Kan niet meer opstarten vanaf CD-ROM door IDE fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
M'n laptop heeft een herinstallatie nodig, maar aangezien er nog maar één partitie opstond, heb ik eerst met Partition Magic een extra partitie aangemaakt voor backup van de persoonlijke bestanden.

Dit proces werd halverwege door een error afgebroken, wat resulteerde in vrijgemaakte ruimte, maar geen extra partitie. Nogmaals PM gerund, weer extra partitie aangemaakt voor de nu ontstane Unallocated Disc Space, dit ging wel goed.

Maar, sinds de error van PM, krijg ik bij iedere herstart (na het BIOS, maar voor starten WinXP) de volgende error te zien:

IDE #1 ERROR

Voor de herinstallatie moet ik natuurlijk kunnen booten van CD-ROM, maar dit lukt niet meer, volgens mij vanwege bovenstaande error.

BIOS bootorder staat goed ingesteld, CD-ROM is wel toegankelijk vanuit WinXP en werkt verder prima. Het aanmaken van de extra partitie heb ik inmiddels weer ongedaan gemaakt, zonder resultaat.

Hoe kan ik er weer voor zorgen dat ik weer kan booten van CD-ROM???

reseat je harde schijf en cd-rom eens en probeer het nog eens, werkt dit niet, doe eens een bios reset.

Ik ben er inmiddels achter dat het een typisch Toshiba probleem is, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat er een niet-Toshiba DVD/CD-ROM in de laptop wordt geplaatst. Dit is inderdaad het geval, de DVD is er later ingeplaatst, maar tot op heden heb ik die error niet eerder gehad.

Maar, hoe 'reseat' ik de CD-ROM (bedoel je fysiek uit de laptop halen en er terug in stoppen?) en hoe reset ik het BIOS?

Thanks.

bij laptop's zitten de harde schijf en cd-rom's meestal met een schroefje vast. haal het schroefje los. haal de drive uit zijn houder, druk hem daarnba goed aan ( maar niet te hard) en doe daarna het schroefje weer vast. het kan natuurlijk per laptop verschillen. sommioge modellen hebben drives die vast gelast zitten of hebben een click system waarbij je geeneens een schroefje hoeft los te draaien.

bandit, als je een persoonlijk probleem met me hebt, doe dit dan buiten de logjes om.

bedankt.

bork zei:
bandit, als je een persoonlijk probleem met me hebt, doe dit dan buiten de logjes om.

bedankt.

Heb met jou geen persoonlijke problemen!,alleen met onzin:D

gelukkig weet je het zo goed onder woorden te brengen. anders zou je het wel eens confronterend kunnen zien als mensen woorden als ge*** en onzin gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, graag persoonlijke vetes uitvechten in een ander topic, ik ben op zoek naar een oplossing....

Gelukkig kreeg ik een PB'tje van Elisa, die mij even uitlegde dat het BIOS gereset kan worden door het batterij'tje eruit te wippen. Dit wil ik best eens proberen, maar is dat werkelijk de oplossing? Het probleem ontstond namelijk tijdens het partitioneren van de harde schijf, is er niet een partitietabel gesloopt (opmerking van een vriend van mij)? Zoals gezegd werkt alles wel in WinXP, hij lijkt alleen de CD-ROM niet te kennen bij het booten.

Wederom bedankt voor de (on-topic) input!

Als het met PBtjes opgelost gaat worden ,heeft het voor mij geen zin om verder te gaan ,want ik kan niet PBen

Dat gaat het dus niet, want ik heb de inhoud van het PB'tje gepost zodat iedereen mee kan lezen.... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan