Kan niet formatteren (HP computer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

magical00

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
42
Hallo iedereen,

Ik heb ook een probleem met mijn computer; ik kan namelijk niet formatteren!

De probleem is dat mijn computer steeds na een aantal minuten helemaal vast loopt, zelfs de muis wilt dan niet bewegen. De enige manier om de computer opnieuw te kunnen starten is het inschakel knopje. Ik heb eigenlijk geen goede virusscanner dus heb ik de Panda Software online virusscan en Ad-Aware uitgevoerd en als resultaat had ik geen vreemde virus of trojan. Daarna heb ik geprobeerd een systeemherstel uit te voeren (naar een aantal dagen terug.) Maar ook dit lukt niet want ik heb opeens helemaal geen herstelpunten?!

Zoiezo had ik al een lange tijd last van een enorm trage computer dus ik dacht dat het tijd was om eens weer te formatteren. Maar dat lukt op de een of andere manier ook niet…

Ik heb een HP compter waar geen Windows CD bijgeleverd is. Om te kunnen formatteren heb ik een lange tijd geleden een aantal herstel CD’s aangemaakt toen ik voor het eerst moest formatteren. Om deze te kunnen gebruiken moet ik de ‘HP-systeemherstel’ (herstelt de orjinele fabrieksinstellingen van uw computer) aanklikken. Hierna start de computer opnieuw op en je ziet een zwart scherm met een grijze balk dat ‘afgetelt’ word voordat je kunt beginnen. Maar zodra de balk helemaal grijs is loopt alles vast. Ik heb bij deze scherm toch nog maar zo’n 10 min gewacht maar helaas..

Heeft iemand ervaring met het formatteren van een HP computer? Bestaat er eventueel een andere manier? Ik heb overigens Windows XP…

Ik las trouwens op het internet dat het misschien aan je partities (hoe je het ook schrijft) kan liggen?

Ik hoop echt dat iemand mij zsm kan helpen want zelfs voor het plaatsen van mijn probleem op het forum heb ik 5x moeten opstarten :(
 
Is formatteren hetzelfde als recoveren? Als de herstel CD's niet zelfstandig werken is dat in ieder geval wel een manco. Je hebt dan een Windows XP CDRom nodig. Je kunt in Windows de opdracht geven om het systeem te onderzoeken en fouten te herstellen met het commando sfc /scannow (spatie tussen c en /) de CDRom wordt dan gevraagd. Probeer dit in veilige modus. Dus bij het starten herhaaldelijk op F8 drukken. Je kunt Windows met de CDRom herstellen. Onder de lijn hoe je dat ongeveer doen moet. Of je kunt een nieuwe installatie beginnen en dan daarbij aan het begin de XP partitie verwijderen, je bent dan alle gegevens kwijt. In principe zou je dan geen formateer probleem moeten hebben. Wanneer je alleen nog wilt formateren, ook nu je er geen besturingssysteem op kunt zetten of als je toch met de door jou gemaakte CDRoms kunt opstarten en het systeem op een lege schijf kan herstellen, dan is dat te doen met een hulpprogramma vanaf een opstartbare cd of diskette. - Download op bootdisk.com een win98 image bestand voor een boot-floppy, maak dan de opstartbare diskette en daar staan standaard de fdisk en format executables op.

-----------------------------------------------------------

Voor herstel installatie geef ik de volgende handleiding.

Eerst moet de computer van CDRom opstarten. Verander dit, zonodig, eerst in de BIOS. Doe de CD van Windows XP er in en start de computer opnieuw op.

Op het moment dat het bericht Druk op een toets om vanaf CDRom te starten wordt weergegeven moet je direct op een toets drukken.

Druk op Enter bij de boodschap "Installeer XP nu, druk op Enter."

Daarna beslist niet op R drukken bij de keuze "R om te Herstellen

Ga akkoord met de gebruikersovereenkomst.

Selecteer de huidige installatie van Windows XP in het volgende overzicht. en druk dan op de R toets om de hersteloperatie uit te voeren

Volg de instructies. Windows zou na herstel weer net zo moeten zijn als het was, met behoud van instellingen en programma's behalve de inhoud van sommige caché's. Dat wil niet zeggen dat je geen backup van belangrijke bestanden zou hoeven te maken.

Er is een probleem met de activatie van Windows XP. Je kunt een legale versie van Windows XP niet steeds herinstalleren. Hooguit een paar keer. Om die problemen te voorkomen zal je een bestand moeten bewaren en later weer terug moeten zetten.

Maak een backup van wpa.dbl
Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk.

Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32,
start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna niet te activeren.

------------------------------

Als Explorer 7 is geïnstalleerd is het een ander verhaal. Explorer 6 zal niet werken na herinstallatie als Explorer 7 niet eerst is weggehaald. Lees hiervoor het volgende.

Als Windows XP SP2 op de computer is geïnstalleerd, verwijdert u Internet Explorer 7. Hiertoe voert u de volgende stappen uit:
1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ appwiz.cpl in het vak Openen en klik op OK.
2. Klik in de lijst Geïnstalleerde programma's op Internet Explorer 7 en klik op Verwijderen.

Ga als volgt te werk als Internet Explorer niet voorkomt in de lijst Geïnstalleerde Programma's en SP2 is geïnstalleerd:
1. Open een opdrachtprompt.
2. Typ de volgende opdrachten.

Opmerking: Druk na elke opdracht op Enter.
Opmerking: Deze opdrachten gelden als Service Pack 2 is geinstalleerd.
CD ie7\spuninst
batch Spuninst.txt

Als Internet Explorer 7 niet kan worden verwijderd maar als de map Windows\ie7\Spuninst aanwezig is, Opmerking: ie7 is een verborgen map. verwijdert u Internet Explorer 7 in de herstelconsole. Ga hiervoor als volgt te werk:

1 Start de computer opnieuw op met de herstelconsole. Als u meer informatie wilt over het gebruik van de herstelconsole, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
307654 (http://support.microsoft.com/kb/307654/)De herstelconsole installeren en gebruiken in Windows XP

Onderstaand informatie over gebruik van de herstelconsole, vanaf de Windows CDRom

2 Typ in het geval van een op de harde schijf geïnstalleerde herstelconsole én SP2 de volgende opdrachten.

Opmerking Druk na elke opdracht op Enter.
CD ie7\spuninst
batch Spuninst.txt

Internet Explorer 7 opnieuw installeren
Wanneer Windows XP is hersteld en goed werkt, installeert u Internet Explorer 7 opnieuw. Voor een nieuwe installatie van Internet Explorer 7 moet u beschikken over het installatiepakket voor Internet Explorer 7. Het is mogelijk dat dit installatiepakket op de computer aanwezig is gebleven na de eerste installatie van Internet Explorer 7. Zoek het installatiepakket in de map waarin u de bestanden hebt opgeslagen.

Als u het installatiepakket voor Internet Explorer 7 niet kunt vinden, gaat u naar de volgende website van Microsoft om het pakket te downloaden:
http://www.microsoft.com/netherlands...e/default.mspx

Ik denk niet dat je op dat moment kunt internetten met Firefox dus eerst het programma downloaden.

-----------------------------

Het gebruik van de herstelconsole vanaf de Windows CDRom

U hebt de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd-rom nodig als u de computer wilt opstarten en de herstelconsole wilt gebruiken zonder deze te installeren.

Als u meer informatie wilt over het maken van opstartdiskettes voor Windows XP (deze worden niet bij Windows XP geleverd), klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
310994 (http://support.microsoft.com/kb/310994/) Opstartdiskettes van Windows XP Setup downloaden
Opmerking Als u de computer wilt opstarten vanaf de Windows XP-cd-rom, moet u de configuratie van het BIOS (Basic Input/Output System) van de computer zodanig aanpassen dat kan worden opgestart vanaf het cd-rom-station.

Ga als volgt te werk om de herstelconsole uit te voeren vanaf de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd-rom:
1. Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op.

Selecteer eventuele vereiste opties voor het opstarten van de computer vanaf het cd-rom-station, als hierom wordt gevraagd.
2. Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
3. Selecteer de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
4. Typ het beheerderswachtwoord wanneer daarom wordt gevraagd. Als het Administator-wachtwoord leeg is, drukt u op ENTER.
5. Typ bij de opdrachtprompt de juiste opdrachten voor het opsporen en herstellen van problemen met uw Windows XP-installatie.

Voor een lijst met opdrachten die beschikbaar zijn in de herstelconsole typt u recovery console commands of help bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

Voor informatie over een specifieke opdracht typt u help opdrachtnaam bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.
6. Als u de herstelconsole wilt afsluiten en de computer opnieuw wilt opstarten, typt u exit bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.
 
Is formatteren hetzelfde als recoveren? Als de herstel CD's niet zelfstandig werken is dat in ieder geval wel een manco.

Ja, ik wil mijn computer recoveren naar de orginele fabrieksinstellingen. Ik heb al mijn bestanden al op CD gezet. Het verlies van bestanden is geen probleem (dat is eigenlijk de bedoeling juist..)

Je hebt dan een Windows XP CDRom nodig.

Je bedoelt een orginele Windows XP CD? Die heb ik nooit gehad bij deze HP computer. Ik heb alleen (zelfgemaakte) systeemherstel CD's waarmee ik normaal gesproken de hele computer kan formatteren. Maar het ligt verder niet aan de CD's want daar ben ik nog niet eens aan toe gekomen. Er staat 'Systeemherstel word opgestart' en nadat het grijze balkje 100% aangeeft blijft alles vast zitten

Je kunt in Windows de opdracht geven om het systeem te onderzoeken en fouten te herstellen met het commando sfc /scannow (spatie tussen c en /) de CDRom wordt dan gevraagd.

Dit kan ik idd proberen, maar ik heb gewoon nooit een Windows CD gehad. Er moet hier toch wel een andere manier voor zijn?

Of je kunt een nieuwe installatie beginnen en dan daarbij aan het begin de XP partitie verwijderen, je bent dan alle gegevens kwijt.

Een partitie, daar heb ik meer over gelezen. Waarschijnlijk kun je zonder partities (die misschien per ongeluk verwijderd zijn) niet formatteren. Maar wat is het eigenlijk? Ik heb hier totaal geen verstand van. Dummie taal zou eigenlijk ook wel gewenst zijn.. :eek:

In principe zou je dan geen formateer probleem moeten hebben. Wanneer je alleen nog wilt formateren, ook nu je er geen besturingssysteem op kunt zetten of als je toch met de door jou gemaakte CDRoms kunt opstarten en het systeem op een lege schijf kan herstellen, dan is dat te doen met een hulpprogramma vanaf een opstartbare cd of diskette. - Download op bootdisk.com een win98 image bestand voor een boot-floppy, maak dan de opstartbare diskette en daar staan standaard de fdisk en format executables op.


Ik heb daadwerkelijk géén idee wat je hiermee bedoelt.. :eek:
Het probleem lijkt heel serieus, alleen ik heb het idee dat het een simpel foutje kan zijn. Alleen ik heb echt weinig verstand van computers.
 
Ik heb een andere manier gevonden om te kunnen formatteren! (Gelukkig)
Nu heb ik een frisse computer zónder bestanden/programma's, niks. Alleen ik het nog stééds dezelfde problemen. Alles loopt na ongeveer 5-10 min vast! Zodra het internetkabeltje erin zit. Zónder internet gaat alles gewoon goed... Heel vreemd! :shocked:
 
Nou praten we.
Je hebt kennelijk recovery CD's gemaakt die fouten, programma's en bestanden allemaal kunnen herstellen zolang als Windows nog werkt en de computer nog opstart en dat weigert nu ten ene male medewerking. Een speciaal programma dat "images" maakt, zoals Norton Ghost of Acronis True Image, had de schijf altijd kunnen herstellen en het zelfs werkende op een andere harde schijf kunnen zetten na de computer met de eerste van deze CDRoms op te starten. Dat zijn geavanceerde programma's die een schijf ook naar een andere schijf kunnen klonen, regelmatig backups kunnen maken van gewijzigde gegevens en goed geld kosten.

Ik hoop niet voor jou dat op de gemaakte CDRoms allemaal bestanden staan die alleen jou recovery programma kan lezen en die alleen op jou computer kunnen worden teruggezet maar ik vrees het ergste. Heb je het programma waarmee je ze gemaakt hebt eigenlijk wel behalve op de computer? Na een formattering ben je dit hulpprogramma dus kwijt en moet je overnieuw beginnen. De CDRoms dienden, zoals ik het begrijp, alleen als opslag voor dit HP programma. Zit het programma geïntegreerd in het systeem (alleen geïnstalleerd op de harde schijf aanwezig), dan heb je er nu helemaal niets aan. Probeer het dan nog te gebruiken met Windows in veilige modus. Bij het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken.

Wilde de computer nog storingsvrij werken in de beperkte veilige modus?

Er wordt goed geld verdient met Microsoft Windows. Ze verkopen het voor een lagere prijs aan computerleveranciers als ze er geen CDRom bij geven. en wanneer het voorgeïnstalleerd aan een computer gekoppeld is. Je kunt proberen om een CDRom te lenen of anders nog om er zo goedkoop mogelijk aan te komen. Bij herstellen van Windows bestanden met de opdracht sfc /scannow wordt er haast altijd gevraagd om de CDRom. Hoe dan ook, dat kan niet succesvol wezen als je niet in veilige modus kunt opstarten met een stabiel systeem.

Een schijf is (in het gebruik) het zelfde als een partitie. Dit is dan de basis en de begrenzing voor een besturingssysteem. Je hebt er altijd één. Je kunt een schijf splitsen in meerdere partities. Die worden gezien en benaderd als aparte schijven. Gegevens zijn zo veiliger en raken niet gefragmenteerd, beschadigingen van de oppervlakte hebben minder gevolgen en je kunt tegenwoordig ook meerdere besturingssystemen installeren. Partities kan je dus afzonderlijk formatteren. Formatteren nu, is het zelfde als alle informatie wissen. Hier bestaat nog enig verschil in resultaat. DOS formatteert heel grondig. Bij formatteren zet je ook een bestandssysteem op de partitie. FAT (DOS - die maakt een partitiie van max. 2 Gigabyte), Fat 32 (Windows) of NTFS (Windows XP op grotere schijven). Je kunt van de inhoud van een C: schijf zeker verlost raken door vanaf een andere schijf en ten gevolge daarvan met een ander systeem te formatteren zonder undo (format c: /u) of door met Fdisk de partitie te verwijderen, dan is er natuurlijk meteen ook geen bestandssysteem meer. Het gemakkelijkst is dit door, zoals gezegd, een Windows XP installatie schijf hiervoor te gebruiken nadat je in de bios de computer van CDRom hebt laten opstarten. Een XP CDRom zul je in dit geval moeten kopen of krijgen. Mogelijk is er een buurtgenoot, familielid, collega of medeleerling die je met de uitvoering van de XP installatie kan helpen Ervaring weegt namelijk zwaar.

n.b. - Voor een virus is het heel gemakkelijk om de systeemherstelpunten te verwijderen nadat het de computer besmet heeft. Veel virussen doen dat. Gelukkig werken virussen niet als je de computer er tegen beschermd, de Windows Firewall ingeschakeld hebt en een programma op de achtergrond draait dat waarschuwt en de gebruiker om toestemming vraagt als systeembestanden worden gewijzigd. :evil:
 
Heel goed magical100, deel het met ons hoe je dat gedaan hebt. Ik wil trouwens ook wel graag een werkende computer zonder bestanden of niks die lekker fris ruikt, zelfs wel zonder internet :D

Ik adviseer een nieuwe vraag op Helpmij voor het probleem van het vastlopen met internetverbinding of kijk eens op de pagina's rond of je iets dergelijks al ergens kunt vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan