• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

karacters rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

popipipo

Meubilair
Lid geworden
21 nov 2006
Besturingssysteem
Win11
Office versie
Office 365
In excel heb ik een lijst met daarin de naam van gehele directory met een naam van een foto en extensie.
Hier staan diverse backslashes en punten in.
Ik wil nu de naam van de foto er uit selecteren.
Ik heb geprobeerd met right left search en find maar kom er niet uit.

Code:
Function plaatje(c0 as string)
  plaatje=join(filter(split(join(filter(split(c0 & "*","\"),"."),""),"."),"*",false),".")
End function
of
Code:
Function plaatje(c0 as string)
  plaatje= join(filter(split(dir(c0) & "*","."),"*",false),".")
End function

Laatst bewerkt:
Hallo Wigi

Jou kennende werkt de formule op het eerste gezicht uiteraard perfect.

Bedankt, en morgen "even" uitzoeken hoe de formule in elkaar steekt.

Wigi,
Je tovert een voor mij onbekende functie uit de hoed
=DEEL(A2;LaatsteSlash+1;LaatstePunt-LaatsteSlash-1).
Hij komt niet voor in de lijst van functies (Excel2007). Waar staat deze gedocumenteerd en zijn er nog meer deze "verborgen" functies ? Bedoel LaatsteSlash;LaatstePunt. Uiteraard is deel() wel bekend.
Gr. Ton

Laatst bewerkt:
Wigi,
Je tovert een voor mij onbekende functie uit de hoed
=DEEL(A2;LaatsteSlash+1;LaatstePunt-LaatsteSlash-1).
Hij komt niet voor in de lijst van functies (Excel2007). Waar staat deze gedocumenteerd en zijn er nog meer deze "verborgen" functies ? Bedoel LaatsteSlash;LaatstePunt. Uiteraard is deel() wel bekend.
Gr. Ton
Het zijn geen functies.... kijk maar even bij namen beheren;)

Slim gevonden om functies/formules te vervangen door een naam.
Wat doet "^" in de functie =VIND.ALLES("^";

Het karakter dat gezocht wordt (\) wordt omgezet in een karakter dat normaal gezien niet voorkomt in de tekst (^). Dat doet de SUBSTITUEREN functie. De VIND.ALLES functie gaat dan ophalen waar dat speciale karakter staat, zodanig dat je weet waar de laatste keer de \ voorkomt.

Het karakter dat gezocht wordt (\) wordt omgezet in een karakter dat normaal gezien niet voorkomt in de tekst (^). Dat doet de SUBSTITUEREN functie. De VIND.ALLES functie gaat dan ophalen waar dat speciale karakter staat, zodanig dat je weet waar de laatste keer de \ voorkomt.

Als ik het goed begrijp is het subsitueren van "." en "\" noodzakelijk om de laatste positite van het teken te vinden. VIND.ALLES direct naar "." c.q. "\" geeft de eerste positie in de tekenreeks. Correct ?

Als ik het goed begrijp is het subsitueren van "." en "\" noodzakelijk om de laatste positite van het teken te vinden. VIND.ALLES direct naar "." c.q. "\" geeft de eerste positie in de tekenreeks. Correct ?

Je zit er recht op ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan