Keus linux distro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Wat adviseren jullie als de beste linux distro wat betreft gebruikersvriendelijkheid (lees: beginners met linux). Bv. voor gezinsleden die niet veel verstand hebben van computers en alleen windows gewend zijn. Ubuntu ken ik al. Ik zoek een wat meer lightweight distro, voor een amd 2800+ 512MB RAM.

Qua processor en geheugen zou het voor de meeste distributie's gewoon voldoende moeten zijn. Je zou mischien eens wat meer geheugen erbij kunnen prikken, maar dat zou op zich niet zoveel uit mogen maken :)

Qua distributie .. Tsja, dat is net als je in een winkel staat waar ze hardloop schoenen verkopen, in de essentie is het allemaal het zelfde, maar het uiterlijk en de overige look and feels verschilt nogal, dus dat is een kwestie van smaak .. En vooral dat laatste, dat kan niemand voor je beslissen ..

Maar wat overigens ook een goede distro is, is Open SuSE, daar is recent een nieuwe versie van uitgekomen, en is dus ook gewoon net zoals Ubuntu gratis te downloaden en te gebruiken :)

http://nl.opensuse.org/Welkom_bij_openSUSE.org

Suc6! :thumb:

Qua processor en geheugen zou het voor de meeste distributie's gewoon voldoende moeten zijn. Je zou mischien eens wat meer geheugen erbij kunnen prikken, maar dat zou op zich niet zoveel uit mogen maken :)

Qua distributie .. Tsja, dat is net als je in een winkel staat waar ze hardloop schoenen verkopen, in de essentie is het allemaal het zelfde, maar het uiterlijk en de overige look and feels verschilt nogal, dus dat is een kwestie van smaak .. En vooral dat laatste, dat kan niemand voor je beslissen ..

Maar wat overigens ook een goede distro is, is Open SuSE, daar is recent een nieuwe versie van uitgekomen, en is dus ook gewoon net zoals Ubuntu gratis te downloaden en te gebruiken :)

Ik ga hem vast eens proberen! Ziet er leuk uit.

Ik draai zelf Ubuntu, wat ik zelf ook wel geschikt vind voor beginners; de dingen waar je aan zult moeten wennen zijn hetzelfde als in andere distro's (repo's, GUI/CLI etc.) en voor Ubuntu is voor zover ik weet de meeste documentatie beschikbaar.

Jeroen
(www.jvanoort.nl)

Ik draai zelf Ubuntu, wat ik zelf ook wel geschikt vind voor beginners; de dingen waar je aan zult moeten wennen zijn hetzelfde als in andere distro's (repo's, GUI/CLI etc.) en voor Ubuntu is voor zover ik weet de meeste documentatie beschikbaar.

Jeroen
(www.jvanoort.nl)

Voor ubuntu is inderdaad erg veel docu beschikbaar. Ik vond hem alleen wat zwaar draaien op mijn eigen pc, die snel genoeg is. Na wat updates en verloop van tijd was het weer in orde. Ik zocht daarom eigenlijk naar een lichter broertje er van om op andere computer(s) te installeren.

Er bestaat iets als Xubuntu, wat een stuk lichter draait, maar ik vind het persoonlijk een stuk minder handig dan de normale Ubuntu.

Overigens, ik kom weinig computers tegen waarop Ubuntu niet op of langzaam op draait hoor (zeker niet als ze de classificatie "snel genoeg" krijgen).

Jeroen
www.jvanoort.nl

Opensuse is inderdaad een erg prettige distro. Mocht je bang zijn dat het alleemaal niet soepel genoeg draait dan kun je het ook met LXDE in plaats van KDE als desktop omgeving installeren. LXDE is licht, maar ziet er desondanks goed uit.

Ik heb opensuse geinstalleerd. De installatie dvd was corrupt, dus heb nog een cdtje gebrand met gnome desktop. Werkte prima en best snel, maar mijn grafische kaart werd niet ondersteunt en op 11.3 werkt compiz fusion niet.

compiz fusion is voor het adden van coole bureaublad effecten zoals het maken van een kubus van je bureaubladen enz.

Ik heb daarna ubuntu geinstalleerd en die had wel drivers voor mijn graka + compiz fusion werkte! Maar zoals ik al dacht loopt het na adden van visuele effecten trager. Het valt overigens wel meer mee dan gedacht.

Weet iemand misschien een paar goede performance tweaks zoals je in windows onnodige effecten of services kan uitzetten?

Laatst bewerkt:
Dat zeg ik .. Linux is net een paar nieuwe schoenen .. Proberen, proberen .. en Voilá, je komt bij een distro uit die je bevalt en goed werkt met de hardware die je gebruikt .. :thumb:

Dat zeg ik .. Linux is net een paar nieuwe schoenen .. Proberen, proberen .. en Voilá, je komt bij een distro uit die je bevalt en goed werkt met de hardware die je gebruikt .. :thumb:

Die bureaublad effecten zijn zo gaaf. Waarom heb ik al die tijd windows gebruikt? :o :p

Welke video kaart heb je in je pc zitten?

Een ati hd4850, maar in de pc waar het in de topic om gaat een geforce 6100 nforce 405. of hij nu helemaal niet ondersteunt werd weet ik niet. ik heb echter nu ubuntu erop staan en voldoet prima :thumb:

Hier kun je de nvidia drivers vinden voor openSUSE, voor als je eventueel toch nog de overstap wil maken naar het prachtige openSUSE.
http://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers

bedankt voor de link. Ik ben nog wel benieuwd naar opensuse in kde. Maar ik ben dol op compiz fusion. Toen ik 11.3 van opensuse had geinstalleerd kwam ik erachter dat die geen compitabele versie voor compiz heeft, alleen voor eerdere versies van opensuse.

Mwhah, heb die laatste link eens doorlopen, als je het mij zou vragen, zijn die vragen nogal sullig qua opzet :)

Maar goed, dat is mijn besscheiden mening! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan