kapot RDRAM ....

• Onderwerp starter Onderwerp starter cdw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cdw

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2004
Mijn vraag is de vogende :
RDRAM (PC800 Rimm) schijnt nogal gevoelig te zijn voor elektrostatishe lading. Deze kan het geheugen ernstig beschadigen.
Stel nu dat ik 2 tweedehandslatjes koop (geheugen uitbreiding van mijn PC) en ze zijn (zonder dat ik het weet) defect.
Wat kan er gebeuren met mijn moederbord als ik deze erop inplug?
Is er kans dat mijn moederbord of andere komponenten stuk gaan?
Of is dat risiko onbestaande.
HOE ONTLAAT JE DE GEHEUGENS en hoe kunnen deze door elektrostatische aanrakking kapot gaan.

Wie kan mij hierover informeren?

Met velen dank
Chris

Ik heb geen antwoord op al je vragen, maar kan je wel zeggen dat als je defect geheugen inplugt, je een paar piepjes te horen krijgt of veel vastlopers. Er zullen geen andere onderdelen in de computer daardoor beschadigen.

Als er ergens gesproken wordt over 'Statische elektriciteit' moet je eigenlijk lezen 'Hoog voltage'
Hoge voltages zijn 'dodelijk' voor chips.
Om je een idee te geven van de hoeveelheid, om tot een ontlading te komen, je weet wel; de 'klap' die je krijgt als je een deurklink vastpakt als je over tapijt hebt gelopen, zijn meerdere 1000 volt nodig.

Vaak krijg je de schok al nog voor je de klink vast pakt.
Om tot een ontlading te komen bij een overbruging van maar 3 mm afstand tussen je hand en de klink (of iets anders) hebben we het al over meer dan 10.000 volt. Gelukkig is het aantal ampere héél klein anders zou het echt gevaarlijk worden.
Maar voor PC hardware die normaal gesproken niet meer dan een volt of 5 te verduren krijgt staat dit ongeveer gelijk aan een bliksem inslag...

Je geheugen hoef je niet ontladen, maar je moet je zelf ontladen voor dat je aan het werk gaat.
Raak bv de aarde aan, die metale pennetjes aan de zijkant die het 'gewoon' aan kunt raken, van een geaarde stekkerdoos (moet i wel in een geaard stopkontakt zitten...) of een stukje ongeverfde verwarmingsbuis.

Laatst bewerkt:
rdram<->moederbord

bedankt voor jullie antwoord.
Ik besef heel goed de inpakt van de electrostatische lading. Maar ik zou echt graag weten of beschadigde RDRAM het moederbord of andere komponenten kan kapot maken?
Nogmaals bedankt als je mij hierop kunt antwoorden.
Vele groeten
Chris

Geplaatst door megabit
Ik heb geen antwoord op al je vragen, maar kan je wel zeggen dat als je defect geheugen inplugt, je een paar piepjes te horen krijgt of veel vastlopers. Er zullen geen andere onderdelen in de computer daardoor beschadigen.

Niet duidelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan