Kan virussen niet verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

schilders

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2002
Sinds enkele dagen ontvang ik per dag tientallen emails met als onderwerp : Zon AntiVirus scan resultaten
Het gaat steeds om twee verschillende meldingen nl :
1. Dit bericht is automatisch gegenereerd door de zonnet.nl mail server om u te waarschuwen dat de e-mail met als afzender cbsfundament@planet.nl is geinfecteerd met virus: HTML/IFrame_Exploit*.
Het virus is verwijderd.
2. Dit bericht is automatisch gegenereerd door de zonnet.nl mail server om u te waarschuwen dat de e-mail met als afzender cbsfundament@planet.nl is geinfecteerd met virus: Win32/Swen.A@mm.
Het virus is verwijderd.

Ik heb alle mogelijke virusscanners en verwijdertools op mijn PC geinstalleerd en laten draaien.
De virussen worden niet gevonden

Waar komen deze emails toch vandaan en hoe stop ik deze stroom van berichten ?
Ik word er helemaal gek van.

Logisch dat het niet gevonden wordt. Jij hebt die virussen ook niet. Er worden mailtjes met virussen naar je toegezonden maar die worden door de mailserver van Zon netjes gefilterd

Die mailtjes komen van iemand die is besmet en waarbij jij in het adresboek staat van diegene

Aha, bedankt. Nu snap ik het.
Maar kan ik op de een of andere manier dan die emails met de meldingen stoppen ?

De mails komen van cbsfundament@planet.nl

Ik weet niet of dat adres je iets zegt ?

Suc6

Jacco

De afzender hoeft niet persé de geïnfecteerde te zijn, ik weet niet hoe het met swen zit, maar de virussen van de laatste tijd sturen als afzender een ander contact uit het adresboek mee.
Hierdoor wordt dus nergens vermeld (alleen misschien nog een IP-adres) waar de mails daadwerkelijk wegkomen.

Ik stuur dan altijd iedereen in m'n adresboek dat ze even bij Housecall moeten scannen.

Geplaatst door Jozo
Ik stuur dan altijd iedereen in m'n adresboek dat ze even bij Housecall moeten scannen.
En dan maar hopen dat het helpt, diegene die jouw in zijn adresboek heeft staan hoeft niet persé in jouw adresboek te staan. Ikzelf zou zoiets spam noemen.

Spam vind ik wel wat ver gaan, er staan alleen bekenden in m'n adresboek.
Ook schrijf ik er altijd bij waarom, en het heeft al een paar keer geholpen, en ook vonden sommigen hele andere virussen op hun comp.

Eigenlijk zou je ze dan eens moeten raden om een goede virusscanner te gaan installeren. Voor een aantal virussen geld zeker dat voorkomen beter is dan genezen.

En misschien heb je wel gelijk dat de vergelijking met spam een beetje ver gaat, maar het deed mij een beetje denken aan die hoax mailtjes. Bij dat soort mailtjes gaat bij mij meteen een mail retour dat ze die troep bij zich moeten houden (ligt ook een beetje aan de afzender).

Geplaatst door schilders
Maar kan ik op de een of andere manier dan die emails met de meldingen stoppen ?

Of het verstandig is de meldingen van Zon weg te filteren is iets anders, nu weet je nog dat er besmette mails zijn gestuurd en verwijderd. Soms ook kun je in die mail wel een afzender vinden die daadwerkelijk besmet is met een virus.

Maar als je deze mails niet meer wil zien, kun je via Extra>wizard regels (in Outlook) of berichtregels (OE) de virusmeldingen van Zon direct na aankomst verplaatsen of verwijderen, dan zie je ze niet meer.

Raar dat Zonnet die mailtjes nog naar je doorstuurt. Het anti-virusfilter bij Xs4all blokkeert rücksichtloos elk geïnfecteerd mailtje. Dat bespaart de gebruiker veel rommel op z'n PC.

Groetjes,
Bennie

Zonnet stuurt niet het geinfecteerde mailtje door, maar een bericht dat de viruscanner een bericht van afzender xxx heeft verwijderd omdat het een virus bevatte, nl virus yyy.

En het verzoek de betreffende persoon zo snel mogelijk te waarschuwen.....

Bij massavirussen is dat wellicht hinderlijk, maar ik heb zo ook wel eens ontdekt dat ik een mail had van onze voorzitter, die echter niet doorkwam vanwege virus.
Met een telefoontje en een avond uitleg was zijn pc weer virusvrij en had ik alsnog de informatie die in de mail stond.

Zou het ook ernstig vinden als zonnet zo'n bericht niet stuurde. Ik heb ze niet gevraagd een scan te doen, daar heb ik mijn eigen software voor en dan weet ik ook wie de afzender is.
Tenminste, meestal. Niet bij die wormen van de laatste tijd natuurlijk.

XS4all stuurt de afzender automatisch een mailtje terug met het bericht dat het bericht geïnfecteerd was (en met welk virus). Een verzoek om de persoon te waarschuwen is water naar zee dragen als het gaat om e-mail spoofing. Helaas komt dat laatste maar al te vaak voor... Dat laat ik dus maar liever aan mijn provider over:D

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan