Kan xp niet meer opstarten/installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeReveo

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2009
Hallo,

Ik heb hier niet zo veel verstand van dus vergeef me de onduidelijke taal....
Ik heb zojuist mijn pc "geerased" met super fdisk 1.0, omdat ik hem niet kon farmatteren.
Nu krijg ik de melding: "kan geen vaste schijf stations vinden" na opstarten met een XP cd.

Betreft het een Sata schijf? Dan zal je voor de installatie via f6 eerst de sata drivers meoten installeren.

Het is idd een SATA schijf.
Maar ik kan alleen via DEL in de bios komen en verder reageert hij niet op F6. Hij loopt dan meteen ddor naar:
BOOT FROM CD:
INVALID SYSTEM DISK
Replace the disk,and then press any key
DISK BOOT FAILURE,INSERT SYTEM DISK AND THEN PRESS ENTER

Het is idd een SATA schijf.
Maar ik kan alleen via DEL in de bios komen en verder reageert hij niet op F6. Hij loopt dan meteen ddor naar:
BOOT FROM CD:
INVALID SYSTEM DISK

Om Windows Xp te installeren op een computer met een SATA-controller dat niet standaard wordt ondersteunt dien je een driver in te laden tijdens de eerste stappen van de installatie, dit kan je op 2 manieren doen.

1. de drivers met een diskette inladen.
2. De Windows Setup-CD kopieren en handmatig de drivers "Slipstreamen", dit kan met nLite doen.

Je moet hierbij de chipset drivers downloaden en met nLite een nieuwe CD maken.
Het is makkelijker dan het klinkt.

En waar kan ik die drivers vinden dan?
Ik heb wel een diskette waar SATA opgeschreven staat ,maar weet niet of de juiste drivers erop staan want wanneer ik deze in de pc stop geeft deze de melding: Verwijder schijf of medium. Druk een toets om verder te gaan.

Op de diskette staat een map i386 met daarin twee mappen NT4 en NT5.

Je dient de floppy ook pas in te steken nadat je met de installatie bent begonnen. Je start op vanaf de xpcd en vervolgens begin je aan een neiuwe installatie. Op dat punt ga je pas de melding krijgen de sata drivers te laden via f6. Exacte moment weet ik niet, maar het komt onder in beeld te staan.

Dat is het probleem ook. Ik kan nu niks installeren.

Maar ik kan alleen via DEL in de bios komen en verder reageert hij niet op F6. Hij loopt dan meteen door naar:
BOOT FROM CD:
INVALID SYSTEM DISK

Als dan de xp cd erin zit en ik druk enter krijg ik de melding:
"kan geen vaste schijf stations vinden"

Excuses:
Hij is op dit moment aan het installeren :o
Ik had de F6 steeds over het hoofd gezien...
Maar als ik het goed begrijp moet een SATA schijf apart worden geinstalleerd omdat deze niet word herkend?

Juist.

Bij Vista is die functie wel aanwezig, maar bij xp in sommige gevallen niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan