keuze opstart BS

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasayan19

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2004
Hallo,

ik gebruik al enkele maanden Ubuntu en Windows XP op mijn computer. Tijdens het opstarten moet ik kiezen tussen Ubuntu en XP. Standaard , als ik niets aanklik, start UBUNTU op. Afgelopen week heb ik in XP een crash gehad, ik heb het systeem terug aan de praat gekregen. Maar nu, bij het opstarten zie ik dat ik niet meer de keuze heb tussen XP en Ubuntu en start hij onmiddellijk met XP op. Hoe kan ik weer de keuze maken? Welke acties moet ik hiervoor ondernemen?
Graag een oplossing.
Dank je wel.:thumb:

heb je partitions ?
zoja welke en op welke staat windows en op welke staat ubuntu ?
( in het geval je ook niet weet wat partitions zijn dit zijn je schijven in "mijn comouter " bijvoorbeeld C:\ en D:\ etc.)

ja ik heb partities nl

schijf 0 Partitie E-schijf met windows XP op en Partitie C-schijf met Temp
schijf 1 Partitie 1 (volgens mij Ubuntu besturing) Partitie 2 Data Ububtu Partitie 3 REst Ubuntu Partitie 4 D-schijf

Kijk even in bijgevoegde afbeeldingen

Bijlagen

• boot ini.JPG
    boot ini.JPG
    36,4 KB · Weergaven: 14
  • partities.JPG
    partities.JPG
    59,1 KB · Weergaven: 16
ja idd,
ga vanaf windows XP naar zoeken en zoek boot.ini open dan het textfile en kopieer de regel van die windows xp plak de regel er onder en noem hem ubuntu en pas partition(2) aan naar partition(1)
dan werkt het als het goed is

ja idd,
ga vanaf windows XP naar zoeken en zoek boot.ini open dan het textfile en kopieer de regel van die windows xp plak de regel er onder en noem hem ubuntu en pas partition(2) aan naar partition(1)
dan werkt het als het goed is

Dat gaat niet werken... Ubuntu gebruikt een heel andere bootloader dan windows. Dus simpelweg een regeltje plakken werkt niet. Je zal ubuntu moeten herinstalleren, de GRUB-bootloader is simpelweg overschreven met die van windows. Bij de installatie van ubuntu wordt windows xp wel gevonden, hij neem dan ook een verwijzing op naar de oorspronkelijke bootloader (die dan verplaatst zal worden).

als ik Ubuntu opnieuw installeer, wat gebeurt er met mijn data op die partitie? Daar staan foto´s en installers op. Zijn die verloren of gbeurt hierniets mee en wordt alleen het gedeelte van de OS geïnstalleerd?

Je kunt ook proberen op te starten van de LiveCD en dan proberen de GRUB opnieuw te installeren. Dat gaat vanuit de settings manager deze staat in Applications → Settings →
En kies voor 'sessies en opstart' en kijk eens rond of je daar iets ziet staan wat betrekking heeft op GRUB.(ik heb geen Ubuntu dus doe het uit mijn hoofd, maar de meeste Linuxen lijken wel op elkaar) Misschien dat de LiveCd je Ubuntu & Windows gewoon nog herkent. Dan hoef je niet opnieuw te installeren.

Anders kun je nog proberen je /home partitie niet te formateren. En dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord nemen, dan kan je na installatie weer gewoon inloggen op je oude account.(deze is dan namelijk niet geformateerd en bestaat gewoon nog.) Het kan wel zijn dat sommige programma's niet meer zo goed werken of helemaal niet meer maar dat kun je verhelpen door ze opnieuw te installeren.

Maar doe de partitie met die foto's en installers backuppen naar een andere schijf als het kan. Desnoods uploaden naar internet.(hier kun je gratis per 200MB uploaden)

Veel succes,
Fantje

1. Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD
2. Open een terminalschermpje (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster)
3. Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op, en wel de Grub die op de LiveCD staat.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter. Tenminste, als je rootpartitie oftewel Ubuntu zelf, op hda1 of sda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6 of sda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" . Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub begint met tellen vanaf 0!
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub opnieuw in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan