Kan XP niet repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

oppafashionnl

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2007
Hallo,

sinds kort start de pc met Windows XP niet meer op.
Nu heb ik getracht om er een xp cd in te doen, vanaf deze cd te booten en dan XP te repareren, maar nadat ik in het menu op 'r' heb gedrukt dan zegt hij 'bezig met onderzoeken van schijf van 38171 mb, 0 met ID 1 op bus 0 (atapi)' en daar loopt hij niet meer verder.
Wat is er dan aan de hand, en hoe zou ik dit op kunnen lossen zodat ik toch XP weer op kan starten?

Misschien is handig om te weten. Wanneer ik de pc dus normaal opstart, kan ik voor dat XP gaat laden tussen aantal opties kiezen zoals Safe Mode etc. Deze zijn wel in het Engels. Moet ik dan niet persee een Engels-talige xp cd gebruiken, om XP te kunnen repareren. Heb het tot nu toe alleen nog met een Nederlandse Home en Prof. cd geprobeerd.

Bvd
Jos

hoi,

ik denk als je een Nederlandse XP heb dat je ook een Nederlandse XP setup cd moet gebruiken of andersom, iedere geval als ji een engelse XP systeem heb en je moet hem repairen via Recovery consle of gewoon via R dan kan je hier wel een
Windows 2000 Cd gebruiken , iedere geval ik had toen dezelfde taal van het besturingsysteem wel gepakt, ik kan je geen zekerheid geven als je 2 verschillende talen gebruikt want dit kunnen compifitable problemen geven,

En die actie wat ie doet bij jou autimatisch dat heb ik nog nooit meegemaakt dus maar heb ook nog nooit gebrobeerd 2 verschillende talen van besturingsystemen geprobeerd,

Wellicht zal ik gewoon ervoor zorgen dat je dezelfde Taal gebruikt op de setup cd dan van het besturingsysteem.:thumb:

Ey, harstikke bedankt voor je reactie.

Maar ik zou het toch graag zeker willen weten of dit nodig is. Want dat gaat me wel weer veel moeite en tijd kosten om aan een Engels talige te komen en die te proberen.

Hoi , even een vraagje....heb jij nu een engelse xp of een nederlandse op je computer staan ( nu dus ff niks meer)?

Dat kan ik eigenlijk niet met zekerheid zeggen.
In ieder geval is het menu waar ik kan kiezen uit 'veilige modus' etc. in het Engels. Dan is de versie toch zeker te weten Engels? Of klopt dat niet?

Hoi !

Voor gebruik van de raparatie-console maakt inj principe de taal niet uit !

@T.S. doe het volgende:

Start op van de XP-CD, en ga naar de reparatie-console.

Trommel daar: chkdsk /r in <enter>

Als dit proces beeindigd is:

fixboot <enter>

Daarna exit <enter>

Nu zou de PC probleemloos moeten opstarten.

Greetz,

Harry..

Dank je Harry, dat is goed om te weten.

Wel nu, die oplossing van jou gaat niet werken.
Wanneer ik op de 'r' heb gedrukt om naar de repair console te gaan blijft hij hangen bij de melding onderaan ''bezig met onderzoeken van schijf van 38171 mb, 0 met ID 1 op bus 0 (atapi)'

Wat nu?

Mijn suggestie is om de BIOS naar fabriekswaarden ("Factory defaults") terug te zetten.
Als je gewoon nog in de BIOS kunt komen, doe het dan daar.
Kun je niet meer in de BIOS komen, dan even in het boekje van je moederbord kijken hoe je m.b.v. een jumpertje of andere methode de standaardwaarden van de BIOS ingesteld kunt krijgen.

Kijk of het daarna beter gaat.

Overigens is niet uit te sluiten dat (de controller op) je harddisk nog maar gedeeltelijk functioneert. Hopelijk is dit laatste niet het geval :rolleyes:

Tijs.

Ik heb de Bios gereset, maar vervolgens moest ik toch een kleine aanpassing maken in de boot sequence, omdat de eerste boot op floppy stond en niet op cd.
Daarna heb ik het nogmaals geprobeerd, maar hij blijft op het precies dezelfde scherm hangen.

Is de controller dan kapot van mijn harddisk? Wat houd dat precies in en wat kan ik daar aan doen? Hoe kan ik er uberhaupt zeker van worden dat dit het geval is.

Groet
Jos

Zoals je kunt zien wordt er gecommuniceerd met (de controller van) je harddisk in het bios-scherm. Vandaar dat de bios uit heeft kunnen zoeken dat de harddisk 38171 mb groot is.

Nu zeg je dat XP installatiecd blijft hangen bij het onderzoeken van de harddisk. Dit kan 2 dingen betekenen, denk ik:
1. De partitietabel is kapot. Dat is wat Harry met dat fixmbr had willen repareren.
2. De harddisk zelf is kapot of (een stuk van) de controller die de harddisk bestuurt.

Probeer nog eens in Veilige modus te komen waar je in je eerste posting over sprak. Lukt dat wel, dan zijn 1. en 2. niet (direct) van toepassing. Wél zou het dan kunnen zijn dat je partitietabel incorrecte gegevens bevat over je C: schijf; dat zou een verklaring kunnen geven waarom de Windows installatie-cd er niet mee klaarkomt.

Ander manier om te testen is om iemand te vragen de harde schijf bij hem/haar in de computer te stoppen als extra harde schijf, even in plaats van een cd-rom of dvd-rom speler in diens computer. Zet dan wel op jouw harde schijf de juiste instelling m.b.v. jumpertje(s) voor wat betreft Master / slave (die hetzelfde moet zijn als van de cd-rom/dvd-rom speler die tijdelijk vervangen wordt door jouw harde schijf).
Zodra getest en goed bevonden natuurlijk voordat jij hem terug inbouwt in jouw computer de originele Master / slave instelling van de harde schijf herstellen.

Succes,

Tijs.

Veilige modus doet hij niet.

Vervolgens heb ik hem in een andere pc van mij gedaan.
In die computer waren instellingen als volgt.
Mijn harddisk staat via Sata aangesloten
Mijn cd-rom drives worden via kable-select als master en slave geselecteerd
Nu heb ik de ide-aansluiting een stroom van mijn slave-cd-rom drive op de hardeschijf aangesloten en in de bios gaf hij vervolgens weer:
secondary ide master = cd-rom drive
secondary ide slave = maxtor (dat is dus die harde schijf die het niet doet)
fourth sata master = de hardeschijf waar xp gewoon op draait

Nu starte ik op, Windows XP laadde, maar na het laad balkje werd het scherm zwart en gaf hij niets meer weer. Ik moet zeggen dat ik wel wat getik hoor vanuit de 'kapotte' harddisk. Weet niet wat dat betekent?

Toen haalde ik de 'kapotte' harddisk er weer vanaf, en toen starte hij gewoon weer op van de sata-harddisk

Welke conclusies kan je nu trekken?

De hardware is natuurlijk niet hetzelfde, vandaar dat XP niet doorstartte op je 2de pc.
Je zou wel (weer aangesloten op die 2de pc) het verhaal van Harry Snor kunnen doen.

Overigens was het bepaald niet mijn bedoeling dat je XP ging opstarten op die 2de pc. Puur kijken of de C: partitie van je 'verdachte' harde schijf te zien was onder een schijfletter, en er eventueel alvast wat gebruikersdata van redden was de bedoeling :D

Ok, back to business :D Probeer (aangesloten op die 2de pc) het verhaal van Harry Snor uit, dus starten vanaf de cd-rom, en wat reparatie-acties starten. Zie in zijn reactie precies wat er gebeuren moet:
Opstarten van XP cd-rom
R kiezen van Herstelconsole
De juiste Windows kiezen: 1 intypen en Enter
Wachtwoord van Administrator invullen en op Enter drukken (indien geen wachtwoord: alleen Enter drukken)
chkdsk C: /r
Fixmbr
Fixboot

Verdere informatie over Herstelconsole: hier
PS: chkdsk C: /r kan lang duren, omdat ook de sectoren van je harddisk worden gescand. Reken gerust op minstens 1 uur.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ey,

dank jullie voor je reactie.
Ik heb het al opgelost. Ik heb de schijf op een ander manier op de tweede pc aangesloten en toen ging hij hem automatisch controleren en repareren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan