Kan klok niet synxhroniseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lady42

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Als ik de klok wil synchroniseren krijg ik bij beide server de volgende foutmelding:
Er is een fout opgetreden bij het opvragen van de status van de vorige synchronisatie. De RPC-server is niet beschikbaar. De Remote Procedure Call (RPC) en de Remote Procedure Call (RPC) Locator staan op Gestart en automatisch. Hoe kan ik dit oplossen?

Pas geleden wat geïnstalleerd? Draai Mbam eens, link en handleiding in m'n handtekening.

Geen duidelijke posting:
a. Wat probeer je te synchroniseren? Een XP werkstation, als ik het goed begrijp?
b. Indien XP werkstation: Is die in een Windows domein opgenomen?
c. Indien XP én in domein: Dan is mogelijk het probleem op de domeincontroller, want met die (tijd-)server wordt er gesynchroniseerd vanaf werkstations.
Dus mogelijk is op de server de RPC service niet beschikbaar, draait de Windows Time service niet etc.

Tijs.

Nee gewoon een PC

Laatst bewerkt door een moderator:
Staat de tijd in het BIOS goed?

Ok, onder XP wil de volgende truc ook wel eens lukken: Controleer de datum & stel die eventueel bij, idem met de tijdzone, & stel de klok handmatig in op 1 a 2 minuten achter. Klik Toepassen, & probeer dan nog eens een synchronisatie uit te voeren. Mislukt dat de 1ste keer, even wachten, & nog eens proberen. Lukt het weer niet, probeer dan een andere tijdserver uit de lijst, bv. time-nist.gov, vaak doet die het dan wel.
Anders word het speurwerk...

Heeft allemaal niets geholpen

Dan zou ik de CMOS-batterij vernieuwen.

Hoe lang gaan die normaal mee?

Gemiddeld een jaar of 7, kan langer (hangt een beetje van de kwaliteit af) maar als 'ie nog nooit vernieuwd is wordt het, gezien XP, nu echt wel tijd en is 'ie behoorlijk lang meegegaan. :P
Op een gegeven moment kan hij ook gaan lekken en ligt je hele Bios overhoop.
Geef eens door welke tijd er in het Bios staat (meestal F2, del of een andere toets), staat die jaren terug naar de tijd van aankoop b.v. dan is het vrijwel zeker je batterij.

Laatst bewerkt:
Ik wilde niet te pessimistisch overkomen, blijkbaar heb ik toch uitstekende batterijen. :P Mijn ervaring is gemiddeld 5 jaar bij verschillende pc's.

Even een zij-vraag: De pc is 13 maanden oud, maar er draait XP op?? Klinkt als niet geloofwaardig.
Je bedoelt niet: De pc is meerdere jaren oud, ik heb 'm tweedehands gekocht met XP erop?

Tijs.

Nou ik vind je opmerking wel enigszins beledigend, alsof ik dom ben of zo. Het is zo als ik heb gezegd. Mijn PC is een jaar oud en die draait op XP. Ik zal dat uitleggen. Het is mijn derde PC sinds 2001 en alle 3 heb ik ze zelf samengesteld en laten emballeren door NoRRoD Computers. De laatste 2 zonder OS. Aangezien ik niet bereid ben om weer heel veel geld neer te tellen voor 1 CD/DVD heb ik dus opnieuw XP Pro geinstalleerd en nadat de ondersteuning van XP was afgelopen heb ik EMET er op gezet. En zo kan ik dus met XP en EMET ook nog steeds veilig internetbankieren. EMET is trouwens een tooltje van Microsoft. Als die goed afgesteld staat dan heb je geen beveiligingsproblemen.

Tsja, slim kan ik het niet vinden om een besturingssysteem te installeren die geen updates meer ontvangt, m.b.t. Internet Explorer niet verder kan gaan dan Internet Explorer 8, waar voor nieuwere hardware geen (of moeilijk) drivers voor te krijgen zijn, geen nieuwe tips of herstelprogramma's (Fix-it) van Microsoft voor uitkomen om problemen op te lossen etc.
Dus ik vind het dom, inderdaad. Net zoals het jouw keuze was om toch XP te installeren is het daarmee ook jouw keuze om je beledigd te voelen.

M.b.t. je probleem: Je zou kunnen kijken of Windows Repair all in One je problemen oplost. De portable versie is goed genoeg, maar je kunt ook kiezen voor de installatie-versie.
Doe de malware scan, doe de scan op bestandsfouten, doe liefst ook de System file check (heb je een XP installatie-cd bij nodig met het op jouw XP geïnstalleerde Service Pack geïntegreerd), doe de registry-backup en ook het maken van het systeemherstelpunt.
In de Repairs sectie zou ik (in eerste instantie) denken aan de volgende repair-items om uit te laten voeren:
Repair Registry permissions
Reset Service permissions
Register system files
Repair Windows firewall
Repair Hosts file
Remove policies set by infections
Repair Winsock & DNS cache
Restore important Windows Services
Set Windows services to default startup

Overigens werkt in mijn virtuele XP de tijdsynchronisatie goed met time-b.timefreq.bldrdoc.gov als tijdserver. Dit dus als toevoeging op wat TheKnight schreef over time-nist.gov als tijdserver.

Tijs.

Tja, jij mag dat dom vinden, ik heb trouwens nog wel een paar updates gehad de afgelopen maanden. Met drivers voor hardware heb ik ook geen problemen en IE gebruik ik sowieso nooit. Het probleem met de klok komt ook voor bij mensen die Win 7 of 8 gebruiken.

Nog iets gedaan met de tip in mijn vorige posting? Ik had graag terugmelding over het resultaat ervan gezien.

Overigens, mag ik aannemen dat Service Pack 3 geïnstalleerd is?

Ik ga niet verder discussiëren over de keuze voor XP, mijn mening is bekend.

Tijs.

Laatst bewerkt:
#17 Nou ik vind je opmerking wel enigszins beledigend, alsof ik dom ben of zo.
@lady42
Je hoeft die opmerking niet beledigend te vinden hoor, als je die info meteen in je beginpost had gegeven dan waren we allemaal niet op het verkeerde been gezet. :o
Immers XP wordt tegenwoordig vrijwel nooit op een nieuwe pc gezet als enkel OS, jij bent dus blijkbaar de uitzondering.

Laatst bewerkt:
Nog iets gedaan met de tip in mijn vorige posting? Ik had graag terugmelding over het resultaat ervan gezien.

Overigens, mag ik aannemen dat Service Pack 3 geïnstalleerd is?

Ik ga niet verder discussiëren over de keuze voor XP, mijn mening is bekend.

Tijs.

Ik heb idd SP3 en je tip[ ben ik nog mee bazig (wordt vervolgd)

Helaas heeft het allemaal niets uitgehaald, integendeel. Na dat de klok een tijd lang niet veel meer te hard liep, loopt ie nu ongeveer een half uur per dag achter. Ik weet het dus ff niet meer.
Windows zegt dat ie aan het synchroniseren is, maar vervolgens meld hij dat er een fout is opgetreden, maar verteld niet welke fout

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan