Kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

hfoppen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een kast voor mijn pc die goed tegen stof kan.
Het is namelijk zo: de pc moet in de werkplaats komen te staan, en goed tegen stof e.d. kunnen.

Wie o wie weet een goede kast?

Herbert

ja, maar zijn die allemaal bestendig tegen stof of zijn er ook nog bepaalde kasten die je beter helemaal niet kunt gebruiken!?

ag de duurdere kasten hebben meestal wat meer case fan mogelijkheden zodat je goede airflow kan maken. maar standaard kast kan je der 1, zolang je die naar buiten laat blazen blijft er nie zo veel stof in.

de betere kasten hebben echter ook een grounding shield voor EMI.

en verder nog kast met voetjes nemen of em ergens op zetten.

Geplaatst door Sith Warrior
zolang je die naar buiten laat blazen blijft er nie zo veel stof in.

Juist niet!! Als je het zo doet gaat alle lucht er in via kiertjes. Zo komt er (althans bij mij) veel stof binnen. Bovendien kan er ook stof binnenkomen als je casefan stilstaat. De beste oplossing is een luchtfilter bij je casefan. Een casefan die blaast, en eentje die zuigt. Zo heb je het minste stof en toch geen overdruk. Als je één zuigende ventilator erin zet (en een blazende), zorg je dat er weinig lucht door kieren naar binnen komt(het meeste door de fan en dus door het filter) Als je geen zuigende fan erin zet komt alle lucht door de kiertjes en dat zorgt voor stof.

Stof in kast.

Zelf heb ik een Lian Li, die zijn standaard voorzien van een stoffilter.

Ik denk dat je op een zelfde manier iets dergelijks zelf kan maken.

Van belang lijkt het me dat je een koel systeem (P4 of Celeron en een niet te zware videokaart) in elkaar schroeft zodat je in ieder geval geen case koelers hoeft te gebruiken.

Echter helemaal stofvrij houden onder die omstandigheden zal moeilijk worden.

Grtz.

Je hebt natuurlijk al een pc, maar misschien is het een idee om 'ns te kijken waar je kan inleveren op warmte ontwikkeling, dan heb je ook minder koeling nodig. Passieve koelblokken kunnen een deel vd oplossing zijn, want deze 'zuigen' minderstof aan. Wel 'ns overwogen om waterkoeling toe te passen, ipv die stofzuigende ventilator? Misschien kun je een waterkoeling op je CPU plaatsen, die je natuurlijk wat ondergeklokt hebt om zo weinig mogelijk warmte te produceren, evenals je passieve koelblok op je GPU. Misschien heb je dan maar een kleine casefan nodig die je kunt voorzien van genoemde filter?
suc6

Hallo

Ik zou de oplossing voor dit probleem proberen de zoeken in de richting v/h antwoord van "Meelman" .

Let ook op , kwalitatief goede ventilatoren monteren , deze laden ook veeeeel minder stof aan op de ventilatorbladen.....

Peter

Let ook op , kwalitatief goede ventilatoren monteren , deze laden ook veeeeel minder stof aan op de ventilatorbladen.....

Dat klopt maar dat stof blijft dan niet meer aan de fan bladen hangen maar komt dus in de kast terecht.

Dat schiet dus ook weinig op.

Ideaal zou het zijn indien je een overdruk in de kast zou creeren.

Dwz. dat er slechts lucht naar buiten geblazen word, maar dat lijkt me heel moeilijk in praktijk te brengen.

Ik blijf erbij dat een koel systeem met een zo passief mogelijke koeling het minste stof verzameld.

Mvg.

Hallo

Aanvulling op alle voorgaande berichten....

De minieme hoeveelheid stof die nog op deze wijze in de systeemkast beland , zal gewoonweg op de bodem van deze terechtkomen , waar je die b.v.b. jaarlijks op een eenvoudige wijze kunt verwijderen......

Uiteraard enkel indien motherboard vertikaal is gemonteerd , anders dient er een andere oplossing gezocht te worden ........

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan