Kan oudere versie nieuwere dB slopen bij openen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johgs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Bij ons is een migratie gaande van XP naar Win7.
Recent had ik de dB geconverteerd naar Access 2003.

Gisteren opende een nog niet gemigreerde collega de dB en dat ging uiteindelijk goed fout.
Vandaag zelf even getest met een niet geconverteerde laptop en inderdaad, de dB wordt gesloopt. Windows zegt dat een kopie gemaakt moet worden met alle VBA er uit gesloopt (door windows).

Nou, niet dus. Even een kopie weer terug naar 2000 en de boel werkt weer op alle systemen.

Wat ik me nu afvraag, waarom geeft Access geen melding dat er een versieconflict is? Kennelijk probeert Windows/Access de VBA te "herstellen" en loopt hierin vast met een onbruikbare dB als gevolg.
Of speelt een ander probleem, wij werken namelijk op een netwerk dat nu dus zowel XP als Win7 moet ondersteunen waarbij de XP'ers met Access werken en gemigreerde Win7 collega's via een runtime Access 2010 werken en ik het beheer moet doen met Access 2003 in een Citrix omgeving.

Omdat andere teams nog niet gemigreerd zijn is de gemeenschappelijke back-end nog Access 2000. Heeft het voordelen deze tzt te converteren naar een hogere versie, bevat feitelijk alleen tabellen.

Om uiteindelijk op Access 2010 uit te komen, heeft het voordelen om 2000 > 2003 > 2007 > 2010 te doen of kan er direct van 2000 > 2010 gegaan worden? Kan me voorstelen dat bijv. 2007 bijwerkingen bevat om een vorige versie up te daten die in latere versies weer weggelaten worden, gezien het beleid van M$.

Ik heb nog nooit problemen ondervonden bij de conversie van een 2000 db naar een 2003 db. Eerlijk gezegd zie ik de noodzaak van zo'n conversie ook niet, want je wint er niet zo veel mee. Maar je kan wellicht tegen bibliotheek problemen aanlopen; als je een verkeerde versie gebruikt (en early binding) dan zou er een conflict kunnen zijn. Het beste is in dat geval alle code om te schrijven naar late binding, dan ben je daar van af. Verder bevat 2000 volgens mij geen opties die 2003 niet aan kan, dus dat zou geen probleem mogen opleveren. De overgang van XP naar w7 zou sowieso geen probleem mogen opleveren voor je databases. Tenzij dus bepaalde bibliotheken ontbreken.
Check en compileer in ieder geval je oude (2000) db, en kijk of daar wat aan mankeert.

Hmmm, eerder zei je toch waarom nog 2000. ;-)

Maar probleem is dat een naar 2003 geconverteerde versie die geopend wordt met een oudere Access "verziekt" wordt en daarna in 2003 gerepareerd zou moeten worden via een back up waaruit alle VBA is verwijderd.
(gelukkig wel back up kopies).

Ik moet overigens wel over naar hogere versies, gebruikers moeten na migratie werken met Access runtime 2010 en dat geeft/gaf enkele problemen. Bijkomend voordeel is wel dat rapporten via pdf verzonden kunnen worden omdat niet alle gebruikers snapshot beschikbaar hebben.

Ik lees op internet dat Access2010 slechter is in bepaalde gevallen dan 2007 (dingen waar ze geen weg mee konden hebben ze eruit gelaten). Als ik het goed begrijp zeg je verder dat je een snapshot maakt van een rapport en dat dan die snapshot verstuurd wordt als PDF. Waarom niet van direct Access een PDF rapport laten maken, dat ergens wegschrijven op je harddisk (ook goed als bewijs, backup, etc..) en dan die PDF als bijlage laten versturen bij een mail; spaart weer een hoop handelingen.

Nee, de Access 2000 bood enkel snapshot aan die als dusdanig werden verstuurd. Na de migratie wordt snapshot niet meer beschikbaar gesteld, maar de runtime 2010 biedt de optie pdf wel aan en als ik me niet vergis kan dat in de 2007 versie ook al standaard ingesteld worden.
Leuke is wel dat de runtime die pdf optie ook biedt bij de 2000 versie als er geen standaardformaat is ingesteld.
Helaas liep is wel tegen wat kleine probleempjes aan met die runtime vandaar dat ik toch wat converteer naar hogere versies.
Plus dat beheer via Citrix omgeving ook niet alles is, de koppeling met Outlook is niet goed geïmplementeerd en ook printen is vanuit Access een drama. Ik probeer daarom toch maar 2010 (2007 wordt niet aangeboden) te gaan gebruiken.

Hebben hier ook Citrix en geen probleem met printen naar de net werkprinters, duurt alleen heel wat langer dan lokaal printen natuurlijk. Pdf's worden in de Outlook uit map geplaatst tot je Outlook opent en worden dan verstuurd. Als Outlook open staat worden ze natuurlijk wel direct verstuurd (onze ITC 'ers laten geen andere manier van mailverkeer op de Citrix server toe).

Nee, de Access 2000 bood enkel snapshot aan die als dusdanig werden verstuurd. Na de migratie wordt snapshot niet meer beschikbaar gesteld, maar de runtime 2010 biedt de optie pdf wel aan en als ik me niet vergis kan dat in de 2007 versie ook al standaard ingesteld worden.
In 2007 had je een extra plugin nodig voor PDF. Databases zijn nooit backward compatibel, dus als een db ook in 2000 geopend moet worden mag je hem niet converteren naar het 2003 format. Dan is-tie stuk in 2000. Die logica moet je altijd wel in het achterhoofd houden! Geldt (in veel mindere mate) waarschijnlijk ook voor 2013-2007 en de versies daartussen. Zodra er een nieuw onderdeel wordt geïntroduceerd, of een ander onderdeel wordt verwijderd, zoals de draaigrafieken of Calender Control, heb je een probleem. Databases dus altijd bewaren in het format van de laagst gebruikte versie.

Ik verwachtte wel een melding als iemand een dB van een hogere versie wilde openen, net als in Word. Niet dat 2000 de 2003 versie zou beschadigen. Maar ik wacht voorlopig wel even de volledige migratie af.

Maar goed, ze zijn bij ons 6-7 jaar bezig geweest met de implementatie van Win7 en ondanks diverse malen uitstel komen we toch steeds de meest banale problemen tegen die bij testen niet aan het licht kwamen.
Zo blijkt (een draak van een Excel imho) zich ineens in een bijwerkmacro te verslikken die na bijwerken de achtergrondkleur van een veld wijzigt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan