• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst d.m.v. datavalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cubaine

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2011
Beste allen,

Ik gebruik Excel 2010 en ik vroeg mij het volgende af:

Ik heb een een keuzelijst gemaakt d.m.v. datavalidatie. Het werkt wel, maar het probleem is dat wanneer ik de gegevens wijzig de keuzelijst niet automatisch meewijzigt. Deze wijzigt pas wanneer ik op het pijltje klik. Dit betekent dus dat steeds als ik iets wijzig in de gegevens dit moet aanklikken in de keuzelijst.
Is er een manier waarop de keuzelijst en de gemaakte keuzes automatisch veranderen met de wijzigingen die ik heb doorgevoerd?

Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt

Heel erg bedankt voor jouw vlugge reactie! Jouw bijlage komt in grote lijnen overeen met wat ik bedoel, maar deze keuzes moeten in elke regel naar voren komen. In de bijlagen zie je wat ik bedoel

Bekijk bijlage bedoeling.xlsx

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de keuze in elke regel moeten voorkomen, waarom dan geen "validatie" zetten op een cel van die regels. Je zit nu comboboxen uit te lijnen op rijen terwijl je dezelfde functionaliteit hebt via "Data validation".
Zie cellen G5 tem G7 in bijgesloten file.

Bekijk bijlage 126813

Bedankt voor je medewerking mcs51mc.
Ik denk dat mijn bedoeling niet goed genoeg is overgekomen :P.
Ik probeer het volgende te doen:

De gegevens zijn nodig om journaalposten te kunnen maken.
Deze journaalposten moet ik op elke regel kunnen selecteren wanneer nodig.
De definities die ik aan de grootboekrekeningen heb gegeven zijn standaarddefinities, wanneer nodig moeten gebruikers deze kunnen wijzigen.
Door een erg simpele vorm van tekstconsistentie moeten gebruikers de definities van de grootboekrekeningen kunnen aanpassen aan eigen voorkeur en altijd weer kunnen terugvallen op de standaardefinitie.
Het probleem is dat zodra de gegevens worden gewijzigd ze niet automatisch doorvoeren naar het tablad lijstje. Althans ze voeren wel door als je het pijltje selecteert maar de oude definitie blijft staan totdat je de gewijzigde grootboekrekening aanklikt.

Mijn vraag aan jullie Excel professionals is: Is er een manier om mijn opzet te behouden en dat de gewijzigde gegevens automatisch doorvoeren in het lijstje ZONDER dat ik elke gebruikte rekening opnieuw moet selecteren?

Nu snap ik hem

Sorry voor de verwarring maar popipipo heeft je de oplossing gegeven in zijn eerste reactie.
Wanneer je een combobox gebruikt ipv "Data Validation", dan worden wijzigingen in de lijst op sheet "Grootboekrekeningschema" automatisch doorgevoerd in de comboboxen op de sheet "Lijstje" zonder het pijltje te moeten aanklikken.

Spijtig dat het zo'n klooien is met die comboboxen.

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie medewerking :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan