Kan XP niet herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertini

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Berichten
156
Hallo allemaal,
Nadat mijn computer enige malen vastliep of spontaan afsloeg, en na enkele malen een reparatie te hebben gedaan d.m.v. de XP CD-rom, heb ik besloten om XP opnieuw te installeren. Als ik dat doe, en ik de mededeling krijg "Windows wordt nu opnieuw opgestart", gebeurt er helemaal niets! De computer ( een PackardBell Ixtreme Gold 5105) start opnieuw, maar loopt onmiddellijk vast en ik krijg de boodschap "Fout tijdens laden van Besturingssysteem". Ik zit hiermee behoorlijk in de Sh*t! Geen idee hoe dat is te verhelpen, maar misschien heeft iemand dat weleens meegemaakt?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Gertini:eek:
 
Laatst bewerkt:
heb je een originele cd gebruikt of een recovery cd.
bij originele cd wel eerst alles geformatteerd.
 
Ik heb een recovery CD gebruikt. De originele code staat op de kast, maar zover kom ik niet.
Ik heb het idee dat de bestanden niet op de HDD kunnen worden gezet(?). Heb de C:\ schijf
trouwens eerst geformatteerd.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm en daar gaat het fout.
je had niet eerst moeten formatteren.
De recovery cd heeft bestanden nodig die op de harddisk stonden.
nu zul je ergens een orginele cd moeten lenen en het dan opnieuw proberen.
 
En die gebruik ik nu, is van een andere computer. Maar het probleem zit bij mijn
computer, daar kan ik niets op installeren. Kom niet verder dan "Fout tijdens laden van besturingssysteem". Overigens kon de herstel CD het probleem niet oplossen, want
de computer liep toen vast met dit resultaat.
 
Je hebt de partitie beschadigt, je moet deze eerst eraf halen via de xp cd (allemaal) en dan xp installeren en daarna opnieuw partities maken, kijk ook naar je geheugen als dat niet helpen mag.

5. Druk op F8 om de gebruiksrechtovereenkomst van Windows XP te accepteren.
6. Als een bestaande Windows XP-installatie wordt aangetroffen, wordt gevraagd of u deze wilt repareren. Druk op ESC als u dit niet wilt doen.
7. Er wordt een overzicht gegeven van alle bestaande partities en niet-gepartitioneerde ruimte voor elke fysieke vaste schijf. Gebruik de pijltoetsen om de partitie of niet-gepartitioneerde ruimte te selecteren waar u een nieuwe partitie wilt maken. Druk op D om een bestaande partitie te verwijderen of op C om een nieuwe partitie te maken van niet-gepartitioneerde ruimte. Als u op D drukt om een bestaande partitie te verwijderen, moet u vervolgens op L drukken (of op ENTER en vervolgens op L drukken als het om een systeempartitie gaat) om te bevestigen dat u de partitie wilt verwijderen. Herhaal deze stap voor alle bestaande partities die u wilt gebruiken voor de nieuwe partitie. Nadat alle partities zijn verwijderd, selecteert u de vrijgekomen niet-gepartitioneerde ruimte en drukt u op C om de nieuwe partitie te maken.

Opmerking Als u een partitie wilt maken op een locatie waar al een of meer partities bestaan, moet u eerst de bestaande partitie of partities verwijderen voordat u de nieuwe partitie maakt.
8. Geef de grootte op in MB voor de nieuwe partitie en druk op ENTER, of druk alleen op ENTER als u een partitie met de maximale grootte wilt maken.
9. Herhaal stap 4 en 5 als u nog meer partities wilt maken.
10. Als u Windows XP wilt installeren, selecteert u met de pijltoetsen de partitie waarop u Windows XP wilt installeren en drukt u op ENTER. Als u de partitie niet wilt formatteren en Windows XP niet wilt installeren, drukt u tweemaal op F3 om Windows Setup te beëindigen en gaat u niet door met de volgende stappen. In dat geval moet u een ander hulpprogramma gebruiken om de partitie te formatteren.
11. Selecteer de formatteringsoptie die u voor de partitie wilt gebruiken en druk op ENTER. U hebt de volgende keuzen:
• Partitie formatteren als NTFS-bestandssysteem (Snel)

En dan xp installeren

http://support.microsoft.com/kb/313348
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat die recovery gebruik maakt van het MBR om de pc te herstellen. Dus tik even het merk van je laptop + mbr in in google ofzo en je vind ergens wel een methode om dat MBR terug te plaatsen.

Je zal hier hoogst waarschijnlijk wel even windows voor meoten installeren. Zodat je op die pc kan werken.

Dus eerst even windows "gewoon" installeren.
MBR zien te herstellen
recovery gebruiken
 
Recovery maakt gebruik van een al dan niet verborgen partitie en die is waarschijnlijk beschadigt of afwezig en de mbr is gewoon:

In de architectuur van de IBM PC is het master boot record (MBR) (of partitiesector) de bootsector, dat is de allereerste sector aan van een harde schijf. Er staat een reeks opdrachten in die nodig is om het besturingssysteem te laden (booten).

Dus na het opnieuw installeren van XP is je MBR ook weer in orde.
 
De fabrikant heeft het MBR zo aangepast dat de partitie kan worden aangesproken...

Ik heb zo zelf ook al eens een MBR moeten herstellen omdat m'n recovery niet meer werkte.

Erg doeltreffend.

Kijk ook uit dat de schijfconfiguratie van de schijf degene is die ze oorspronkelijk was. Als dat FAT32 was zal recovery niet werken als je nu naar NTFS hebt geformatteerd.
 
Beste mensen, allen hartelijk dank voor jullie suggesties en tips (het zelfde?).
Ik denk dat ik een groter probleem heb, want ik kan niet meer in de BIOS komen.
Zal nu de installatie CD moeten vinden en herinstalleren. Lukt dat niet, dan wordt het een nieuw moederbord of een nieuwe computer.
Nogmaals dank
Gertini
 
Als je niet in het bios kan komen denk ik ook niet dat je de installatiecd zal kunnen starten.

Probeer het bios eens te resetten.
 
Een volledig schone installatie is ook een optie.

Daarvoor heb je een CD nodig van Windows XP. Je moet dan je PC vanaf de CD opstarten en de installatieprocedure volgen. Je krijgt dan een geheel nieuwe installatie van Windows XP.

Als je geen originele XP CD meegekregen hebt bij de levering van je computer is dit niet mogelijk.
 
Als dat niet het geval is dan leen je er toch eentje?
 
Als dat niet het geval is dan leen je er toch eentje?

Ik weet dit niet zeker, maar ik denk dat als dezelfde licentie-key op 2 machines gebruikt wordt het niet mogelijk is gebruik te maken van windows live update.
 
Je kan gewoon die cd van iemand anders lenen en dan je eigen 'product key' gebruiken, die staat op een sticker die op je pc-kast is geplakt.
 
Ik weet dit niet zeker, maar ik denk dat als dezelfde licentie-key op 2 machines gebruikt wordt het niet mogelijk is gebruik te maken van windows live update.

Een productkey voor windows hoort niet bepaald bij een cd. Je geeft de key in, en volgens een bepaald algoritme bepaald windows of het gaat om een productkey is die bij de cd past (hier blokkeert het bijvoorbeeld als je een windows xp mce key ingeeft bij een xp pro cd), dan gaat ie gewoon verder en geeft ie de key door aan microsoft, die ziet dat het dezelfde pc is (daar heeft het wel mee te maken!) en activeert de windows.
 
Ik gebruik 1 key voor alle installaties van xp pro.
Niet iedere cd van xp heeft een verschillend serienummer er zijn er maar een beperkt aantal voor alles xp cd's
 
Bestaan er keys voor álle xpversies???

de cd heeft geen serienummer dacht ik, maar het algoritme dat 'kijkt' of het serienummer bij de versie vand ie cd past.

Alles je alle installatie's met dezelfde key kanuitvoeren heb je ofwel een volumelicentie ofwel sjoemel je dan.
 
Er zijn er genoeg die werken maar dan kan je geen updates nemen, er zijn er ook zat legale die werken maar die mag ik je niet geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan