Keuze tussen 2 upgrade sets

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gekkehuus73

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2009
Edit (deze had ik al bij systeem staan, maar volgens mij komt hij hier beter tot zijn recht)

Ik heb besloten om mijn huidige configuratie te gaan upgraden.

Ik heb momenteel een Gigabyte P35-DS3R met E6750 en 4Gb Corsair 800Mhz C4 incl. Scythe Mugen.

Dit gaat weg als setje.

Blijft er in mijn pc over:

Voeding Antec NEO HE 550
2x Samsung Spinpoint F1 750 Gb
XFX GTX260 Black Edition
DVD brander

Omdat ik korte tijd geleden dus geupgrade heb naar een GTX260 216 model en ik het gevoel heb dat ik niet meer alles uit mijn systeem haal heb ik besloten om voor een Quadcore systeem te gaan. Dit ook omdat ik steeds meer ga video- en fotobewerken. Naast de games natuurlijk.

Ik kan 2 upgrade systemen kopen.

1) Asus P5Q-pro - Q9550 - 8 Gb DDR2 (4x2Gb 6400 C5) - Coolermaster Hyper Z600

2) Intel DP45SG - QX9650 - 4GB (2x2Gb) Corsair DHX XMS3-1333MHz - Stock Cooler

Mijn voorkeur gaat uit naar keuze 2 omdat:

- Betere processor
- DDR3

Ik twijfel nog omdat:

- Set is duurder dan optie 1
- 4Gb ipv 8Gb
- Geen apparte Cooler (kost toch weer 35-40 euro extra)
- Niet geassembleerd (set 1 is plug and play)

Mijn concrete vraag is eigenlijk, waarom zou ik toch voor set 1 willen gaan of juist helemaal niet??

Ik hoop dat ik beide processors kan overklokken naar min. 3,6Ghz
Wat is dan het voordeel van de QX9650 t.o.v. een Q9550 of is dat er niet?

Betreffende het geheugen.
Wat is de snelheidswinst van 4Gb 1333Mhz t.o.v. 8Gb 800Mhz? M.a.w. merk ik hier veel van in performance of is dit slecht enkele procenten?

Betreffende de toekomst.
Ik weet van mezelf dat ik hier dadelijk heel erg tevreden mee ben, maar over een jaar ofzo als het i7 platform gemeengoed is, wil ik hiernaar gaan upgraden. Wat is dan de restwaarde van de setjes t.o.v. elkaar. Is een QX9650 dan veel meer waard of gaat dit dan om tientjes?

Ik denk dat ik mijn vraagstuk helder omschreven heb en hoop dat jullie goede antwoorden / suggesties hebben.

Edit (deze had ik al bij systeem staan, maar volgens mij komt hij hier beter tot zijn recht)

Ik heb besloten om mijn huidige configuratie te gaan upgraden.

Ik heb momenteel een Gigabyte P35-DS3R met E6750 en 4Gb Corsair 800Mhz C4 incl. Scythe Mugen.

Dit gaat weg als setje.

Blijft er in mijn pc over:

Voeding Antec NEO HE 550
2x Samsung Spinpoint F1 750 Gb
XFX GTX260 Black Edition
DVD brander

Omdat ik korte tijd geleden dus geupgrade heb naar een GTX260 216 model en ik het gevoel heb dat ik niet meer alles uit mijn systeem haal heb ik besloten om voor een Quadcore systeem te gaan. Dit ook omdat ik steeds meer ga video- en fotobewerken. Naast de games natuurlijk.

Ik kan 2 upgrade systemen kopen.

1) Asus P5Q-pro - Q9550 - 8 Gb DDR2 (4x2Gb 6400 C5) - Coolermaster Hyper Z600

2) Intel DP45SG - QX9650 - 4GB (2x2Gb) Corsair DHX XMS3-1333MHz - Stock Cooler

Mijn voorkeur gaat uit naar keuze 2 omdat:

- Betere processor
- DDR3

Ik twijfel nog omdat:

- Set is duurder dan optie 1
- 4Gb ipv 8Gb
- Geen apparte Cooler (kost toch weer 35-40 euro extra)
- Niet geassembleerd (set 1 is plug and play)

Mijn concrete vraag is eigenlijk, waarom zou ik toch voor set 1 willen gaan of juist helemaal niet??

Ik hoop dat ik beide processors kan overklokken naar min. 3,6Ghz
Wat is dan het voordeel van de QX9650 t.o.v. een Q9550 of is dat er niet?

Betreffende het geheugen.
Wat is de snelheidswinst van 4Gb 1333Mhz t.o.v. 8Gb 800Mhz? M.a.w. merk ik hier veel van in performance of is dit slecht enkele procenten?

Betreffende de toekomst.
Ik weet van mezelf dat ik hier dadelijk heel erg tevreden mee ben, maar over een jaar ofzo als het i7 platform gemeengoed is, wil ik hiernaar gaan upgraden. Wat is dan de restwaarde van de setjes t.o.v. elkaar. Is een QX9650 dan veel meer waard of gaat dit dan om tientjes?

Ik denk dat ik mijn vraagstuk helder omschreven heb en hoop dat jullie goede antwoorden / suggesties hebben.

Setje 2 is inderdaad beter, maar door het DDR3 ook gelijk een stuk duurder.
Voor wat betreft het geheugen, heb je een 32 bits of 64 bits Windows versie?
Als je 32 bits hebt zal ie toch maar 3,2 gb RAM herkennen.

En die QX9650 is over een paar jaar net iets meer waard dan de andere, maar dit zal om hoogstens 10-20 euro meer gaan.

De QX serie gaat er in het 2e kwartaal uit.
Kun je misschien niet beter naar i7 gaan kijken?

Dank voor de reacties.

Ik gebruik de photoshop 64 bit versie en ook bewerk ik video op mijn 64 bits windows.

Is ddr3 geheugen nu echt zoveel sneller? Of is dit iets wat je alleen marginaal uit testen kunt bemerken?

Overstap op i7 is niet aan de orde. Nu moet ik voor de 1e set 140 euro bijleggen en voor de 2e set 240.
En op een complete set i7, Mobo - Proc - Ram + Cooler zou ik 500 bij moeten leggen.

Ik stap wel over als i7 over een paar jaar mainstream is.

Dan zou ik alsnog voor de 2e gaan. RAM geheugen is sneller ja, dat ga je denk ik wel merken.. Weet t niet zeker, zit zelf nog op DDR2.
Processor is ook beter, en i7 is zoals je zegt een grote investering.

Heb de 2e setup gekozen, komt morgen met de post als het goed is.

Ben benieuwd of het veel performance boost geeft tov mijn E6750

Met games zul je het niet zo merken, maar met bewerken van multimedia en gewoon werken zal ie zeker sneller gaan.

Dank voor de reacties.

Ik gebruik de photoshop 64 bit versie en ook bewerk ik video op mijn 64 bits windows.

Is ddr3 geheugen nu echt zoveel sneller? Of is dit iets wat je alleen marginaal uit testen kunt bemerken?

Overstap op i7 is niet aan de orde. Nu moet ik voor de 1e set 140 euro bijleggen en voor de 2e set 240.
En op een complete set i7, Mobo - Proc - Ram + Cooler zou ik 500 bij moeten leggen.

Ik stap wel over als i7 over een paar jaar mainstream is.

Ehh een QX9650 kost nieuw meer dan 700 euro. Hoe kan het dan zijn dat jij die processor incl nieuw moederbord en ddr3 geheugen voor 240 euro + je huidige set kan krijgen?
Je huidige set is hooguit 250-300 euro waard.

Dus totaal voor max 300+240 = 540 euro krijg jij een moederbord van 120 euro, een processor van 700 euro en geheugen twv 60 euro (=880 euro)
Ehh...

Ik zal het nog sterker vertellen, heb er €440,- voor betaald. Heb € 180 voor m'n oude set (mobo+proc+mem) ontvangen en zou eigenlijk €20 extra voor de scythe mugen krijgen maar deze heb ik gehouden. Dus heb 260 bijgelegd. Voor de beschreven set met de QX9650 heb ik € 440,- betaald. Heb hem zojuist in mijn kast gehangen. En het draait als een zonnetje.

Heb de Scythe nu weer in mijn kast zitten en ga nu proberen om de proc eens te overklokken.

Als de proc goed klokt kan het zijn dat ik hem weer verkoop als setje om vervolgens een keer richting de i7 te gaan. Maar het kan zo maar zijn dat ik de set ook weer een tijdje houd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan