• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan je een macro toestaan om bereiken te bewerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo
Ik maak een macro die voor de gebruiker een aantal velden bewerkt die die gebruiker niet met de hand mag bewerken. Ik zou daarom graag het werkblad willen beveiligen en met de functie "gebruikers toestaan om bereiken te bewerken" zou ik uitsluitend de macro willen machtigen dat bereik te bewerken.
Kan dat?
Vast bedankt
Anne

Hallo
Ik maak een macro die voor de gebruiker een aantal velden bewerkt die die gebruiker niet met de hand mag bewerken. Ik zou daarom graag het werkblad willen beveiligen en met de functie "gebruikers toestaan om bereiken te bewerken" zou ik uitsluitend de macro willen machtigen dat bereik te bewerken.
Kan dat?
Vast bedankt
Anne
Als ik het goed begrijp, kan je vraag worden opgelost via Worksheet.Unprotect aan het begin van de code en Worksheet.Protect aan het eind van de code.
Tijdens het uitvoeren van de macro wordt dan tijdelijk de beveiliging verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dank, dat is wat ik ook heb gedaan. Maar het is een wat "botte" methode. Ik hoopte dat de mogelijkheid van "gebruikersmachtiging" per bereik een subtielere oplossing zou geven.
Maar ik neem aan dat dat dus niet kan voor een macro.
Groet
Anne

Ik heb dat nog nooit gedaan in een macro (en ook nog maar heel zelden in Excel zelf), maar neem eens wat code op met de macro recorder en zie wat eruit komt.

Wigi

AnnevdD, Zet deze code in je ThisWorkbook module
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("[naam van de te beveiligen sheet]").Protect UserInterFaceOnly:=True
End Sub
Vul wel ff de juiste sheetnaam in. Deze code zorgt er voor dat je VBA wel alles mag in een beveiligd blad.

Groet, Leo

Dit werkt echt. Goede oplossing, zoiets zocht ik, maar ik zocht het op de verkeerde plaats.
Hartelijk dank.
Anne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan