Kan windows niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Ik maak gebruik van windows 98se, pentium 4.
Als ik mijn computer wil opstarten komt er tijdens het opstarten te staan:(nog voor het windows98 logo verschijnt) Disk boot failure, insert system disk. weet iemand wat ik dan moet doen?

heb je al geproberd op te starten met een opstartdiskette?

Ja, ik heb het al geprobeert met opstart diskette maar dan heb ik precies het zelfde probleem.

Dit is een foutmelding die de bios geeft wat betekent dat ie geen bootable device (toestel) vindt. Ofwel ligt 't aan 't feit dat er een non-bootable diskette in je floppy-station zit, ofwel dat ie niet kan booten vanaf je harde schijf. Allicht een hardware-fout dus. (boot sector beschadigd of zo)

Check 'ns of je ide-kabel goed aangesloten is (zit misschien los) ; download desnoods een progje van bij je hd-fabrikant die je toelaat de status van je schijf te checken ; eventueel een low-level format doen mocht een gewone format niet lukken.

-----------------------------------------------------------------------
Kijk eens in de bios of je diskettedrive wel als eerste bootschijf staat ingesteld.
Als dat niet zo is kan die ook niet booten vanaf diskette.
------------------------------------------------------------------------

.
Of zelfs een defecte harde schijf?????

Heeft het ook van diskettedrive geprobeerd mbr kan ook defect zijn even fdisk/mbr en dan weer proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan