• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuze in dropdownlijst afhankelijk van andere dropdowlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

LievenVanoirbeek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 aug 2013
Hallo allemaal

Ik probeer hier een volledig bestand aan te maken voor het berekenen van verschillende kosten van post die verstuurd wordt.
Kan je in Excel, zonder VBA te gebruiken, je keuzes beperken die je in je dropdownlijst krijgt, afhankelijk van wat je kiest in een andere dropdownlijst?
Concreet voorbeeld:
In kolom A heb ik de keuze voor Binnenland of Buitenland en in kolom B keuze voor prior of niet prior en afhankelijk van beide keuzes, wil ik in kolom C telkens een andere dropdownlijst automatisch krijgen waar ik verdere keuzes kan maken voor gewicht e.d.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Lieven

Bedankt alvast, je hebt me al goed op stap gezet!

Het probleem is hier nog iets anders. In het voorbeeld gaan ze steeds uit van een keuze die meer gelimiteerd wordt.
Ik moet echter een combinatie met een IF functie maken want het resultaat dat er moet verschijnen, moet steeds uit andere kolom komen.
Zie voorbeeld in bijlage hier.
Ik heb ook een uitgebreidere keuze (6 factoren) en op basis van de keuzes die allemaal gemaakt worden (sommige combinaties kunnen niet zoals niet-prior en aangetekend), moet er dan ook automatisch de prijs berekend worden (VLOOKUP).
Bekijk bijlage voorbeeld post.xls

De volgorde van de kolommen mag aangepast worden maar ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen.

Begin met een goede database in Blad 2 (zie de bijlage).
Overwin je schroom om kolom A te gebruiken; dat geldt ook voor rij 1 en 2.
Vermijd samengevoegde cellen.

Bijlagen

Bedankt voor jullie tips alvast en vele nuttige hulp.

Probleem blijft dat de vierde kolom afhankelijk moet zijn van verschillende combinaties van de eerste 3. Ik krijg het niet voor elkaar in elk geval voorlopig....

6 rubrieken selecteren is wel veel.
Dat geeft erg veel combinaties.
Kun je een tabel maken met alle combinaties ?
Als je je vraag zonder VBA wilt oplossen, moet je heel veel subtabelletjes maken.
Dat is heel tijdrovend en moeilijk te onderhouden als er iets verandert.
Waarom wil je geen VBA gebruiken ?
Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt om de mogelijkheid van VBA te demonstreren.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan