kapot lcd beelscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

ria

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
376
Heeft iemand ervaring met het zelf repareren van een lcd monitor?
Ik heb zo`n monitor van iemand gekregen. Het scherm krijgt wel stroom, want het lichtje brandt. Maar ik krijg geen beeld.
Het is een Benq lcd monitor. Weggooien kan altijd nog. Maar misschien zou hij te repareren zijn.
Vast dank voor reactie. Ria
 
Als je het gekregen hebt, dan zou diegene moeten weten of het nog werkte en anders hoe het kapot gegaan is. TFT vereist een bepaalde frequentie (60 of 70 Hertz) dus daarmee krijg je het soms werkende op een andere kaart, ik heb tenminste wel eens zoiets aan de hand gehad. Als het bij die ander kapot is gegaan dan zou het de backlight kunnen zijn, die is vaak nog wel te vervangen, vraag eerst eens aan een handige persoon of die de adapter even wil nameten met een multimeter. Bij een externe adaper natuurlijk want als die in het toestel zit dan is dat moeilijker. Zou die niet de spanning geven die er op staat dan is dat nog wel te vervangen. Reparatie wordt anders denk ik al heel snel te duur. Als je zelf wilt helpen, verbuig dan langzaam de signaalkabel, vooral bij de stekker, en kijk naar het lampje, of die misschien van kleur veranderd en of er dan beeld komt. Zou de kabel beschadigd zijn dan is het een behoorlijke klus om deze te vervangen tenzij er in de behuizing een stekker aan zit en je de kabel nabestellen kunt. Je moet ook in de stekker kijken, ik heb al enkele malen monitor stekkers gezien waar een pennetje naar binnen geschoven was of dubbel was gebogen. Misschien werkt het aan/uit knopje niet zo goed meer en moet je dat anders of herhaaldelijk indrukken. Oranje licht betekent niet per definitie dat het scherm aan staat. Is er ook een tweede aansluitmogelijkheid dan zou ik die proberen. Nogmaals, reparatie is al snel te duur en reken daarvoor de tweedehands waarde van het product. Zou het een redelijk nieuwe monitor betreffen dan kan de eerste koper in Nederland soms na de garantietermijn nog reparatie eisen op grond van recht op goede werking. Consumenten zijn beschermd. Hiervoor zou het helpen wanneer je op internet zoekt naar forums waarin problemen met de monitor expliciet beschreven worden (backlights hebben niet zo een lang leven en je kunt verwachten dat die na een aantal jaren stuk zijn) of als je getuigenverklaringen hebt waaruit blijkt dat er echt geen gekke dingen mee zijn gedaan en het toestel niet veel gebruikt is. De koper van het toestel moet dan actie ondernemen bij de zaak waar het gekocht is. Er mag trouwens worden uitgegaan van restwaarde. Misschien wist je dat niet en is het de moeite waard. Kan je ons in ieder geval in je volgende reactie schrijven wat het type is?
 
Bedankt Alfred voor je reactie.
Ik ben inmiddels met de monitor naar een zaak(je) gegaan, waar ik al vaker computer app. heb gekocht.
Daar heeft men een en ander nagekeken en men zei daar dat de emurator? stuk zou zijn. Dure reparatie. Heb hem dus toch maar afgeschreven en weggebracht naar de kringloop.
Vriendelijke groe,
ria
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan