kan niet kiezen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

arecno

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Hallo mensen,

Ik heb 2 systemen waar ik uit kan kiezen de ene een intel machine en de ander een amd.
Het gene wat mij tussen die 2 bezig houd is dat intel betere prestaties heeft (denk ik) en de amd beter voor de toekomst (bulldozer series) en de afweging daar tussen vind ik persoonlijk nogal moeilijk want hoeveel prestatie verlies is er om wat beter voor de "toekomst" klaar te zijn weegt dat tegen elkaar op...

Graag zou ik jullie mening er over willen weten en kom ik daardoor misschien dingen
te weten die helpen met de beslissing

de links staan hieronder, het enige wat verschild is het mobo en de processor.

de intel pc:
klikje voor intel pc

de amd pc:
klikje voor amd pc

alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Sven

Wat wil je met de pc gaan doen?
Videobewerking, Muziek converteren, Downloaden, Internetten?

games (niet hele zware maar nogsteeds het blijven games :p)
programeren (zal ook niet zwaar zijn maar weet het nooit)
downloade
photoshop (niet heel veel)
autoCAD
en natuurlijk internet

ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven

Qua HD is AMD beter , maar verder is de prijs van AMD ook lager. De prestaties scheelt niet veel heb zelf altijd Intel Core 2 Dual gehad , en eentje met Intel Core 5 , maar ik heb ook een AMD computer , die presteert qua HD wel beter.

Reuze bedankt voor de reacties alvast en dan is de I5 2500 dus met kop en schouders de beste.
Maar is de videokaart eigelijk niet wat overkill of valt dat reuze mee want ik had niet zo heel
veel zin om een big tower op me kamer te zetten...

Als je geen hele zware grafische programma's/games wil draaien dan is die kaart best wel een overkill inderdaad. Ik ben zelf ook bezig voor een nieuw systeem, en heb daar nu de HD6870 Black Edition voor op het oog. Deze heeft een dubbele fan om alles koel te houden en maakt dus ook wat minder lawaai. En ook met een prijs van 165 euro is het ook weer iets voordeliger. Daar staat dan weer wel tegenover dat hij wat minder presteert.
Ik ben zelf altijd geneigd om de ge-update versie van bepaalde kaarten te kopen, voornamelijk vanwege het lawaai dat de standaard kaarten produceren.

Is die 6870 goed genoeg voor nie de allernieuwste games maar om gwn lekker wat te kunne games is ultra high settings is geen vereiste voor mij. En kan k met het geld wat k overhou aan de videokaart iets anders upgrade? Of is dan alles mooi gebalanceerd?

Met het geld wat k overhou is het dan slim om voor de i5 2500 te gaan ?

de HD6950 is geen overkill is gewoon een goede videokaart
ik zou het gewoon zo houden en voor het intel I5 systeem kiezen

welke games ga je spelen

Laatst bewerkt:
Als we het over gaming graphics hebben dan kun je amd en intel onmogelijk vergelijken, AMD heeft ATI overgekocht en produceert betere videokaarten dan Intel.
Als je wilt vergelijken moet je altijd de videokaart buiten beschouwing laten en naar losse videokaarten kijken (amd/nvidia).

In beide pc's zit de AMD RADEON HD 6950 en zijn betreft graphics gelijk.

Kijken we naar de ruwe cpu kracht dan moeten we benchmarks gebruiken.
We zullen de onafhankelijke PassMark resultaten er bij nemen.

Intel Core i5 2500 / 3.3 GHz: 6573
AMD Phenom II X4 975 / 3.6 GHz: 4521

Zonder enige twijfel is de i5 een stuk krachtiger dan de Phenom II.

Kijken we naar andere performance benchmarks dan zien we het volgende:

Gaming

Hawx 2(fps, hoger is beter)
Intel: 124 fps
Amd: 116 fps

Far Cry 2(fps, hoger is beter)
Intel: 127 fps
Amd: 98 fps

Software

Panorama maken (8x12 MP)(tijd, lager is beter)
Intel: 76 sec
Amd: 128 sec

Cinebench 11.5 (score, hoger is beter)
Intel: 5.45
Amd: 4.27

Winrar (317 MB comprimeren) (tijd, lager is beter)
Intel: 31 sec
Amd: 40 sec

Op basis van deze benchmarks raad ik je aan om voor de intel machine te kiezen.

Bronnen:
http://nl.hardware.info/reviews/1958/amd-phenom-ii-x4-975-black-edition-review
http://nl.hardware.info/reviews/1947/intel-core-i7-2600k-i5-2500k-i5-2300-sandy-bridge-review
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Hawx 2(fps, hoger is beter)
Intel: 124 fps
Amd: 116 fps

Far Cry 2(fps, hoger is beter)
Intel: 127 fps
Amd: 98 fps
@Mr_Fixit

Uhhh... Als dit over de videokaart gaat, over welke intel videokaart heb je het dan? Normaal gesproken gaat het bij videokaarten tussen AMD en 'n Vidia. Niet om Intel. We hadden het net ook over dat in beide systemen de videokaart het zelfde is. Dus fps vergelijken met de zelfde videokaart heeft geen zin.
Als het op processoren gaat dan kloppen die fps gegevens niet. Dit heeft namelijk te maken met het aantal beelden per seconden(videokaart) niet de rekenkracht van de processor.

Laatst bewerkt:
maar de keuze voor het i5 2500 systeem blijft goed? heb ik daar echt profijt van of merk je amper verschil met de AMD en doe de videokaart eigelijk al het werk?
maar is de XFX 6870 black edition (link: klik voor de 6870) een goed vervanging voor de 6950 omdat die blijkbaar veel warmte afstoot en overkill is.

[edit] die processor kracht is van de i5 2500 is toch wel nuttig omdat ik hem niet alleen voor game gebruik waar de GPU het werk grotendeels doet. klopt dit? [edit]

Laatst bewerkt:
@Mr_Fixit

Uhhh... Als dit over de videokaart gaat, over welke intel videokaart heb je het dan? Normaal gesproken gaat het bij videokaarten tussen AMD en 'n Vidia. Niet om Intel. We hadden het net ook over dat in beide systemen de videokaart het zelfde is. Dus fps vergelijken met de zelfde videokaart heeft geen zin.
Als het op processoren gaat dan kloppen die fps gegevens niet. Dit heeft namelijk te maken met het aantal beelden per seconden(videokaart) niet de rekenkracht van de processor.

De CPU heeft zeker invloed op de fps in een game.
Als je de moeite had genomen om even de benchmarks er bij te halen had je gezien dat het om de zelfde videokaart gaat met een ander moederbord/cpu combinatie.

@Mr_Fixit als ik jou nu snap adviseer je de i5 2500 en is de videokaart 6870 black edition goed genoeg?

Mijn advies zou zijn om voor de i5 2500 te gaan.
Hoewel AMD sneller en beter kan zijn is hij in dit geval trager dan de i5 2500.

Op basis van benchmarks en testresultaten is de i5 2500 sneller en beter dan de AMD Phenom II X4 975.

Dan word de i5 mijn keuze samen met de 6870 om dat die volgens mij goed genoeg is voor mijn eisen.

Denk dat het een goede keus is! Veel plezier ermee en laat nog even weten hoe hij bevalt!

is goed, ik ga de pc morgen avond bestellen ;) ik zal het in deze topic ofzo nog wel late weten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan