kan windows niet meer opstarten, irlq_not_less_or_equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

micha1234

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Hallo,

ik kan sinds gisteren niet meer in windows XP geraken, na het opstarten van windows krijg ik een blauw scherm met de tekst:

er is een probleem gevonden, windows is afgesloten om schade te voorkomen
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
(...)
technische informatie:
STOP: Ox000000a (0x00000000, 0x0000001c,0x0000001, 0x804E1BF8)

dit scherm is gekomen tijdens het surfen, er kwam rechts in de menubalk een ballonnetje met: beveiligingsrisico, u heeft geen firewall geïnstalleerd en daarna kreeg ik het blauwe scherm en kon ik niet meer in windows geraken, ook niet in veilge modus of met de laatst werkende configuratie

ik heb ook de verschillende geheugenlatjes apart geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.

Wie kan me helpen?

heb je jou windows cd nog? Misschien kun je dan proberen om een chkdsk te doen.
Anders zou je een repair installatie moeten doen.

ja, de windows cd heb ik, kan je van hieruit een chkdsk doen (want ik geraak op geen enkele manier in windows binnen)?

(ik wil ook vooral geen gegevens verliezen)

ja, je kan een chckdsk doen.
Plaats de windows cd in de cd rom. start het systeem op vanuit cd.
Daar druk je op 'R' om windows te repareren.
Je komt in een soort commando te zitten.
hier kun je chkdsk /r uitvoeren.

Ik ken alle teksten enz niet zo goed uit mijn hoofd. Maar het gaat ongeveer zo in grote lijnen.
succes:thumb:

bedankt!

ik heb de CHKDSK via de windows-cd gedaan en CHKDSK heeft een of meer fouten op het volume gevonden, daarna heb ik de computer terug opgestart, maar nog steeds een blauw scherm nadat windows start (zelfs in veilige modus)

zou het ook een virus kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Error Message:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Explanation:

This Stop message indicates that a kernel-mode process or driver attempted to access a memory address to which it did not have permission to access. The most common cause of this error is an incorrect or corrupted pointer that references an incorrect location in memory. A pointer is a variable used by a program to refer to a block of memory. If the variable has an incorrect value in it, the program tries to access memory that it should not. When this occurs in a user-mode application, it generates an access violation. When it occurs in kernel mode, it generates a STOP 0x0000000A message. If you encounter this error while upgrading to a newer version of Windows, it might be caused by a device driver, a system service, a virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new version.
Bron:TechNet

Ja het kan heel goed een virus zijn die je geheugen bij opstarten infecteerd,dan heb je ook met een gemene variant te maken. Als je geïnfecteerd bent door een z.g.n. BootSectorVirus dan heb je écht problemen dan rest je meestal niets anders dan een Clean Install.
Download via een andere pc Ubuntu LiveCD en probeer 't probleem hiermee te verhelpen,de cd bevat ook AntivirusSoftware en is bootable,dus je kan er mee booten(wel cd-station als 1e opstartoptie zetten,of in het BIOS of d.m.v. een F-toets,meestal F11)
Handleiding zijn volop te vinden, Google op "Ubuntu LiveCd"
Krijg je 't niet opgelost en er is verder niks mis met je hardware zou ik 'n Clean Install doen,m.a.w. Windows opnieuw installeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan