Kapotte tft monitor repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wens je veel succes! Zal niet echt gemakkelijk worden..... [kon zo vlug via G. geen leverancier vinden].... maar zoals gezegd: elke bruggelijkrichter welke die spanning [600 Volt] aankan en de juist hoeveelheid [of meer] stroom kan leveren [2000 mAmpere] moet werken...

Hallo

Indien de gelijkrichter defekt = , dan is er zeker nog meer defekt .... Gelijkrichter is 2A , primaire zekering 2.5A/T .....

Is dus logisch dat deze is gesneuveld.

Je kunt deze ook vervangen door 4 x BYW55 mits een beetje handigheid , en zeker goedkoper.

Maar ... ik heb wel mijn bedenkingen , je vermeld zelf een techneut te zijn , en weet nog niet eens hoe je een gelijkrichterbrug kunt controleren.

Een geschakelde voeding is niet vergevingsgezind , 1 component niet 100% in orde en de componenten vliegen u rond de oren.

P.S:

Controleer zeker de vermogentransistor na deze gelijkrichter.

Of ... post eens een duidelijke foto van de printplaat

Peter

Laatst bewerkt:
Naar mijn idee werkt deze nog maar ik heb wel twijfels, 1 van de diodes geeft zolang hij aangesloten op de rest heeft nooit weerstand maar zodra ik hem los heb gemaakt wel, ik denk dus dat er iets mis is waardoor er kortsluiting is en ik deze false metingen krijg of kan dit toch gewoon kloppen door een ingewikkelde schakeling?

(ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen)

Naar mijn idee werkt deze nog maar ik heb wel twijfels, 1 van de diodes geeft zolang hij aangesloten op de rest heeft nooit weerstand maar zodra ik hem los heb gemaakt wel, ik denk dus dat er iets mis is waardoor er kortsluiting is en ik deze false metingen krijg of kan dit toch gewoon kloppen door een ingewikkelde schakeling?

(ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen)

Welke diodes? Die in de brugcel? Die kun je nooit IN de schakeling beoordelen [dus terwijl hij op de print gemonteerd zit], want daar hangen allerlei capaciteiten overheen [paar C'tjes, een elco]....

nee niet in de brug maar los ergens anders, maar helaas ben ik er vandaag achtergekomen dat de brug nog goed is... wat kan er fout zijn waardoor de zekering er steeds uitslaat?

Als de brugcel nog goed is... klopte er dus weinig van je meetverhaal....

Een powertransistor kan de geestgegeven hebben..... meet even tussen de + en de - op het board of daar sluiting in zit.... [iets langer meten... elco's moeten zich eerst laden]

hier zijn wat plaatjes

Bijlagen

• IMG_3131 (Small).jpg
    IMG_3131 (Small).jpg
    56,2 KB · Weergaven: 84
  • IMG_3132 (Small).jpg
    IMG_3132 (Small).jpg
    44 KB · Weergaven: 74
  • IMG_3137 (Small).jpg
    IMG_3137 (Small).jpg
    44,9 KB · Weergaven: 73
  • IMG_3140 (Medium).jpg
    IMG_3140 (Medium).jpg
    71,1 KB · Weergaven: 77
nog wat foto's

Bijlagen

• IMG_3131 (Large) (Medium).jpg
    IMG_3131 (Large) (Medium).jpg
    83,4 KB · Weergaven: 65
  • IMG_3132 (Medium).jpg
    IMG_3132 (Medium).jpg
    57,9 KB · Weergaven: 80
  • IMG_3137 (Medium).jpg
    IMG_3137 (Medium).jpg
    61,7 KB · Weergaven: 73
Hallo

Controleer eens de vermogentransistor rechts v/d netingang. (img3137)

To220 op koelvlak

Peter

Laatst bewerkt:
deze heb ik gecontroleerd en naar mijn idee zijn dez nog goed: als je stroom zet op twee van de pootjes geeft hij de stroom door maar als je maar op 1 pootje stroom zet dan meet je oneidige weerstand. (dit doe ik toch goed?)

ps

je bedoeld toch alleen de transistror die vast zit met een schroef op de koelplaat?
En hoort er een soort van vernis spul op het gele blok te zitten of is dit doordat hij eens te warm is geweest, want met dit ding aangesloten meet de diode ernaast nooit weerstand terwijl hij dit los wel gewoon doet maar als dit blok los is meet hij gewoon goed.

Laatst bewerkt:
Hallo

Je kunt een transitor doormeten als 2 diodes. 1 diode gaat van basis naar colllector, 1 diode gaat van basis naar emitor. Hoe ze intern staan ligt er aan of het een NPN of een PNP transistor is.

Een transistor is zeker defekt als je tussen collector en emitor in BEIDE richtingen 0-ohm weerstand meet.

Indien je meet over de grote bufferelco , wat zijn de ohmse waarden ???

Peter

ps

je bedoeld toch alleen de transistror die vast zit met een schroef op de koelplaat?
En hoort er een soort van vernis spul op het gele blok te zitten of is dit doordat hij eens te warm is geweest, want met dit ding aangesloten meet de diode ernaast nooit weerstand terwijl hij dit los wel gewoon doet maar als dit blok los is meet hij gewoon goed.

Dat kan wel kloppen maar dan meet je IN de schakeling, dan krijg je verkeerde meet waarden. je moet ze uit de print solderen om een juiste meting te krijgen. Bij b.v. simpele diode met 2 pootjes kun je ook 1 pootje los solderen. En dan nog eens meten!

ik meet altijd oneidige weerstand behalve in de volgende situatie's:
- op de linker en + op de middelste (klopt dit?)
+ op de middelste en rechter en - op de linker (dit klopt toch?)

ik meet altijd oneidige weerstand behalve in de volgende situatie's:
- op de linker en + op de middelste (klopt dit?)
+ op de middelste en rechter en - op de linker (dit klopt toch?)

Kan kloppen. Ligt eraan waar de basis,collector en emitter zitten.
Als je met diode test functie op multimeter meet en rode pen op basis en zwarte op emitter of collector dan moet je ca. 0,8 K ohm meten van basis naar emitter .En hetzelfde als je van basis naar collector meet. andersom (dus zwart op basis en rood op collector/emitter dan mag je geen ohmse weerstand meten , dus dan moet je multimeter oneindige weerstand geven.Tussen emitter en collector mag je geen weerstand meten. Dit geld voor een npn transistor. Dus eerst even uitzoeken waar de basis ,collector,emitter zit.

Laatst bewerkt:
volgens mij doet hij het niet goed, als ik namelijk de + zet op wat naar mijn idee de emitter is en de - op 1 van de andere (ik weet niet welke de basis is) dan laat hij ook practisch stroomd door (op de andere niet) terwijl jij zegt dat hij dan 0,8 ohm moet geven.... kan zo'n ding eigenlijk gedeeltelijk kapot gaan want dit is de enige situatie waarop hij raar uitslaat, de rest van de meetsituatie's zijn wel normaal.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan