als jij nog een goedkope weet waarmee ik mijn videokaart kan late draaien, dan is dat helemaal top

oke

heel hartelijk bedankt voor al die info, ik kan nu wel weer effe vooruit:p
misschien heb ik je een beetje te veel lastig gevallen:o

in ieder geval bedankt:)

duck

Kijk er zijn er toch veel meer. Het zijn maar voorbeelden.
Het ligt er ook aan hoe lang je met de voeding wil doen.

Wil je in de toekomst je pc verder opbouwen rond die voeding, of koop je weer een nieuwe complete pc.

En vragen mag je altijd stellen. Daar zijn we voor.

Off-topic

LoL @ dat filmpje van corsair.

Ik vind het altijd raar om een "reclame" filmpje blind te vertrouwen.
(getest door corsair en het staat op hun eigen site, niet onafhankelijk)
Gewoon reclame is voor Corsair voedingen.

"wij van WC eend adviseren WC eend"

Je weet niet HOE ze het getest hebben.
Langzaam opbouwend, gelijk in 1 keer vol belast, de methode ,je weet het geteste merk niet ect.
Misschien was het wel een bekent probleem van die voeding, who knows.

Er is idd wel degelijk verschil tussen merken voedingen, maar dat ze zo opeens uit elkaar klappen (binnen 1-2 minuten).. geloof ik niet.
Ziet er eerder uit of ze een harde kortluiting maken aan de secundaire kant.
Ze laten alleen de voeding zien en niet de test rig ect.
Vind het dus een dubieus filmpje

Ik heb mijn systeem ook gewoon goed kunnen draaien (ongeveer een maand) op een 500W igreen van CM. Systeem was ook overbelast, maar dat merk je wel aan de temp en het geluid van de voeding. Maar uitelkaar klappen? nee.

On topic:
Persoonlijk zal ik het gewoon proberen. Temp en geluid van de voeding in de gaten houden. Is het te warm of gaat hij flink lawaai maken, Kun je altijd nog heel makkelijk naar de locale pc boer lopen en een nieuwe voeding halen.

En een systeem is heel zelden VOL belast. (CPU + Grake op 100%)
Dit gebeurt niet tijdens zware games, Dan is je graka wel zwaarder belast als je cpu, maar nog steeds niet 100%.
En bij zware applicaties dan is het omgedraaid.

enige waar ik kan denken als het systeem MAX belast wordt is bij Benchmarking. Maar bij normaal / gamen niet.

Laatst bewerkt:
Off-topic

LoL @ dat filmpje van corsair.

Ik vind het altijd raar om een "reclame" filmpje blind te vertrouwen.
(getest door corsair en het staat op hun eigen site, niet onafhankelijk)
Gewoon reclame is voor Corsair voedingen.

"wij van WC eend adviseren WC eend"

Je weet niet HOE ze het getest hebben.
Langzaam opbouwend, gelijk in 1 keer vol belast, de methode ,je weet het geteste merk niet ect.
Misschien was het wel een bekent probleem van die voeding, who knows.

Er is idd wel degelijk verschil tussen merken voedingen, maar dat ze zo opeens uit elkaar klappen (binnen 1-2 minuten).. geloof ik niet.
Ziet er eerder uit of ze een harde kortluiting maken aan de secundaire kant.
Ze laten alleen de voeding zien en niet de test rig ect.
Vind het dus een dubieus filmpje

Ik heb mijn systeem ook gewoon goed kunnen draaien (ongeveer een maand) op een 500W igreen van CM. Systeem was ook overbelast, maar dat merk je wel aan de temp en het geluid van de voeding. Maar uitelkaar klappen? nee.
Coolermaster....
Dat is dus ook een goed merk.

Het filmpje bewijst alleen maar wat er kan gebeuren met een slechte voeding.
En een slechte voeding is dus niet alle andere voedingen behalve corsair voedingen...
En dat corsair voedingen heel goed zijn is een feit.

Een goede voeding kan vaak nog best zwaarder belast worden als dat volgens de specs kan.
Lees dit anders:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=889

On topic:
Persoonlijk zal ik het gewoon proberen. Temp en geluid van de voeding in de gaten houden. Is het te warm of gaat hij flink lawaai maken, Kun je altijd nog heel makkelijk naar de locale pc boer lopen en een nieuwe voeding halen.

En een systeem is heel zelden VOL belast. (CPU + Grake op 100%)
Dit gebeurt niet tijdens zware games, Dan is je graka wel zwaarder belast als je cpu, maar nog steeds niet 100%.
En bij zware applicaties dan is het omgedraaid.

enige waar ik kan denken als het systeem MAX belast wordt is bij Benchmarking. Maar bij normaal / gamen niet.
Een systeem met een Q6600 en HD4870 overklokt gaat dus echt wel in de buurt van het maximum van de Recom voeding komen.

Als je Recom wilt vergelijken met Coolermaster dan ben je niet goed snik :mad:

Maar goed: ik heb in elk geval een verstandig advies gegeven. Het is aan de TS of hij wil gokken met zijn systeem of niet.

Nog een extra berekening:
Q6600 verbruikt 95W
HD4870 onoverklokt (dus geen xxx-versie) 135W
Dan nog harde schijf, dvdbrander, moederbord Laten we dat eens op 50W zetten
Dan de overklok van de HD4870. Laat dat 20W extra zijn.
Totaal 300W over de 12V-lijn.

Daarmee kom je echt in de buurt van het maximum van de voeding (312W). Theoretisch moet het kunnen, maar verstandig vind ik het niet.

:-) ik vergelijk de CM niet met Recom.
Ik geef alleen maar aan dat het "exploderen" van een willekeurige voeding in mijn ogen niet lukt met overbelasting.

In dat filmpje gebeurd het al bij 75% belasting. Volgens mij als dit gebeurd mag het product niet eens verkocht worden.

En het door de fabrikant aangegeven verbruik amper tot nooit gehaald wordt.
Dit is alleen een heel ruim werk gebied, zodat ze niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet functioneren van hun product.

bv hier het verbruik van een COMPLEET systeem:

quote uit het artikel:
Voor de test hebben we gebruik gemaakt van ons standaard videokaarten testsysteem, bestaande uit een Core i7 965, MSI Eclipse, 3 GB DDR3-1066, WD Raptor 74 GB, DVD-drive, Cooler Master Real Power M850. De resultaten vind je in onderstaande tabel. Let wel: de stroomverbruik waardes zijn voor het complete systeem

http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2psZGma/ASUS_Radeon_HD_4850__4870_Matrix_test/3

een 2de review
http://tweakers.mobi/reviews/943/3

een derde review
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTUzMSw5LCxoZW50aHVzaWFzdA==

Let wel op bij deze (3de) moet het verbruik nog vermenigvuldigd worden met 0.8
En dit systeem heeft een stroom slurper van een cpu, de QX9770 (130-140W)

Zo zijn er nog meerdere, maar het totaal verbruik van de systemen +/- 260-270W.
Dus z'n voedingkje zou het theoretisch "makkelijk" moeten trekken.
(Slijtage ect. ff voorbehouden)

ps in al deze reviews is het verbruik van een compleet systeem)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan