Kapot audio dingetje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PCProblems

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2015
(Waarschijnlijk verkeerde categorie, sorry.)

Oké. Ik was muziek aan het luisteren toen de bel ging, struikelde half over mijn speakerdraadje. Die poort, waar dat speaker kabeltje in gaat, je weet wel, waar ook die koptelefoons in gaan, is dus nu soort van kapot. Hij schuift er nu eenvoudig in en als ik dan muziek luister hoor ik soort van alleen de achtergrond tonen.

Wat moet ik vervangen (hoe heet dat onderdeel)? Kan ik het zelf repareren?

Heb je dat speakertje ook ergens anders op aangesloten en getest om uit te sluiten dat er een draadbreuk o.i.d. in het snoer zit..?
Gaat het om een laptop of desktop..?

Desktop. Yep, ik weet zeker dat het echt binnen de computer zeg maar kapot is, want normaal als ik een draad erin deed, hoorde ik een soort klik en zat die goed. Hij is denk ik van binnen verbogen, omdat ik toen over dat snoertje struikelde. Niks mis met het draadje!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Bij een pc is relatief vrij goedkoop om er een los geluidskaartje in te bouwen.is dat geen optie ,en misschien ziet er achterop nog wel een audio aansluiting want zo te lezen gebruik je nu d audioaansluiting op de kast maar kan het mis hebben

Laatst bewerkt:
Dag, Als het contact verbogen is dan kan je een apparaat open maken en de contacten van binnen recht buigen. Aan de onderkant zit er namelijk niets omheen. Een pincet en kleine schroevendraaier zijn daarbij handig. Dat je er van buiten bij kan en veel van kan zien die kans is klein. Schijn er desondanks toch eens in met een klein LED lampje bij het oog en misschien zie je iets scheef zitten wat je kan recht drukken met een naald. Wanneer dat allemaal niet kan dan zal je moeten controleren of de contacten elkaar niet zijn gaan raken en dat er dan kortsluiting tussen is ontstaan. Voor die tijd niet gebruiken dus. Wanneer het niet meer te redden is dan kan je de draden van het moederbord loshalen en er een ander bracket op aansluiten of een geluidskaart plaatsen, geluidskaarten zijn er ook, heel klein, voor USB aansluitingen. Kijk hiervoor eens bij advertentiezoeker.nl

Veel computers hebben zowel voor en achter een aansluiting, het wisselen gaat automatisch, afhankelijk van waar je een stekkertje insteekt onderbreekt het andere signaal of het moet worden aangegeven bij de instellingen van het geluidstuurprogramma welke aansluiting je wilt gebruiken.

Bedankt voor de uitgebreide reactie, Alfred. Snelle vraag: hij werkt wel als ik de snoer op een bepaalde manier naar boven doe, maar niet als ik de snoer laat hangen. Zou je hier al op kunnen concluderen of de contactjes niet goed zitten bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt door een moderator:
Tevens even de vraag naar hardware overige verplaatst.

Hallo

Dit zijn de meest gebruikte chassisdelen in p.c.'s qua pinout ....

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...s+Stereo+Headset+Interior+PCB+Mount+&_sacat=0

"Kan ik het zelf repareren? "

Geen flauw idee of jij soldeerervaring/nodige materiaal hiervoor bezit ...

Een deftige lokale p.c. winkel met eigen technische dienst , moet dit zeker kunnen herstellen .

Hoe veel men hier voor durft te vragen ???

Controleer/laat controleren of er niet slechts een soldeerverbinding is gescheurd (soldering chassisdeel/p.c.b.) ... veel voorkomend , indien er te veel torsiekracht op chassisdeel komt ...

Peter

Ja want je zegt zelf dat het losser zit dan anders, het snoertje goed is op een ander toestel en je alleen achtergrond geluid hoort. Het is toch al hopen en bidden dat dit soort aansluitingen goed bruikbaar blijven, bij een ruk er aan is de zaak vast en zeker verbogen.

Ik zie bij Google Afbeeldingen trouwens dat de meerderheid van dit soort aansluitingen wél in een doosje of kraag zit en onbereikbaar is. Dit dingetje zal dan in zijn geheel moeten worden vervangen. Op deze afbeelding zie je bijvoorbeeld alleen de onderbreker.

images.jpg

Hier is een handige link van Google Afbeeldingen, waar je de audio panelen en stekkertjes kan zien.

https://www.google.nl/search?q="sou...&as_qdr=all&tbm=isch&q="audio+panel+computer"

Op advertentiezoeker.nl kan je zowel de socket als hele audio panelen vinden. We weten niet hoe dat bij jouw computer zit en of je het moet vervangen of toevoegen aan de kast. Een nieuw Audio Paneel met Kaartlezer voor Euro 4,95 is de gang naar een reparateur niet waard.

http://www.advertentiezoeker.nl/?q=audio+panel&pc=&strl=0&wg=datum&hrbr=&prv=&as=&pmin=&pmax=&uz=

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan