Kan Win 10 niet als schone install draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReijerdH

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
Hallo Allemaal,

Ik heb een upgrade van Win 10 gedraaid, dat ging goed. Nu wil ik een schone install draaien en dit lukt niet. Ik krijg de melding dat ik mijn GPT partitie's naar MBR moet converteren. Ik heb met Disk part gekeken en er staan 6 partities op de schijf (zie afbeelding). Kan ik deze ongestraft en met een draaiende laptop verwijderen of moet dan de HD eruit?

Met vriendelijke groet,
Reijer2015-11-28_19-27-40.jpg

En hoe wil je die clean install uitvoeren?

Vanaf een USB stick of DVD dient die ook als UEFI te zijn geladen.

Overigens kun je max. 4 primaire partities aanmaken op een MBR schijf waarvan er eentje extended kan zijn waar weer 255 logische stations in gemaakt kunnen worden.

Hallo Lange Pier,

Ik doe het via USB, ik heb de UEFI uitgeschakeld omdat ik anders de stick niet kon benaderen? Is er een manier om dit anders op te lossen dan?

Laatst bewerkt:
Hallo Lange Pier,

Ik doe het via USB, ik heb de UEFI uitgeschakeld omdat ik anders de stick niet kon benaderen? Is er een manier om dit anders op te lossen dan?
UEFI weer inschakelen, een GPT boot schijf kan alleen met UEFI werken.

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad met een downgrade van 10 naar 8.1. Kon niks met die schijf bij de windows install, ook niet met bovengenoemde oplossingen, enige remedie was de schijf er uithalen, en koppelen aan een andere pc, schijf geconverteerd van gpt naar mbr wat met de diskpart commando ook niet eens wilde lukken, maar wel met partition master (vanaf versie 10.5). Nu draait die schijf weer lekker met een frisse windows.
Kan best begrijpen dat je naar mbr wilt/moet, dan is het niet meer belangrijk dat de uefi perse ingeschakeld moet zijn.
Ik vermoed dat diskpart nog niet geoptimaliseerd is voor ssd schijven.

Diskpart werkt prima met SSD's, heeft er ook weinig mee te maken maar waarom makkelijk als het moeilijk kan.....
En omzetten kan met diskpart alleen met een lege schijf.
Euvel is dat het medium niet als uefi geladen wordt en dan werkt er niets met een GPT schijf in een UEFI omgeving.

Ik ga met al de info aan de slag. Bedankt voor jullie reactie. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik weer in de lucht. Even kort samenvattend zet ik de laptop weer terug op UEFI, haal met disk part de partities weg en maak 1 partitie. Daarna via USB gemaakt met Rufus Win 10 installeren.

Als ik GPT naar MBR heb geconverteerd natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de laptop van de UEFI stick hebt gestart kan je op een gegeven moment de partitie kiezen. Verwijder de bestaande partities en kies dan voor Nieuw. Er worden dan UEFI compliant partities aangemaakt. Maar volgens mij heb je die al.

Dus niet naar MBR converteren.

Laatst bewerkt:
Lange Pier, dat idee ontstond daardat de Windows installatie de melding gaf dat ik de partitie moest converteren naar MBR. Maar dat komt dus omdat de laptop niet meer op UEFI stond en de stick geen UEFI stick was. Ik doe het ook liever zo eenvoudig mogelijk. Evengoed iedereen bedankt voor alle antwoorden.

Bedankt

Bedankt allemaal voor de hulp, het systeem draait zonder rare dingen.

Met vriendelijke groet,
Reijer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan