• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan som() niet goed uitrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Hoi allemaal,

Ik wil Excel graag laten uitrekenen hoeveel dagen uren en minuten ik nog kan downloaden met mijn huidige usenet (nieuwsgroepen) account op basis van het aantal credits wat ik nog heb.

Voor de beeldvorming: met 1,6 credits kan ik nog 1 kwartier downloaden. Als ik nog 6,4 credits heb kan ik nog 1 uur downloaden.

Ik hoop dat ik het wat makkelijker te begrijpen heb gemaakt door in kolom A t/m E een tabel neer te zetten zo als het uitgerekent zou moeten worden, het is dus niet de bedoeling dat deze tabel blijft staan, wat ik niet goed in de tabel heb kunnen krijgen is dat de lege cellen in kolom E een heel uur moeten voorstellen.

O21 en Q21 zijn tijdelijke hulpcellen omdat het tot daar nog wel goed loopt, maar daarna, in M21 niet meer.

Het probleem is nu dat wanneer ik nog 30,4 credits heb het aantal resterende minuten verkeerd wordt afgetrokken. Excel zegt namelijk dat 285 - 240 = 45,999enz. en dat klopt natuurlijk niet.

andere credits waarmee het de fout in gaat zijn:

36,8
46,4 (om dat 14,999enz. onder de 15 is komt er helemáál niets te staan.)
52,8 (zelfde principe als bovenstaand)

suggesties voor een compleet andere aanpak zijn welkom, maar het gaat mij om de verklaring van dit probleem.

Bekijk bijlage 119119

Wie kan mij hiermee helpen?

Laatst bewerkt:
zie groene cel

Bijlagen

Allebei bedankt, ik ben met de oplossing van cow18 verder gegaan, omdat ik dan geen hulpcellen nodig heb.

Na iets langer dan een jaar niets meer met Excel gedaan te hebben, wil ik mij er binnenkort weer intensief mee bezig gaan houden. Ik zou dan graag met jullie willen discussiëren over jullie oplossingen. Omdat ik nog wat andere dingen moet doen zal ik al jullie goedbedoelde bijdrages niet lezen, als ik er weer klaar voor ben des te meer, bij voorbaat dank voor jullie begrip en tot dan.

Code:
 Omdat ik nog wat andere dingen moet doen zal ik al jullie goedbedoelde bijdrages niet lezen, als ik er weer klaar voor ben des te meer, bij voorbaat dank voor jullie begrip en tot dan.

even een goedbedoelde opmerking (tip) over jouw opmerking.

ik zou dan de vragen pas stellen als je zelf ook tijd hebt om de (aangedragen) oplossing te bestuderen. Dat lijkt mij veel efficienter voor jezelf en in ieder geval voor de ander forumleden. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan