Kan win7 niet installeren op een AOpen pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

stardance

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2011
Berichten
46
Vandaag een pc van iemand gekregen en daar stond xp op.
Wilde daar win7 opzetten dus heb daar een boot cd ingedaan van win7 en hij begon met opstarten,
maar bij installatie stopt tie en doet niks meer. Nog een twee anderen cd's geprobeerd maar precies hetzelfde.
Nieuwe installatie van xp pakt tie wel, dus ik vermoed dat het een instelling is in de bios, maar vindt dat altijd nogal tricky om in te zitten,
vooral als je niet weet wat je doet.

Ik las iets op google, dat je de Sata setting naar IDE moet zetten, maar zou niet weten hoe dat te doen en ben bang als ik iets doe dat de pc
dadelijk niks meer doet.
Ben nu een nieuwe installatie van xp op aan het zetten, maar zou graag win7 erop willen hebben.
Er zit 2 ram geheugen in, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Iemand misschien een idee?

Alvast bedankt!
 
wat voor processor zit er in? en wat is de leeftijd van je PC? maar het kan zijn dat je een IDE schijf heeft maar dan had je hier waarschijnlijk ook al bij Windows XP last van moeten hebben. maar ik denk dat je niet in je bios moet zoeken maar dat je PC te oud is voor W7 maar dat durf ik niet met zeker heid te zeggen. heb je toevallig typen PC?
 
Het is een AMD Athlon 64x2 Dual Core Processor 6000+
Kloksnelheid 3.01 GHz
Pc is rond de vier á vijf jaar oud.
En heb in de bios gekeken, maar bij IDE staat not configured.
Het type van de pc kan ik niet vinden.
 
oke zou moeten kunnen dan. maar staat er toevallig niet dat er ergens wel sata is geconfigureerd?
 
Heb het even snel overgenomen:

Primary IDE Master : Not detected
Primary IDE slave: Not detected
Sata1: WDC WD5000AAKS-00Y
Sate2: HL-DT-St DVDrom GH
Sata 3: not detected
Sata 4: Not detected

Misschien dat jij het zo wel snapt, ik niet :)
 
oke ik heb even een stukje oer uitleg van ide en sata dan snap je wat ik bedoel :p

IDE en SATA zijn twee methoden om harddisks aan te sluiten. IDE is de oudere techniek, SATA de nieuwe. De dunnere kabels die bij SATA gebruikt worden worden door veel mensen als een groot voordeel gezien tegenover de brede platte kabels die voor IDe meestal gebruikt worden. Bovendien is de overdrachtsnelheid van de SATA techniek hoger dan die van IDE. Een SATA aansluiting op het moederbord kan dus een voordeel zijn. Tegenwoordig worden moederborden vaan uitgerust met zowel SATA als IDE connectoren. Hierdoor kun je nog je oude IDE harddisk gebruiken, terwijl je rekening houdt met een toekomstige upgrade naar een SATA harde schijf.

tot zo ver de uitleg. maar dan weetje wat ide en sata is en nu staat er in het stukje in de bios dat je primary ide master en slave(vroegere gebruikte manier om in te stellen wat je harde schijf was en wat je cd/dvd speler was) maar die zijn dus niet aan gesloten en aan sata 1 hangt een hardeschijf van 500 GB en aan je sata 2 een cd/dvd speler. dus dat is goed ingesteld en is niets mis mee. zoals ik al eerder zei ik vermoed niet dat het in je bios zit. ik denk dat of je pc toch een raar iets doet of de cd toch niet helemaal klopt of miss niet als boot cd staat ingesteld. maar wat het zo 123 nou echt is durf ik niet zomaar te zeggen dan zou ik eigenlijk meer info moeten weten wanneer die nou percies stopt tijdens de instalatie
 
Hij start de cd op en op moment dat die de installatie gaat voorbereiden slaat die vast. En heb drie keer geprobeerd met andere cd maar bij elke cd hetzelfde verhaal.
Dus blijft inderdaad een vaag probleem.
En bedankt voor je uitleg, nu snap ik in ieder geval het verschil tussen IDE en Sata .
Voor vandaag houd ik het voor gezien, maar mocht je nog ideeën hebben, hoor ik het graag van je, want ga morgen weer verder.
Alvast bedankt!
 
oke raar verhaal. maar idd morgen weer een dat :p als je dit filmpje eens bekijkt kan je dan het eens probeert aan de hand van dit filmpje als je dat nog niet deed en zodra hij vast loopt kan je dan aangeven op welk punt(minuten) het probleem zich voor doet? suc6 veder morgen ik hoor het wel.

mvg marius
 
Zie geen filmpje...?
Maar vanavond komt er waarschijnlijk iemand langs die er (hopelijk) verstand van heeft :)
Ik hou je wel op de hoogte. :)
 
sorry idd link vergeten :p maar wachten vanavond dan maar af ik ben benieuwd succes er veders mee en ik hoor het wel
 
Helaas, geen hulp van buitenaf, dus toch maar hopen dat iemand hier mij kan helpen.
Loading files doet die nog en dan zie je balkje van Microsoft corperation, dan het beginscherm van de cd, maar alleen het blauwe van win7, verder geen letters ofzo en dan blijft tie hangen en doet niks meer.
 
Nou, ben paar dagen bezig geweest en je geloofd het nooit...win7 staat erop.
Hoe? Ik heb geen flauw idee.
Dachten eerst dat het moederbord te oud was, dus eigenlijk toen de hoop opgegeven. Toen vmware geïnstalleerd en win7 kunnen installeren met xp samen.
Maar dat zag er niet uit, dus weer eraf gegooid. Maar ik had de cd er nog in laten zitten en ging ff weg bij de pc en kwam terug en toen stond die ineens in setup. Dus weer gewacht, en langzaam aan ging die steeds verder en uiteindelijk stond die er helemaal op en werkt goed.
Dus hoe het komt dat het nu wel lukt en waarom het zo langzaam ging, weet ik niet. Maar hij staat erop :)
In ieder geval bedankt voor je hulp, uiteindelijk zijn we er toen niet uitgekomen maar je hebt in ieder geval de moeite genomen om mij proberen te helpen.

Met vriendelijke groet,

Karin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan