Kaspersky vs NOD32

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een hekel aan scrollen. :D heuristics !!

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn nog niet zo heel lang, eigenlijk serieus vanaf versie 6, dat is nu nog geen jaar dus..
Daarvoor steeds verschillende programma’s, ik kon er nooit een vinden die mij van voor tot achter aansprak.
Kaspersky komt dicht in de buurt, maar ik ben bang dat het programma dat ik echt top vind nog niet geschreven is.

Nog even een vraagje over mijn testje voor jou als Nod32 kenner, de eerste scan: Scantijd Windows map: 5:14 minuten en Aantal bestanden: 15019.
Wat slaat hij daar over, of wat heb ik fout gedaan??

Dat aantal bestanden van ong. 15 duizend klopt en de scantijd ook ongeveer.
Bij mij zijn het ruim 15 duizend bestanden en is de scantijd ruim 5 minuten.

Dan scan het nu eens via je contextmenu, ik kwam hier op uit: een groot verschil!!
Scantijd Windows map: 9:06 minuten
Aantal bestanden: 53015

Daar klopt inderdaad iets niet.

Bij mij via contextmenu en via menu's evenveel bestanden gescand maar met de '' menuscan '' gaat het anderhalf minuutje sneller.
Bij beide natuurlijk de volledige WINDOWS map.

Aantal bestanden moet evenveel zijn en als de tijd 1-2 minuutjes meer is is dat geen probleem maar bijna 5 minuten meer klopt niet.

Zoals gezegd, ik had niets aangepast aan de instellingen, ik neem aan jij wel, maar ik had/heb er ook geen verklaring voor.
Dus ik hoopte dat jij meer licht in de duisternis kon laten schijnen.
Ik kom met KAV ook op ruim 50.000, dus………..zie de test!

Ik kom er op terug, ga nu een pilsje drinken.

Laatst bewerkt:
Oke, nu snap ik 'm.

Kijk eens hier:

2dif3ut.jpg

Dus bij onderdeel NOD32 dan NOD32 en dan als ie klaar is met geheugen check ( wat ie altijd doet ) dan naar tabblad Setup ( heb zelf de EN versie, in NL waarschijnlijk instellingen of opties ).
Kijk daar eens hoe je de instellingen hebt. Waarschijnlijk wordt er via de ene scan meer soort bestanden gescand of meer soorten malware.

Ik heb op dit moment Nod32 er niet meer opstaan, (ik zal dat eerdaags weer eens doen).
Maar waar het op neer komt is dat via “Scan doelen” de archieven enz. worden over geslagen, en bij jou ook bij de “On-demand” scan.

Dat zal standaard dan niet zo zijn……….maar ik kijk het na.

Nod32 weer geïnstalleerd, en weer getest.
Ik moet zeggen dat de logica van Nod32 mij een beetje ontgaat, als je een contextscan doet via rechtsklik>Anti-virussysteem, dan kom je op 53018 bestanden, en tijd 8:14 min.
Doe de zelfde scan via “Scanning targets”, dus toevoegen Windows map, dan kom je uit op 15025 bestanden en 4:47 min.
Een verschil van 37993 bestanden.

Ze vallen allebei onder de “On-demand” scan, en dus onder dezelfde setup instellingen, De instellingen zijn overigens het zelfde als jouw afb.

Leg uit.....:confused:

Vreemd, ik zou het vanaf hier niet weten.

Bij mij is het in ieder geval het aantal bestanden hetzelfde maar de tijd is ietje verschil.

Kijk zelf eens hoeveel bestanden je Windows-map heeft door rechtsklikken op WINDOWS map en dan Eigenschappen te kiezen.
Dan zijn er dan wel 15 duizend denk ik.

Ja, dat zijn er zeker 15.000, maar je kunt de archieven als één tellen of het aantal bestanden in het archief.
Via eigenschappen telt de inhoud van het archief niet mee, kijk maar eens in C:\Windows\Driver Chache\i386.
En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Het rare is dus dat Nod32 (bij mij) het de ene keer wel scant, en de op de andere manier niet.
Doe jij ‘t het zelfde als dat ik het doe ?

Ik doe precies hetzelfde:

De ene keer via NOD32 On-demand scan starten via het programma en dan zelf C:\WINDOWS\ selecteren en alleen die laten scannen op de aangegeven instellingen van het screenshot.

De andere keer via rechtsklikken op WINDOWS map en dan kiezen voor NOD32 antivirus system

Inderdaad vreemd dat bij jou de ene scan de instellingen dan verandert.

Snap jij het, snap ik het. :confused:
Het enige wat duidelijk is, is dat Kaspersky steeds alle bestanden scant, dus ook in de archieven, en dat het bij Nod32 een vraagteken is wat ‘het’ doet.Of er moet verschil zitten tussen de Engelse en de NL versie, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Geen wonder dat Nod32 zo snel is !

Laatst bewerkt:
Heb jij misschien je ‘Profiles’ veranderd of aangepast, dat zou een reden kunnen zijn.

Heel vreemd, mijn 2 profielen zijn veranderd maar door deze vreemde wijziging weet ik we de oorzaak van je probleem:

Er zijn 2 profielen, het Context-menu profile en het Control Center profile, en beide werken ze als ze aan het scannen zijn via het NOD32 On-demand optie.

Maar bij jou zijn de profielen verschillend en nu bij mij ook, hierdoor wordt er bij de een veel meer bestanden gescand en duurt de scan dus ook langer.

Kijk maar:

Control Center profile:

nod32controlcenterprofiqm9.png

Context-menu profile:

nod32_contextmenuprofile.jpg

En zo zie je de verschillende profielen:

nod32_verschillendeprofiles.jpg

Dit betekent dus ook dat NOD32 automatisch verschillende profiles heeft wat ik vreemd vind maar het is wel zo.
Hopelijk is het nu duidelijk en opgelost....!:thumb: :thumb:

Michael4446

Vandaar mijn vraag of jij de profielen had aangepast, want dat was voor mij ook de enige logische verklaring.
Je hebt ze waarschijnlijk een keer veranderd in een minder helder moment. :o
Als jij dus nu de contextscan doet, kom je ook op ruim 50.000 files.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan