keuze welke velden in een rapport komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark68

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Is het mogelijk om een gebruiker zonder kennis van access rapporten via een formulier keuzeopties te geven, waarmee hij kan aangeven welke velden van de database in een rapport komen te staan?

dus bv: ik wil vandaag alleen de voornamen, telefoonnummers en plaatsnamen van de personen in de database, en morgen wil ik een ander rapport alleen de achternamen, adressen, en emailadressen van de personen in de database.

Dat men dus via bv keuzelijsten de velden kunnen opgeven en dus niet de gegevens die daarin staan.

Als je ooit wel eens een rapport hebt gemaakt, zul je weten dat wat jij wilt in beginsel onmogelijk is: rapporten baseer je op een gegevensbron die uit velden bestaat. Deze velden zet je als objecten op het rapport en kun je vervolgens bekijken. Andere velden in een rapport zetten betekent dus: oude velden die er niet meer zijn verwijderen, en de nieuwe velden toevoegen en op de juiste plek zetten. Daarmee ben je er nog niet: de nieuwe velden zijn geheid anders van opzet dan de oude, dus je zult vermoedelijk ook de opmaak en breedte van de velden aan moeten passen. En dat heeft dan weer consequenties voor de velden die mochten blijven staan. Kortom: rapporten zijn in beginsel maatwerk.

Ik zeg het twee keer: in beginsel. Met reden, want ook met rapporten kun je nog wel een beetje stoeien. Maar dat is dus wel beperkt. Er zijn een paar regels waar je je aan moet houden.
1. de objecten op het rapport moeten een generieke naam hebben, bijvoorbeeld Tekstvak1, Tekstvak2, Tekstvak3 etc.
2. je kunt nooit meer velden in de bron zetten dan je objecten in het rapport hebt
3. de opmaak van de objecten is globaal aan te passen op basis bijvoorbeeld van de lengte van de toe te wijzen velden. Hierbij ben je wel afhankelijk van het gekozen lettertype
4. de belangrijkste: je kunt het alleen doen middels VBA. En dat betekent dus: programmeren
5. gebruik een formulier om de gebruiker de gewenste velden te laten kiezen

Gelukkig heb ik er een stevig hoofdstuk aan geweid in de Access cursus, want ik vond het zelf ook wel een uitdaging om te kijken of en wat er mogelijk was. De techniek is dus uitgebreid beschreven :). Maar je moet niet bang zijn om te programmeren!

Ik ging er al vanuit dat het niet mogelijk was, maar ik ga toch eens aan de slag met het programmeren. Welk hoofdstuk is het waar je het in dit bericht over hebt? Ik ga in ieder geval alle hoofdstukken doorspitten. Maar voor nu eerst even deze uitdaging aangaan. Dank voor je uitgebreide en duidelijke antwoord.

Ik heb gisteren al even gekeken in de handleidingen sectie. In Hoofdstuk 11 en 13 wordt e.e.a. behandeld. De samenvattingen die in het overzicht staan helpen vrees ik niet zo heel veel, maar niets houdt je tegen om ze allemaal te downloaden :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan