Kan Windows XP niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

FADiaz

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Hallo,

Ik heb nog een oude PC die ik weer sneller wil maken door Windows XP opnieuw te installeren. Er gaan een twee dingen fout, als eerste krijg ik een melding dat de taal niet hetzelfde is als de huidige XP versie (het is een andere CD, wel origineel en van mezelf) maar dat onderbreekt de installatie niet. Ik neem aan dat dit ook geen probleem hoeft te zijn?

Vervolgens gaat hij de computer in kaart brengen en dan krijg ik de melding dat hij geen informatie van de DVD en CD rom drive kan vinden. Nu bleek inderdaad dat deze verdwenen waren in "mijn computer", deze heb ik vervolgens met FixIt van Microsoft weer terug weten te krijgen. Alleen krijg ik wel de melding dat hij geen disk informatie kan krijgen, terwijl ik notabene de XP CD draai vanaf mijn CDrom station, waarvan de pc dus ´claimt´geen info te hebben.

Weet iemand hoe dit op te lossen? Ik neem trouwens aan dat het opnieuw installeren van XP de PC volledig `schoon´ maakt? (Dat is ook de bedoeling overigens).

:confused:

Begrijp ik goed uit uw verhaal dat u XP installeert vanuit de bestaande XP installatie?
Ik zou er de voorkeur aan geven om de PC op te starten vanaf de XP-CD en dan als eerste stap de bestaande C-partitie te formatteren (de XP-installatie geeft daar de mogelijkheid toe). Dan hoeft u zich ook niet druk te maken om compatibiliteitsproblemen van XP-versies. Natuurlijk bent u dan wel alles kwijt wat er op de c-partitie staat. Om dat te voorkomen altijd eerst even alles wat u wilt behouden op een externe HD zetten voordat u de c-partitie formatteert. Als u toch bezig bent raad ik aan om naast de C-partitie een tweede partitie te maken op de HD waar alle gegevens (Min documenten, favorieten, outlook, etc) komen te staan, zodat u bij problemen met windows op de C-partitie niet alles kwijt bent. Het kleiner maken van de c-partitie en toevoegen van een tweede partitie in de vrijgekomen ruimte kan met EASEUS. gratis pakket hier te vinden:http://www.partition-tool.com/

NB! hoe oud is oud? Zo oud dat er nog pata-schijven in zitten of zitten er sata-schijven in. Als het sata is dan zal er voor de installatie van XP bijna zeker een sepciale driver nodig zijn. Zoek dat eerst even uit en zo ja, download dan de sata-driver voordat u aan de installatie begint

Laatst bewerkt:
NB! hoe oud is oud? Zo oud dat er nog pata-schijven in zitten of zitten er sata-schijven in. Als het sata is dan zal er voor de installatie van XP bijna zeker een sepciale driver nodig zijn. Zoek dat eerst even uit en zo ja, download dan de sata-driver voordat u aan de installatie begint

Niet als je SP3 installeerd :)

Begrijp ik goed uit uw verhaal dat u XP installeert vanuit de bestaande XP installatie?
Ik zou er de voorkeur aan geven om de PC op te starten vanaf de XP-CD en dan als eerste stap de bestaande C-partitie te formatteren (de XP-installatie geeft daar de mogelijkheid toe). Dan hoeft u zich ook niet druk te maken om compatibiliteitsproblemen van XP-versies. Natuurlijk bent u dan wel alles kwijt wat er op de c-partitie staat. Om dat te voorkomen altijd eerst even alles wat u wilt behouden op een externe HD zetten voordat u de c-partitie formatteert. Als u toch bezig bent raad ik aan om naast de C-partitie een tweede partitie te maken op de HD waar alle gegevens (Min documenten, favorieten, outlook, etc) komen te staan, zodat u bij problemen met windows op de C-partitie niet alles kwijt bent. Het kleiner maken van de c-partitie en toevoegen van een tweede partitie in de vrijgekomen ruimte kan met EASEUS. gratis pakket hier te vinden:http://www.partition-tool.com/

De computer is ook geleverd met XP dus ik neem aan dat dat geen probleem is. De pc stamt uit 2002 geloof ik.
Hoe moet ik overigens opstarten vanaf de CD Rom? Gaat dat vanzelf als de CD rom erin zit wanneer je de PC opstart?
En als ik alles formatteer ben ik dan ook de drivers enzo kwijt?

Ja, je stopt de cd in je speler, en dan start je de computer op nieuw op. Voor WIndows gestard zal worden, word er gevraagt of je de computer wilt opstarten van de CD.

Als dat niet gebeurd, moet je even in je bios (DEL, of F2 indrukken tijdens het opstarten), en dan instellen dat je als eerst van de CDspeler wilt opstarten. Probeer het dan nog een keer.

En ja, na het formatteren is de schijf leeg, en zal je de drivers ook opnieuw moeten installeren.

Ja, je stopt de cd in je speler, en dan start je de computer op nieuw op. Voor WIndows gestard zal worden, word er gevraagt of je de computer wilt opstarten van de CD.

Heb ik gedaan, staat ook ingesteld in de BIOS. Hij pakt de CD alleen niet. Ik kan gewoon de CD drive ook alleen maar openen met rechtermuisknop en dan verkennen. Als ik er gewoon op klik opent hij ook niet en geeft een melding dat ik een schijf moet plaatsen. :confused:

Ik heb volgens mij ook een CD met device drivers gevonden, heeft het nut als ik deze opnieuw installeer?

Druk eens op F12 vlak na het aanzetten van je computer. Als het goed is, komt er nu een menu op het scherm, waar je in kan kiezen van welk apparaat je wilt opstarten. Druk hier op de cdrom speler.

Drivers herinstalleren zal weinig nut hebben. Een CD/DVD speler word automatisch herkend / geinstalleerd.

Druk eens op F12 vlak na het aanzetten van je computer. Als het goed is, komt er nu een menu op het scherm, waar je in kan kiezen van welk apparaat je wilt opstarten. Druk hier op de cdrom speler.

Drivers herinstalleren zal weinig nut hebben. Een CD/DVD speler word automatisch herkend / geinstalleerd.

Heb ik zojuist gedaan, als ik de CD/dvd selecteer brandt het lampje even en gaat dan weer uit en vervolgens word er normaal opgestart...

als je bios het ondersteund kan je van usb stick starten,gewoon in je boot sector kijken van je BIOS

als je bios het ondersteund kan je van usb stick starten,gewoon in je boot sector kijken van je BIOS

Dat zie ik dus nergens staan in de bios, waarschijnlijk dus niet, is ook een pc uit 2002.

Iemand enig idee hoe ik van XP setup kan booten zonder CD/DVD/USB drive?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan