Kan Mozilla mail tegen virussen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jossos

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2004
Na veel ellende met IE en Outlook Express heb ik sinds een week Mozilla geinstalleerd. Van horen zeggen (misschien niet zo slim) had ik begrepen dat virussen geen effect hebben op Mozilla.

Ik dus weer vrolijk de mail binnen halen (tot dan gebruikte ik netmail bij HetNet). Wat bleek...Norton av 2002 sloeg het ene alarm na het andere. De geinfecteerde mails waren daarop NIET door Mozilla te verwijderen. Keer op keer een pop-up vcan Norton met een viruswaarschuwing. Mozilla gesloten. Met Norton waren de virussen (meteen een stuk of 20) op te sporen en te verwijderen. Daarna Mozilla weer aan en nu waren de mails wel te verwijderen. Maar vanaf dat moment werkt Mozilla mail niet meer goed. Het begon met dat M. het wachtwoord kwijt was van de HetNet mailserver. Toen kon ik geen mail meer verzenden. De POP en SMTP instellingen zijn nog als voorheen.

Is er nu toch iets vernaggeld aan Mozilla? En suggesties om het te verhelpen? Liefst zonder opnieuw te installeren, want ik heb net weer m'n mail op orde..

Even een vraag, is mozilla een mail programma of een internetbrowser.
Als het een mail programma is dan zul je toch echt nog wel een virusscanner nodig hebben hoor.

thunderbird is het losse mail programma van mozilla

en mozilla is pakket , browser , email programma en chat enz. ineen.

Ik doelde op het hele pakket. Browser en mail in één, dus niet alleen Firefox. Mij is verteld dat Mozilla (of andere niet MS mail programma's) weliswaar mail met virussen download maar dat deze virussen geen effect hebben.

Geplaatst door jossos
Ik doelde op het hele pakket. Browser en mail in één, dus niet alleen Firefox. Mij is verteld dat Mozilla (of andere niet MS mail programma's) weliswaar mail met virussen download maar dat deze virussen geen effect hebben.

Je bedoelt dus de Mozilla Suite. Probeer in het vervolg een beetje duidelijker en preciezer te zijn.

Wat jou is verteld is nonsens. Als je een virus per e-mail binnenhaalt kan het schade aanrichten, of je dat e-mailvirus nu binnenhaalt met bijv. Outlook of met Mozilla Thunderbird. Er zijn virussen die zich specifiek richten op het misbruiken van lekken in Outlook en Outlook Express, maar dit neemt niet weg dat ook via andere e-mailclients virussen verspreid kunnen worden.
Mozilla (de browser) is wel minder vatbaar voor allerlei exploits dan Internet Explorer, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Laatst bewerkt:
Lijkt me meer een probleem dat Norton je mail al scant als het binnen komt. Zolang je geen bijlages opent, kan je weinig gebeuren (ik ben het niet met je eens, Buffy). Je kan met Mozilla wel degelijk virusmail ontvangen en gewoon bewaren zonder er ooit last van te hebben. Mail kan zichzelf niet openen, dat doet de gebruiker (met externe programma's ,niet Mozilla). Bij Outlook werkt dat weer anders door de gaten in het M$ systeem en de nauwe intergratie van M$ software met het systeem.

Virusscanners moeten zich beperken tot het scannen van lopende processen en niet pro-actief virussen onderscheppen. Zolang het niet in je geheugen zit, doet een virus niets. Net als bij mensen, je kan een griepvirus hebben zonder er ooit ziek van te worden.

Geplaatst door caveman
Lijkt me meer een probleem dat Norton je mail al scant als het binnen komt. Zolang je geen bijlages opent, kan je weinig gebeuren (ik ben het niet met je eens, Buffy). Je kan met Mozilla wel degelijk virusmail ontvangen en gewoon bewaren zonder er ooit last van te hebben. Mail kan zichzelf niet openen, dat doet de gebruiker (met externe programma's ,niet Mozilla). Bij Outlook werkt dat weer anders door de gaten in het M$ systeem en de nauwe intergratie van M$ software met het systeem.

Virusscanners moeten zich beperken tot het scannen van lopende processen en niet pro-actief virussen onderscheppen. Zolang het niet in je geheugen zit, doet een virus niets. Net als bij mensen, je kan een griepvirus hebben zonder er ooit ziek van te worden.

Dat lijkt me precies het probleem Caveman. Het is prima dat de alarmbellen gaan rinkelen als je een verdachte mail binnenhaalt. Maar een mededeling als "Pas op verdachte mail, niet openen!" volstaat. Het kan niet de bedoeling zijn dat de normale werking van het email-programma (in dit geval de Mozilla SUITE) gefrustreerd wordt. Ben natuurlijk al lang blij DAT de virusscanner het virus detecteert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan