Kan mijn systeem Windows Vista aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Payama

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2008
Berichten
32
Ik wil mijn pc graag binnekort leeg laten gooien en met een schone pc beginnen.
Nu zit ik eraan te denken om ook gelijk mijn Windows XP te vervangen door Windows Vista. En dan de versie: Home Primium. Nu is mijn vraag of dat aan te raden is met mijn pc. Ik heb namelijk op internet gekeken en mijn systeem voldoet aan de systeemeisen van Windows Vista maar heel veel mensen zeggen dat ik het toch beter niet kan doen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Mijn systeem kort maar krachtig:
CPU Type: Intel Pentium 4 531, 3000 MHZ

SPD: DIMM1: MCI Computer MTD512M PC400 CL 2
DIMM3: MCI Computer MTD512M PC400 CL 2
( dus volgens mij is dat 2 keer 512 MB is dus 1 GB werkgeheugen )

Moederbord: Intel Pentium 4 531, 3000 MHZ
moederbord naam: onbekend
chipset: Intel Springdale-G i865G
Bios type: AMI

Voeding: Q-tec ADT-300
volgens mij kan hij maximaal 300 watt maar ergens anders staat weer total uitput 160 W dus ik weet het niet.

Harde Schijf: 250 GB

Videokaart: Radeon 9600 Family Pro ( 256 mb )

Kan iemand mij vertellen of het slim is om op deze pc Windows Vista Home Primium te zetten?
 
ik zou mooi bij xp blijven met dat systeem\
vista vraagt net ff meer om lekker te draaien
 
Met dit systeem inderdaad bij XP blijven.

Ga je inderdaad de videokaart vervangen zoals je zegt in je andere topic en dan ook nog 1Gb intern geheugen bijplaatsen, dan zou Vista kunnen.
Tenminste... als alle drivers voor de rest van je hardware beschikbaar zijn voor Vista
 
Je PC kan het prima aan, (weet ik uit ervaring, mijn oude systeem is zo ongeveer gelijk) echter XP is een stuk stabieler waardoor ik het toch zeker bij XP zou laten.
 
Windows XP/ Windows Vista

wat voor soort programma's zullen problemen krijgen als er vista op staat? ( ik heb er echt geen verstand van hoor ) hoe weet ik nou of mijn DVD driver windows Vista accepteerd?

maar wat jullie zeggen is dus dat ik beter me werkgeheugen kan vergrote, nieuwe videokaart en nog even een nieuwe voeding... komt neer op zo'n 200 euro minstens.... wat kost het dan om alleen een nieuwe pc ( zonder beeldscherm enzo ) te kopen die dit allemaal al heeft? Want dan kan je misschien voor iets meer geld weer veel langer vooruit. Of zie ik dat verkeerd?
 
Hoi :)

Denk dat je dan niet goed het bericht van Withaar hebt gezien of begrepen m.b.t. de Upgrade Advisor.

ED
 
wat voor soort programma's zullen problemen krijgen als er vista op staat? ( ik heb er echt geen verstand van hoor ) hoe weet ik nou of mijn DVD driver windows Vista accepteerd?

maar wat jullie zeggen is dus dat ik beter me werkgeheugen kan vergrote, nieuwe videokaart en nog even een nieuwe voeding... komt neer op zo'n 200 euro minstens.... wat kost het dan om alleen een nieuwe pc ( zonder beeldscherm enzo ) te kopen die dit allemaal al heeft? Want dan kan je misschien voor iets meer geld weer veel langer vooruit. Of zie ik dat verkeerd?

De goedkoopste (vaak ook al wel redelijk stabiele) pc's zitten in de categorie 300 tot 400 euro. Vanaf 500 euro krijg je de betere PC's, maar dan betaal je ook alweer flink
 
Vista

Een vriend van mij heeft het volgende voor mij opgezocht:

Videokaart HD3850
Voeding Low Noise ( 650 Watt )
2 GB DDR - 400 Kit

wat ik allemaal bij alternate kan bestellen voor 250 euro.
Denken jullie dat dit de beste oplossing is en dat dan alles weer zal werken?
Net zo als nu kan ik bij Test Drive Unlimited nog geen eens race's spelen en valt hij iedere keer vast of uit. Zullen dit soort problemen ook opgelost worden?

Verder zal ik met deze aanpassingen hopelijk ook vista kunnen draaien op deze pc.
Is het verstandig om dit te doen of is het een domme investering?
 
Je hebt nu al een redelijke PC hoor. Denk niet dat je er ontzettend veel mee opschiet door die onderdelen er in te zetten.....
 
vista

ja kan amper spellen meer spelen:p
alle nieuwe spellen kan ik niet meer draaie dus wil me systeem beetje gaan aanpassen en dan gelijk maar naar vista overstappen.... snappie:p
 
Nee, snap ik niet.

Simpel gezegd; Een programma heeft 'rekenkracht' nodig.
Rekenkracht wordt bepaald door de combinatie processor en hoe snel deze werkt en de hoeveelheid geheugen die beschikbaar is.

Nu is Vista zelf ook een programma en heeft veel meer 'rekenkracht' nodig dan bijvoorbeeld XP. Door Vista op je PC te zetten hou je (nog) minder rekenkracht over voor bv games...

Maar download die Upgrade Advisor nou eens (linkje in mijn eerder reactie) en laat ons de score weten (totaal en van de verschillende onderdelen).
 
vista

ik heb die toen gelijk gedownload maar die zegt dat alles kan zelfs de ultimate versie kan. maar als iedereen toch zegt dat mijn pc het niet aan kan dan vertrouw ik daar maar op want heb er zelf echt geen verstand van...
nu weet ik het trouwens al helemaal nie meer want als ik alleen videokaart,werkgeheugen en voeding verander dan kan ik bijvoorbeeld nog geen GTA IV spelen want die eist een betere processor... dus het is allemaal nog niet zo simpel als ik dacht...
en zelf dacht ik van als er dan toch nieuwe onderdelen in gaan om spelen te kunnen spelen dan zal hij vista toch ook wel aan kunnen?
zo dacht ik erover...
 
In vergelijking met een pc die ik hier zelf heb had ik die uitslag wel verwacht.

Maar.....even los van wel of niet bepaalde spellen kunnen spelen.....kun je ook eens vertellen wat je zelf denkt meer aan Vista dan XP te hebben :)

ED
 
Ja, dan zijn de gegevens op het start scherm van de Upgrade Advisor, maar je systeem wordt ook echt onderzocht, dit duur meerder minuten.

Je krijgt meen ik een button 'Details' of zo, klik hier op.
Nu krijg je drie aandachtsgebieden te zien;
- Systeemvereisten
- Apparaten
- Programma's

Klik bij ieder op Zie Detail.
Nu kan je duidelijk zien wat je vermoedelijk moet aanpassen op Vista echt goed te kunnen gebruiken.
Bij welke zaken staat dat actie vereist is?
 
einde vraag

ik heb er nog is goed over nagedacht en het schiet niet op om nog meer geld in dit ding te steken.
Momenteel heb ik ook geen geld ervoor over om een nieuwe te kopen aangezien ik binne een niet al te lange tijd een laptop wil kopen.
Ik heb daarom besloten om in deze pc geen cent meer te steken en dat geld vrij te houden en wellicht dat er binnen twee jaar een volledig nieuwe staat die wel aan alle verwachtingen voldoet. Dat is denk ik beter dan er nu 250 euro in steken en dan een nog niet succesvol systeem hebben.

Aanstaand weekend dan komen er twee vrienden van me en die komen mijn pc helemaal leeg gooien en dan heb ik toch maar besloten om er gewoon XP op te zetten in plaats van Vista. Ik hoop hiermee toch nog een redelijk systeem te hebben wat nog een paar jaartjes mee kan en daarna het museum in.

Iedereen bedankt voor de moeite en de tips die jullie mij gegeven hebben want het heeft mij zeker geholpen bij deze keuze, of jullie het daar nou mee eens zijn of niet.

Bedankt en tot ziens,
Payama
 
Laatst bewerkt:
Je hebt goed overwogen hoor...prima....maar....heb je TWEE vrienden nodig om je pc helemaal leeg te gooien?....dat doe je toch gewoon even zelf met " format C ". :)

ED
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan