Kan ik een ander merk gebruiken met dezelfde specs

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik wil mijn geheugen uitbreiden van 8 naar 16 GB. Ik heb nu 1 x 8GB in één bankje, van totaal 4 bankjes.

Ik kan 2 x 4 GB goedkoop kopen, maar ik twijfel of dit kan. Ik heb nu (1x8) van het merk 'Kingston KVR1333', en dat wil ik uitbreiden met (2x4) van het merk 'Corsair ValueSelect 1333'. Beide 1,5 volt en DDR3.

Vraag is dan ook: Kan dit?
 
Geen probleem, als de snelheid maar hetzelfde is.
Neem je een lagere snelheid, past al het geheugen zich daar op aan en dat is dan zonde.
Neem je een hogere snelheid, dan is dat zonde van het geld. Hij past zich aan aan de laagste snelheid.
 
In principe is het geen probleem. Je mist met 2 x 4GB wel dual channel, maar dat heb je nu ook niet met 1 module.
 
Beiden bedankt voor de snelle reacties. Het kan dus. Mooi! Met snelheid bedoel je neem ik aan DDR3.

Nog een klein vraagje als het mag...

Ik heb vier bankjes, waarvan er nu nog 3 vrij zijn. Mij is niet helemaal duidelijk of extra geheugen in het bankje ernaast kan, of, zeg maar, in het eerste bankje van de tweede set (in 'paren' dus), oftewel het derde en vrierde bankje. Ik geloof dat ik het moeilijk uitleg :)
 
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, want je hebt sowieso geen dual channel wanneer je er 2 x 4GB bij zet. Eigenlijk is het beter om eenzelfde 1 x 8GB erin te zetten en deze te paren met al je eigen module ;)
 
Dual-channel werkt alleen indien het geheugen uit dezelfde serie komt, bij verschillen in de chips werkt het al niet meer.

Vraag mij af waarom je zoveel geheugen nodig hebt, ga je foto's/fims bewerken? dan is het wel nodig.
 
Jij vroeg ja af....
Vraag mij af waarom je zoveel geheugen nodig hebt, ga je foto's/fims bewerken? dan is het wel nodig.

De volgende vraag een aantal maanden geleden hier gesteld:
Bij diverse acties, zoals het opslaan van een foto of een document in Word, krijg ik vaak bij de opdracht 'Opslaan als' een grotendeels leeg scherm, al vrij snel gevolgd met de mededeling dat het betreffende programma niet reageert. Het spul hangt dus. Lastig, ik moet dan echt via Taakbeheer afsluiten en het opnieuw proberen. Een tweede of derde poging lukt dan vaak wel. Ik heb dit ook vaak bij de 'standaard' knipfuntie van Windows...

Zelfde vraag ook in het forum: http://www.nationaalcomputerforum.nl/ gesteld. Ben weken bezig geweest met allerlei schoon- en optimaliseerprogramma's, o.a. memtest; ook softwarematig intern geheugen opgehoogt, maar niets hielp..

Hoewel ik nog steeds twijfel, kan ik niets anders bedenken dat het 'toch' met geheugen te maken heeft, vandaar....

Als iemand een beter idee heeft, hoor ik dat graag.
 
Wacht even: je haalt nu een andere vraag erbij met betrekking tot software en/of het besturingssysteem. Heb je toen wel uitgesloten of het aan de software of het OS zelf lag? Dus heb je toen office en Windows overnieuw geïnstalleerd om dat uit te sluiten?
 
Die andere vraag heeft alles te maken met dit probleem hoor....

Ik vind het te ver gaan om de teksten in al die fora-berichten weer terug te halen, maar het komt er op neer dat na al die schoningsacties mijn systeem brandschoon was en het dus eigenlijk niet aan malware (in brede zin) kon liggen. En opnieuw installeren heb ik geen zin in, dan ben ik zo'n kleine twee dagen bezig en dat weegt niet op tegen het geringe ongemak.

Gegeugen erbij prikken is makkleijk en scheelt straks ook wellicht met de verkoop. En het spul wordt natuurlijk weer iets sneller, ook leuk...
 
Met meer geheugen versnelt er niets, theoretisch wordt het zelfs langzamer, er moeten immers meer worden geadresseerd.

Overigens is het mij nog steeds onduidelijk wat het probleem is, indien een melding over te weinig geheugen is het software probleem en niet dat er werkelijk te weinig geheugen is.

Overigens is 2 dagen installeren wel erg lang, ½ dagje lijkt mij meer in de buurt komen, je kunt veel programma's tegelijk installeren hoor........
 
Meer geheugen versnelt niets, weet niet hoe je er bij komt, de pc wordt minder langzaam indien er niet naar de harde schijf hoeft te worden geswapt.......

Overigens kan je het wisselbestand een vaste waarde geven en maakt niet uit hoe groot die is.

Was er al eens een andere videokaart erin geprobeerd?

Kan mij voorstellen dat er een foto opgeslagen moet worden die eerst moet worden gerendeerd naar de extensie die hij moet krijgen en dat kan even duren, zou alleen door het de videokaart te laten doen problemen kunnen geven, die is niet multitasking zoals de CPU.

Miss in die richting kijken?
 
Mijn oorspronkelijke vraag over geheugen is beantwoord, waarvoor dank...

Iemand vroeg mij om aanvullende info die ik netjes gegeven heb. Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik er lang mee bezig geweest en eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee. Ik heb geen zin om dit verder uit te diepen. Ik wil het dan ook graag hierbij laten.

Nogmaals dank voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan