kan windows niet starten. dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.

stijnvddonk

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Berichten
36
hallo

ik heb een probleempje
elke keer dat ik mijn pc aanzet komt er een melding testaan
kan windows niet starten. dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging.

Bestand: classpnp.sys
status : 0xc00000e9
informatie: Kan windows niet laden omdat een vereist bestand ontbreekt of beschadigd is.

wat ik ook doe niks verandert
ik heb 3 harde schijven geprobeert een met windows xp erop en die doet niks die herstart de pc al voordat hij iets heeft gedaan
ik heb nog een en die is leeg staat niks op en die kan ook niet vanaf de cd opstarten hij zegt gewoon meteen boot failure ...
en dan nog een en die zegt het zelfde.
overal ik kan dus gewoon mijn computer niet aan de praat krijgen
ik heb gegoogled enz. maar niks helpt

iemand tips?

groetsjes stijn
 
Ikke niet begrijp, heb je diverse harde schijven met een XP versie en waren die op die pc met dat moederbord geïnstalleerd?

En was er dan wat veranderd aan die hardware?

En welke hardware heb je überhaupt en welke windows versies nog meer?
 
nee ik heb oorspronkelijk windows 7 op mijn pc staan en een hardeschijf uit een andere pc gehaalt met windows xp want mijn andere hardeschijf was kapot.
verder rest weet ik het niet ik kan ook niet in mijn bios komen maar ik weet niet bepaalt veel van computers.
gr stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt ook niet zomaar een harde schijf met een windows op een ander moederbord laten draaien, met XP kan het soms nog wel indien het dezefde merk chipset erop zit.

Zal een herinstallatie worden.

Maare, opgave van merk en type PC of moederbord kan helpen.

Waarom je niet in de bios kan komen?, wel de goede toets gebruikt? staat in beeld als je opstart welke dat is.
 
Je kunt niet een harde schijf uit een andere pc halen en dan verwachten dat jouw PC ermee opstart.
 
daar ben ik nu inderdaad achter gekomen maar ik kan geen herinstallatie doen..
 
Mis nog steeds de opgave van de hardware, ben afgekeurt voor helderziende en waarom kun je geen herinstallatie doen?
 
edmoor
"Je kunt niet een harde schijf uit een andere pc halen en dan verwachten dat jouw PC ermee opstart."

Dat kan wel! Toen mijn oude computer stuk ging, heb ik de harde schijf eruit gehaald en aangesloten op mijn oma's computer die in Wit-Rusland gekocht is. Het ging 100% foutloos. Het gaf geen problemen, geen blauwe schermen, geen gedoe, geen foutmeldingen en ook geen BOOT-problemen. Helemaal niks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een disk erin zitten maar die ziet hij niet ofzo ik kan ook niet meteen vanaf disk starten.
 
edmoor
"Je kunt niet een harde schijf uit een andere pc halen en dan verwachten dat jouw PC ermee opstart."

Dat kan wel! Toen mijn oude computer stuk ging, heb ik de harde schijf eruit gehaald en aangesloten op mijn oma's computer die in Wit-Rusland gekocht is. Het ging 100% foutloos. Het gaf geen problemen, geen blauwe schermen, geen gedoe, geen foutmeldingen en ook geen BOOT-problemen. Helemaal niks.

, kan alleen bij windows 98 zomaar en bij XP, wat ik eerder zei, indien de chipset van een gelijk merk is, en vaak ook nog van hetzelfde type moet zijn anders dan van Intel, nog niet eens gesproken over sata en acpi.
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je wel in de BIOS komen om te kijken of die disk daar herkend wordt?

@frankwannet:
Bedankt voor de snelle interventie.
 
frankwannet

Waarom heb je mijn reactie verwijderd waarin ik uitleg dat hetgeen wat edmoor zegt onzin is? Ik wil niet dat stijnvddonk opgezadeld wordt met verkeerde informatie.
 
nee ik kan ook niet in de bios komen.. ik kan niks open behalven de gigaboot ofzoiets ik heb geprobeert vanuit daar een flashrecovery tedoen maar dat lukt niet.
 
@Lange Pier
, kan alleen bij windows 98 zomaar en bij XP, wat ik eerder zei, indien de chipset van een gelijk merk is, en vaak ook nog van hetzelfde type moet zijn anders dan van Intel, nog niet eens gesproken over sata en acpi.


Nee, blijkbaar kan ik dit ook met 2 totaal verschillende computers. Mijn oude computer was een stuk ouder dan de computer van mijn oma, en bovendien ook nog eens van een andere fabrikant, en toch lukte het.

Edit: het ging trouwens om Windows 2000 en Windows XP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
henkpoepjes mij is het niet gelukt want ik denk dat het komt omdat ik windows 7 heb lopen op die pc..
 
stijnvddonk

Ik vraag me echt af waarom het jou niet lukt, want uit ervaring weet ik dat het gewoon mogelijk is. Heel misschien is die harde schijf zodanig beveiligd door Windows dat je hem niet kunt opstarten op andere computers.
 
Laatst bewerkt:
Heeft toch niets te maken met w2k of xp maar de chipset en bij Vista of later is het sowieso onmogelijk, die kijkt of ook de bios hetzelfde is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan