kan mysql niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philips10

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
50
Hallo

Ik heb de 7e druk van "Het SQL Leerboek" van Rick F. van der Lans gekocht.
Op de achterzijde van de cover las k dat ik vanaf de site http://www.r20.nl
o.a. pfd-bestanden kon binnenhalen, hetgeen ook blijkt te kloppen.

In een van de bestanden [ Het SQL Leerboek V7 - Installatiegids.pdf ] kan ik lezen hoe ik eerst alles
moet voorbeeiden door het te downloaden en te installeren.

Ik heb van http://dev.mysql.com/downloads/
Hiervan het ik de MySQL Community Edition (GPL)-versie gedownload [alle bestanden dat ik daarvan
kon binnenhalen] en heb eeerst dus MySQL met mysql-installer-community-5.6.13.1.msi [naturlijk
alles voor Winndows - ik heb Windows Vista] geprobeerd te installeren.

Doch hier gaat het mis. Ik krijg iedere keer de foutmeling error.jpg
Dus: "The cabinet file "media1.cab" required for thiss installation is corrupt and cannot be used.
Het maakt niet uit, of ik de instalatie vanuit de externet harde schijjf, CD of internene harde
schijf probeer. Ik heb de download ervan wel x-maal herhaald, maar ook at bracht niets.

Dus heb ik met mysql-installer-web-community-5.6.13.0.msi geprobeerd te installeren, waarbij de
meeste bestanden dyus vanaf de server worden gedownload. Doch ook dit bracht niets.

Nu heb ik "mysql-5.6.13-win32.zip" in c:\mysql uitgepakyt. DAT WERKTE WEL.

Maar om met het boek te kunnen werken moest ik ook de gratis-versie van WinSQL downloaden
en installeren. Dat liep gelukkkig goed.

Doch, omdat ik MySQL niet met de standaard installatie-programma hebgeinstalleerd, kan deze
in "Data Source Name" MySQL niet vindinden En ook deODBC[Database type] niet.

Nu k dus MySQL wel in c:\MySQL heb en WinSQL ook [in c:\program files\WinSQL"],
hoe kan ik WinSQL zo confiigureren, opdat ik met WinSQL en MySQL doch zoals het
beschreven in het boek kan werken en het boek kan doorwerken?

Of bestaat er toch nog een methode om met mysql-installer-community-5.6.13.1.msi of
andrers met mysql-installer-web-community-5.6.13.0.msi MySQL toch naar behoren te
intalleren.

Zo niet, vind ik een suggestie om WinSQL te configureeren om mt MySQL in c:\mysl
te kunnen werkem ook prima.

Bedankt alvast
 
Als je doel is om SQL te leren dan maakt het niet uit hoe je MySQL installeert, het resultaat zal hetzelfde zijn.
Als het boek ook behandelt hoe je MySQL configureert dan zal het verschil alleen zitten in waar het configuratiebestand staat.

MySQL wil nog wel eens van mening veranderen over hoe de boel moetwerken dus het is meestal het handigst om de handleiding van mysql.com te volgen om uit te sluiten dat het boek alweer verouderd is.
Ondanks z'n brakheid is MySQL nog steeds populair onder beginners dus er is meer dan genoeg hulp te vinden over eventuele configuratieproblemen die je tegen zou kunnen komen.
 
Ton ik WinSQL met MySQL-odbc niet met MySQL kon verbinden, heb ik het met xampp geprobeerd.
Ik kan MyQL mar niet met de msi-bestanden installeren. Kandat komen omdat ik Windows Vista
gebruik ? Hoe kann ik het vooralsnog met Vista op bijv c:\program files\\mySQL installeren,
want daaar wil het msi-installatie-programma MySQL installeren en Windows Vista laat dat nie toe.

Zlang ik MySQLL niet met ht msi-bestand kan installeren, kan ik ook WinSQL niet gebruiken en het boek
HET sql lEERBOEK - 7E DRUK doorwerken.

Weet iemand dus of ik met mysql-installer-community-5.6.13.1.msi of anders met
mysql-installer-web-community-5.6.13.0.msi op Windows Vista MySQL kan installerenn .

Bedankt
 
Ik zou niet weten waarom je MySQL niet via MSI mag installeren, heb je de 32 of 64 bit versie?

Maar nogmaals, het maakt niet uit hoe je MySQL installeert, gewoon helemaal niet, punt.
WinSQL heeft blijkbaar ODBC nodig en de ODBC driver kun je ook los installeren, zie mysql.com.

Maar winSQL is opzich ook niet nodig, elke willekeurige tool kan queries uitvoeren, en alle tools werken vrijwel hetzelfde, zeker op het niveau waarop jij het gaat gebruiken. Je moet wellicht even aanleren waar het in de andere tool zit, maar dat is echt geen atoomphysica.

MySQL maakt er zelf ook een: MySQL Workbench. Die is gratis te downloaden op mysql.com
maar er is ook toad, sqlyog, heidisql, navicat en die hebben geen van allen ODBC nodig.
 
nu werkt niets meer

ik had nog xampp geinstalleerd. Deze heb o verwijderd.
Ik heb ook alles rondom mysql en winsql verwijderd, in de hoop dat ik met
mysql-installer-community-5.6.13.1.msi MySQL MySQL kan vrwijderen.
Alk ik het hiermee zou kunnnen installeen, zou de user en passsword
[ root en wederom root ] automatisch voor mij worrden gezet.

Installatie met mysql-installer-community-5.6.13.1.msi verliep weer en op
dezelfde wijze verkeerd.

Dus heb ik wderom mysql-5.6.13-win32.zip op c:\mysql uitgepakt. Omdat ik de root
user en password wederm niet kon vinden, heb ik geprobeerd dezr [ging de vorige keer
wel goed] met
-- cd C:\mysql\bin
-- mysqladmin -u root password root
de user en password op root en oot te stellen.

Nu volgde eeen piep met deze melding
[zie het beeld, wil je...]:
foutmelding_mydsql_root.jpg
doch met telnet host 3306 krijg ik natuurlijk wederom een foutmelding.

Ik kan dus niet eens meer op localhost de user en password zetten,
omdt ik geen verbinding met of via de localhodt kan zetten.

Wat nu?

Bedankt
 
Dus eerst haal je alles weg, dan installeer je niets (want de installatie faalt) en dan vind je het vreemd dat je niet kunt inloggen? :)

Installeer gewoon xampp, dat werkt blijkbaar wel. Dat geeft je mysql.
Vervolgens download je MySQL Workbench en dat installeer je.
Dan volg je de instructies van Workbench over hoe je een verbinding met je database kunt maken.
En dan ga je de voorbeelden van je boek uitwerken.

Vergeet die MSI, vergeen winSQL, vergeet ODBC, gebruik gewoon wat wel werkt, want je bent al dagen bezig om te doen wat het boek zegt en dat werkt blijkbaar gewoon niet. Ik weet niet waarom, maar ik heb zo'n idee dat het uitzoeken van dat probleem nog veel langer gaat duren.
 
ben nu xampp 18.2 [2013-08-29] aan het installeren.
Het bork is overduidelijk nu al verouderd en ik ben te koppig om het anders te proberen.

Dit s inderdaad beter, php en mysql..die horen [zeker voor inyernet-programmeren] eigenlijk bij elkaar.
Bovendien krijk k perl etc erbij.

PgVincent, bedankt alvast.
 
Workbench 6.0

Hallo

Nu ik Workbench 6.0 niet installeren

Ik denk dat dat komt, omdat ik met xampp 1.9.3 MySQL 5.6.11 heb geinstalleerd.

Op dde page voor het installeren van MySQL Community Server
http://dev.mysql.com/downloads/mysql/
wordt daarentegen MySQL Community Server 5.6.13 geinstalleerd en ik denk nu dat de
Worbench 6.0.7 op deze versie is afgestemd.

Weet jij als expert de ware reden?

Ik heb het geprobeerd door XAMPP hher op te starten en ook zonder.
Met inloggen naar MyQL met (cmd-opdraht met terminal-venster)
met mysql -uu root -p en daarna root (dit gaat dus weer) en ook zonder.

Als je het zo niet weet, weet je dan wel waar ik de oudere versie(s) van
Workbench kan donloaden?

Bedankt
 
Ik denk dat dat komt, omdat ik met xampp 1.9.3 MySQL 5.6.11 heb geinstalleerd.

Ik weet wel zeker van niet, want workbench is een violledig opzichzelfstaand programma. Ik heb sterk de indruk dat jouw windows gewoon naar de knoppen is,
of je probeert de doen te installeren met een useraccount dat neit voldoende rechten heeft om overal bij te kunnen.
 
Bedankt

Eer ik Windows Vista opnieuw instaleer [een nachtmerrie, ben mt ales terug te installeren miv eclipse voor java [juno]
ets, twee dagwn minstens bezig.

Je schreef ook "of je probeert de doen te installeren met een useraccount dat neit voldoende rechten heeft om overal bij te kunnen". Hoe enwat kan ik daaraan doen?
 
Waarom zou je meteen herinstalleren? Zou je niet eerst uitzoeken of het aan je windows ligt? Ik bedoel; als je auto niet start ga je hem toch ook niet helemaal reviseren?

Voor hetzelfde geld heb je een foute library ergens geinstalleerd, of staat er een stuk antivirus aan.

Over de userrechten, ik neem aan dat je weet dat er zoiets bestaat als de administrator? Zoniet, dan wordt het hoog tijd dat je daar iets over gaat lezen. :)
 
halllo,

MySQL heeft een nieuwe versiee van Wokbech op het internet gezet: mysql-workbench-community-6.0.7.
De msi-versie daarvan kon ik niet gebruikn, omdat het de voige versie [6.0.6] niet kon verijderen.
Ik dus ook niet, omdat de installatie ervan mis liep. Wel kon ik de archive ervan mysql-workbench-community-6.0.7-win32-noinstall.zip
over de oude zetten en nu doet Workbench ht.

Je hebt niet overdreven, Workbench is echt een prima programma.

Maar ook WinSQL kon ik installeren enn ook deze wekt. Ook prima.

Nog een geheimtip: TroSql is ook gratis en goed.

Heb nu enkel nog moeite met SqlExplorerer van Eclipse. Heb de Connector J[ava] erst geinstaleerd. Dit liep goed.
ok de installatie van SQLExplorer van Eclipse bracht geen problemen mt zich mee. Enkel nu zit ik met de iniialisatie ervan.

PgVincent, Ik probeeer nu te ' leren' hoe ik alsadminstrator in moet loggen
O.a. by http://windows.microsoft.com/is-is/windows7/how-do-i-log-on-as-an-administrator staat nogal wat.

Bedankt voor al je dgeduld en behulpzaamheid!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan