Kan windows 8 niet dualbooten met windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsh12

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2013
Hallo.

Ik wil graag mijn windows 7 dualbooten met windows 8.
Ik heb windows 8 op een usb stick, alleen hij kan hem niet installeren op de partitie, omdat het een MBR schijf is.
Ik heb op mijn harde schijf een recovery partitie, dus ik kan de schijf niet volledig wissen ( dan werkt het wel )

Mijn vraag: hoe kan ik mijn schijf converteren naar een GUID partition table? ( die heeft windows 8 64 bits nodig ) Zonder bestandsverlies.

Alvast bedankt! :)

Hoi Nielsh12,

Als je Windows 7 hebt geïnstalleerd, en je maakt die partitie kleiner, waarbij je de vrij gekomen ruimte voor W8 gebruikt, zou het wel moeten lukken.
GUID is als de pc of laptop UEFI capabel is en de partities in GPT zijn geformatteerd, dus als je 'gewoon' MBR en dus NTFS gebruikt zou het zonder problemen moeten kunnen.
Hoe probeer je Windows 8 te installeren?
De bedoeling is dat je dat doet door vanaf de usb stick op te starten, en dan de vrij gemaakte partitie kiest om W8 op te installeren.
Dan zou een dual-boot nl. wél kunnen.

Partities converteren naar GPT gaat niet zonder gegevensverlies, en Windows 8 64bit kan zowel op MBR als GPT (GUID PARTITION TABLE) partities geïnstalleerd worden.

BRON wat betreft conversie.

Laatst bewerkt:
Hallo.

Het is me al eens eerder gelukt om Windows 8 te installeren op andere pc's, maar als ik het op mijn laptop probeer krijg ik nog steeds dit:
windows 8 error.jpg

Ik had een orginele partitie van acer van 100gb erbij, die heb ik opnieuw gemaakt via het windows schijfbeheer, eerst de partitie verwijderen, c partitie uitbreiden, daarna een nieuwe partitie maken.
Ik krijg nu nog steeds die foutmelding..
Wat kan ik hier aan doen? Hij kan op geen enkele partitie van die schijf geinstalleerd worden, hij zegt dat hij niet op disk 0 kan geinstalleerd worden, ik heb maar een schijf :(
Ik kan niet al mijn partitie's verwijderen, omdat ik ook nog een recovery heb van windows 7 die ik liever niet kwijt wil .

Laatst bewerkt:
Op welke partitie probeer je nu W8 te installeren, dat is me niet duidelijk.
Het zal alleen lukken als je de huidige partitie waar W7 op staat, verkleind.
De vrijgekomen ruimte kun je dan gebruiken om later W8 op te installeren.
Alle andere partities zijn waarschijnlijk bedoeld om een recovery mee uit te voeren.

Ik zie wel staan dat je probeert op een MBR partitie te installeren, dat lukt niet, maar dat zou suggereren dat het huidige systeem al GPT is wat óók niet het geval is...of wel ?
Dus ik denk dat je op een verkeerde partitie probeert te installeren.

Windows 8 kun je niet op een uitgebreide partitie installeren, naast W7.
Wat ik al eerder zei; eerst de partitie waar W7 nu op staat verkleinen.
Dan de ruimte die daardoor vrijkomt laat je gewoon zo als die is.
Setup opnieuw uitvoeren, installeren op de partitie die je eerder gemaakt hebt, en dan zal je zien dat het wel gaat.

Heb je nu in het BIOS/UEFI de BOOT OPTION op UEFI staan of LEGACY BIOS?

Laatst bewerkt:
Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding, ik probeer w8 te installeren op een verkleinde partitie die ik gemaakt heb via windows 7, dus gewoon mijn C schijf met windows 7 verkleinen, en daar geprobeerd windows 8 op te installeren, dat werktte ook niet.. Ik heb gelezen dat je je EFI boot uit moet zetten? Ik heb even in mijn bios gekeken, maar ik kon niks over EFI boot vinden. Ik heb deze bios: phoenix secure core tiano, de laptop is nog geen jaar oud.
Ik heb hier een forum gevonden met iemand die hetzelfde probleem heeft: http://forums.mydigitallife.info/threads/40577-Can-NOT-install-windows-8
Ik kan er alleen niet uithalen hoe je het op kan lossen ZONDER dataverlies..

Ik heb al eerder windows 8 er op gehad, en dat werktte wel gewoon goed..

Het moet gewoon kunnen, maar het lijkt wel of Windows 8 in UEFI modus opstart, anders zou je die foutmelding niet krijgen.
In de link die je mee geeft word dat ook gesuggereerd.
Dat zou je dan in het BIOS moeten kunnen terug vinden bij BOOT OPTIONS.
Als je in het BIOS bent, zorg ervoor dat het eerste boot device de DVD-rom met het type en merk erachter, en NIET DVD-rom EFI.
Daar kan het ook aan liggen.

Als je in Windows bent, open CMD en tik daar in diskpart, maak daar's een screenshot van.
En ook een screenshot van schijfbeheer graag.

Ik heb geen cd speler in mijn laptop, dus ik heb het op een usb gezet met wintoflash, dat werkt prima..
Ik heb hier screenshots van diskpart en schijfbeheer:
diskpart.pngschijfbeheer.png

Ik wil windows 8 graag installeren op de niet-toegewezen ruimte.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Vreemd, zou gewoon moeten kunnen op die manier.
Systeem is gewoon MBR.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat de usb stick NTFS geformatteerd moet zijn, en die is nu fat32.
Als je een iso hebt, waarmee je W8 op de usb stick hebt gezet, kun je misschien beter Windows 7 USB/DVD download gebruiken.
Die formatteert de stick automatisch in NTFS.

Dat kan ik ook instellen met wintoflash, zal het eens proberen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan