• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst afhankelijk van enkele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Berichten
83
Hallo,
Als stage opdracht moet ik een programma maken om makkelijke een prijsofferte van alle mogelijke binnendeuren te maken. Mijn kennis ivm met excel is ook niet erg uitgebreid en momenteel kan ik niet verder omdat ik een bepaald iets niet weet.
Ik moet via een keuzelijst het type deur aanduiden in A2(dit lukt via valideren)
ik moet via een keuzelijst het type deurblad aanduiden in B2(dit lukt via valideren)
ik moet dan ook in B3 het type binnenkast kunnen aanduiden, ook terug via zo'n keuzelijst. deze keuzelijst is namelijk wel afhankelijk van het gekozen type deur en gekozen type deurblad.

bv als type binnendeur = dubbele deur
type deurblad = rf 60

als deze 2 gekozen zijn dan zou ik in B3 de keuzelijst TYPE_BINNENKAST_RF60 moeten krijgen. als bij "type deurblad" rf 0 of 30 gekozen is zou de keuzelijst TYPE_BINNENKAST_RF030 moeten krijgen.

ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd op blad 1 moet er in B1 B2 EN B3 ingevuld worden. op het blad bib staan de keuzelijsten die ik aangemaakt heb.

hopelijk kan iemand mij helpen !?

mvg, Alexander
 

Bijlagen

  • VOORBEELD VRAAG.zip
    1,9 KB · Weergaven: 64
Beste Alexander,

Bekijk de bijlage eens. Nog niet perfect, maar misschien ben je al een heel eind geholpen.

Richard
 

Bijlagen

  • lijst A bepaalt lijst B.zip
    2,5 KB · Weergaven: 78
lijst afhankelijk van 2 waardes

Hallo Richard,

Je voorbeeld dat u mij gegeven hebt is ongeveer wel wat ik wil. Maar mijn vraag is nu hoe je dat juist hebt gedaan? ik weet hoe je de verschillende lijsten aanmaakt, en ook hoe je de eerste lijst plaatst (bv deuren--> met valideren, lijst, en bron aangeven) maar om dan de juiste lijst onder binnendeuren te laten verschijnen lukt me niet. Zou u dat aub eens stap voor stappen willen noteren, want ik heb kunnen afleiden uit je voorbeeld dat je in de cel onder binnendeuren gevalideerd hebt en de bron aangegeven is met: =INDIRECT($B$20), maar hoe weet excel als je hier verwijst naar $B$20 dat het de lijst is van dubbele deur?

Het enige verschil met u voorbeeld is nog enkel dat de lijst die moet komen in de cel onder binnenkast niet alleen afhankelijk is van de keuze van deur (enkel, dubbel, ..) mmaar ook afhankelijk moet zijn van nog een keuze (jou voorbeeld heb ik wat aangepast, ik heb er nog rf waarde aan toegevoegd).

bijvoorbeeld: in cel B20 enkele deur / in cel C20 '60'dat dan de lijst komt van enkele deur (type A, Type B, ...) als dan bv in cel B20 enkele deur / in cel C20 '30' dat dan de lijst komt van dubbele deur ...

kunt u dit ook ? Alvast bedankt om te reageren. Als u aub nog zou willen uitleggen hoe u dat juist hebt gedaan met die indirect enzo ..., en als u dit ook kunt in functie van 2 ingevulde waardes zou ik terug verder kunnen met mijn stage opdracht.

bedankt hé !

mvg
Alexander
 

Bijlagen

  • Kopie van lijst A bepaald lijst B 2.zip
    2,9 KB · Weergaven: 53
Beste Alexander86,

Gaat me vandaag niet lukken. Misschien dat een ander tijd vind om verder te bouwen op mijn voorzet.

Richard
 
Alexander,
Ik wil best eens met je meedenken en kom met een eerste vraag:
Welke eigenschappen (lees uitvoeringsvormen) zijn afhankelijk van elkaaar en hoe is bekend welke combinaties wel of niet toegestaan worden.
 
Door het uitblijven van aanvullende informatie had ik de "vrijheid" te fantaseren voor het uitwerken van een concept. Zie blad 3 van het aanhangsel waar 2 alternatieven staan. De rechtse zou mijn voorkeur hebben en is ook iets verder uitgewerkt. Probeer eens de aanpak te doorgronden.
Succes, Ton
 

Bijlagen

  • Kopie 2 van lijst A.xls
    40,5 KB · Weergaven: 116
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan