Kan niets meer installeren behalve Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Laptop HP 550 met Vista. Traag, achterstallig onderhoud, 3 jaar oud en hij geeft al een tijdje aan dat het een niet-legitieme installatie is terwijl het ding toch ooit zo van de dealer kwam.

De keuze is gevallen op W7, dus dvd erin, partitie formatteren en installeren maar. Nog voor halverwege de melding dat niet alle bestanden aanwezig zijn en de installatie wordt afgebroken. Dit terwijl het toch een gewone (eerder gebruikte) werkende dvd is.

Inmiddels zijn we al weer een aantal opties en een uurtje of wat verder en ik ben nu zover dat ik alle partities (incl de recovery-partitie) heb verwijderd, een nieuwe heb aangemaakt en Ubuntu, XP, Vista en W7 heb geprobeerd te installeren.

XP geeft tijdens de installatie een BSOD, Vista geeft dezelfde melding als W7. Met de XP-cd naar de hersteloptie gaan en Fix-mbr/Fix-boot doen lukt ook niet want voor die tijd krijg ik de BSOD dus zover kom ik niet eens. Daarbij, als ik al zover zou komen; ik moet me dan aanmelden bij de OS die ik wil herstellen, maar er is geen OS meer...

Het enige dat zich straffeloos laat installeren is Ubuntu 10.4.2

Wat zijn nu nog mijn opties?

Laatst bewerkt:
3 jaar oud... Weet je zeker dat de hardware geen roet in het eten strooit?
Ooit van binnen een beetje ontstoft of zo?
En een (laptop) harde schijf van 3 jaar oud kan zomaar "niet al te best" meer zijn?

Het ding deed gewoon wat hij moest doen, maar dan trager door "normaal" gebruik. Daarnaast moest er een ander OS op ivm ontevreden over Vista en de illegaliteits-melding.

Dan moet normaal installeren van een ander OS toch mogelijk zijn...

Als je toch een ander OS wilt dan toch gewoon Ubuntu 12.04 of nog beter Mandriva 2011
Is de DVD-speler nog wel helemaal coosjer, kan zijn dat die zomaar bepaalde cd's / dvd's moeilijk kan lezen

Is het werkgeheugen ooit vervangen door ander werkgeheugen?????
Als ik het zo lees maakt het werkgeheugen veel lees en schrijf fouten.

Laatst bewerkt:
begin eerst eens met je hd goed leeg te maken warschijnlijk heb je nog resten van vista erin staan en dat gaat geheid fout..... gebruik een proggie als killhd of zoiets dan is de hd zuiver... heb je je harddisk wel NTFS geformatteerd en bij voorkeur niet in de snelle stand want windows 7 ed vereist dat nu eenmaal ....

ubuntu daarentegen kan in Fat32 instald worden...... raar dat die wel werkt toch :rolleyes::thumb

vandaag problems met een usbstickie war sommige data (fotoos) zomaar meldingen gingen geven dat
ze niet gecopieerd konden worden naar de stick bleek dat deze als format Fat had .....

kennis dus schop onder de broek gegeven dat ie geen antiek spul meer koopt en er snel Fat 32 van gemaakt weg probleem...... zo simpel kan het ook zijn dus....:D

@willieth
Alleen Ubuntu is geen optie. Het ding is niet van mij maar van een kennis. Die is al niet zo handig met pc's dus nogmaals omscholen naar een ander OS... :confused:

@Palomino
Werkgeheugen is nooit vervangen.

@Haribald
De hdd is leeg. Alle partities zijn weggegooid en opnieuw aangemaakt met de installatie cd/dvd. Ik mag aannemen dat wanneer ik de W7-dvd een partitie laat creeeren, dat dat dan idd ntfs is.
XP kan evt op Fat32 maar ook die laat zich niet installeren.

Het vreemde is verder dat ik Ubuntu wel kan installeren. Tijdens de installatie heb ik aangegeven dat de hele 120gb gebruikt kan worden. Achteraf wilde ik dat verkleinen naar de helft om zo ruimte te maken voor dualboot W7. Ik heb in Ubuntu 2 programma's geïnstalleerd om dat te regelen, maar met beide kan ik niet de partitie verkleinen. Dat is toch ook vreemd.

Die BSOD melding is nog interresant om te weten wat de stopcode is en de daadwerkelijke melding. mogelijk dat je een brakke hardeschijf hebt. een goede hardeschijf controle lijkt me geen overbodige luxe

Kun je via een live cd (ubuntu, mandriva, suse) niet alle partities verwijderen en de hd formateren en het dan nog eens proberen.

Ik zal de live-cd erin gooien en zien of dat iets oplost.

Wat dan de bedoeling is is alles weggooien, partitie aanmaken, formatteren naar ntfs en dan de W7-dvd erin? Of laat ik het partitioneren/formateren aan W7 over?

Ik heb ook nog een ander hdd-tje gevonden. Eens kijken of die erin past qua aansluiting.

Met de live-cd alles weggegooid. Nieuwe partitie gemaakt, ntfs geformatteerd. W7-dvd erin en installatie gestart.

Bestanden kopiëren is in no-time aangevinkt, dan de bestanden uitpakken en daar gaat het fout.
De melding van W7:
Rollback.exe - ongeldige installatiekopie

D"\sources\DU.Dll is niet geschikt voor windows of het bevat een fout.
Bladiebladiebla...

De restand-hdd is ata, geen sata en gaat dus niet passen. Hdd eruit gehaald, aan de ide->sata converter in mn eigen pc gehangen en word keurig herkend. Ik heb er nu een uitgebreide schijfcontrole door mn eigen pc op los gelaten en aan de voortgang te zien kan het nog wel even duren...

Over 5 jaar lachen we erom, maar ik weet nu nog ff niet hoe we het de eigenaar gaan vertellen... :confused:

Laatst bewerkt:
Er is voor(ui)tgang. Waar hij eerst de brui eraan gaf voordat de windows-bestanden uitgepakt werden is hij nu al bij 12%. Dit lijkt goed te gaan...

V Windows-bestanden kopieeren
Windows-bestanden uitpakken (42%)...
Onderdelen installeren
Updates installeren
Installatie voltooien

De installatie is voltooid.Alles draait, de uitgebreide schijfcontrole was het hete hangijzer waarbij aangetekend dat ik die al een keer aan het werk had gezet toen Vista nog draaide. Dan krijg je de melding dat de controle uitgevoerd word na een herstart, maar dat gebeurde vervolgens niet. Virusje misschien...?

Allen bedankt voor t meedenken... :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan