Keuzelijst beperken op basis van voorafgaande keuze

Status
Niet open voor verdere reacties.

Machiel Brink

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2010
Hallo allemaal,

Na heel wat jaartjes niets meer met Access te hebben gedaan ben ik er toch weer ingedoken. Echter loop ik nu tegen een probleempje aan waar jullie mij mogelijk wel mee kunnen helpen(met googlen kwam ik er niet uit namelijk).
De basis opzet zit in bijgevoegd zip bestand, het betreft een registratiesysteem voor behandelingen.
Het geen ik niet opgelost krijgt zit in de tabel "BehandelingenRegistratie".
Hier kiest men een bedrijf waarvoor de behandeling is, vervolgens dient een patient te worden gekozen en tot slot de code.
Zowel patient en code zijn afhankelijk van het bedrijf. Ik zou dus graag de mogelijke keuze opties voor patient beperken op basis van het gekozen bedrijf.
Hetzelfde wil ik vervolgens toepassen bij de code, die ook afhankelijk is van het gekozen bedrijf.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd met de query's die ik heb gemaakt, echter krijg ik de gekozen waarde bij "bedrijf" niet in de query(mocht dat uberhaupt kunnen).

Kunnen jullie mij in de goede richting sturen?
Alvast dank voor de moeite.

Machiel
Bekijk bijlage BehandelingenRegistratie.zip

Machiel,

Deze afhankelijkheden worden meestal niet afgevangen in de tabellen, voor het klantvriendelijk en veilig vast leggen van de
gegevens met allerlei controle's worden formulieren gebruikt. Ik stel voor dat je dat daar oplost.
Eerst bedrijf kiezen => keuzes beperken door het zetten van een filter op de gegevens voor de patiënt etc.

Veel Succes.

Elsendoorn,

Hartelijk dank voor je reactie.
Heb je toevallig nog een voorbeeld hoe ik dit filteren toepas in een formulier?
Doe ik dit ook met behulp van een query of zijn hier andere mogelijkheden voor?

Nogmaals dank.

Ik zou zeggen: kijk eens in de Handleidingen sectie naar de cursus Access; daar staat de gewenste techniek uitgebreid beschreven. Kijk dan ook gelijk naar het begin van de cursus, want je db is (als dit een representatieve kopie is van je productie db) erg slecht genormaliseerd. Dat kan stukken beter. Voorbeeldje: waarom koppel je het veld [Patient_Naam] (geen sleutelveld in [Patienten]) aan de tabel [BehandelingRegistratie] en niet het veld [PatientID] (wel sleutelveld)?

Dank voor jullie reacties.

Naarmate ik verder kom / meer wil kom ik meer vragen tegen.
Dus ik ga inderdaad mijn kennis toch maar eens opfrissen met de cursus Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan