korteweide
Gebruiker
- Lid geworden
- 1 jul 2013
Ik wil ons kasboek in Acces zetten, zodat ik het later kan koppelen aan een adressen database.
Daarvoor heb ik een tabel Kasboek gemaakt met de volgende velden:
Bonnummer ( = autonummering)
Datum
Naam (adres, postcode, woonplaats, registatienummer)
Omschrijving
Bedrag ontvangen
Bedrag uitgegeven
Saldo
Hiervan heb ik een formulier gemaakt. Per transactie kan een bon (rapport) geprint worden met via de macro's Ontvangst/Uitgave afdrukken. Dat gaat goed.
Nu moet de kas periodiek geteld worden. Ik wil selecteren via bonnummer, omdat na het tellen van de kas nog mutaties op dezelfde datum plaats kunnen vinden.
Daarvoor heb ik een tabel Kas geteld gemaakt met de volgende velden:
Kas geteld-id
Datum
Maand
Jaar
Eerste nummer
Laatste nummer
Saldo
Hiervan wil ik een formulier maken, waarbij de nieuwe record zoveel mogelijk automatisch gevuld wordt. De datum krijgt dan als standaardwaarde Date (). Maand en jaar kunnen via een invoervak opgezocht worden in de betreffende tabellen Maanden en Jaren. Dan het probleem: hoe kan ik de velden 'Eerste nummer'. 'Laatste nummer' en Saldo vullen?
Het 'Eerste nummer' is het nummer van het veld 'laatste nummer' van de laatste record uit de tabel Kas geteld + 1
Het ''laatste nummer' is het laatste bonnummer uit de tabel 'Kasboek'
Het 'Saldo' is het saldo van de laatste kasthelling uit de tabel Kas geteld.
Aan de hand van deze gegevens kan dan een rapport gemaakt worden, waarbij de geselecteerde mutaties uit het kasboek in een subformulier gezet worden.
Ik heb al geprobeerd met query's, maar ik kom er niet uit. Misschien kan het allemaal veel makkelijker dan ik het nu bedenk.
VBA is voor mij te moeilijk. Zou het zonder VBA ook kunnen? Ik gebruik Office 2007.
Wie kan mij een (paar) stapje(s) verder helpen?
Daarvoor heb ik een tabel Kasboek gemaakt met de volgende velden:
Bonnummer ( = autonummering)
Datum
Naam (adres, postcode, woonplaats, registatienummer)
Omschrijving
Bedrag ontvangen
Bedrag uitgegeven
Saldo
Hiervan heb ik een formulier gemaakt. Per transactie kan een bon (rapport) geprint worden met via de macro's Ontvangst/Uitgave afdrukken. Dat gaat goed.
Nu moet de kas periodiek geteld worden. Ik wil selecteren via bonnummer, omdat na het tellen van de kas nog mutaties op dezelfde datum plaats kunnen vinden.
Daarvoor heb ik een tabel Kas geteld gemaakt met de volgende velden:
Kas geteld-id
Datum
Maand
Jaar
Eerste nummer
Laatste nummer
Saldo
Hiervan wil ik een formulier maken, waarbij de nieuwe record zoveel mogelijk automatisch gevuld wordt. De datum krijgt dan als standaardwaarde Date (). Maand en jaar kunnen via een invoervak opgezocht worden in de betreffende tabellen Maanden en Jaren. Dan het probleem: hoe kan ik de velden 'Eerste nummer'. 'Laatste nummer' en Saldo vullen?
Het 'Eerste nummer' is het nummer van het veld 'laatste nummer' van de laatste record uit de tabel Kas geteld + 1
Het ''laatste nummer' is het laatste bonnummer uit de tabel 'Kasboek'
Het 'Saldo' is het saldo van de laatste kasthelling uit de tabel Kas geteld.
Aan de hand van deze gegevens kan dan een rapport gemaakt worden, waarbij de geselecteerde mutaties uit het kasboek in een subformulier gezet worden.
Ik heb al geprobeerd met query's, maar ik kom er niet uit. Misschien kan het allemaal veel makkelijker dan ik het nu bedenk.
VBA is voor mij te moeilijk. Zou het zonder VBA ook kunnen? Ik gebruik Office 2007.
Wie kan mij een (paar) stapje(s) verder helpen?