• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst gebruiken om te navigeren door de sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik zou graag een keuzelijst of dropdownmenu (formulierbesturingselement) gebruiken om door een grote spreadsheet te navigeren. In de lijst zou ik bijvoorbeeld 4 keuzes willen opnemen, genaamd A, B, C en D die elk aan een cel gekoppeld zijn. Klik je bijvoorbeeld A aan, dat schiet je cursor naar cel H5, klik je B aan dan ga je naar AA100, om maar iets te noemen. Het plaatsen van het element in de sheet lukt me nog, maar na enig zoeken kan ik geen gewenste macro vinden die ik aan het element kan koppelen. Heeft iemand een idee?

Maak een dropdown in A1 en plak deze code achter dit werkblad:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 adres = [A1]
  Application.Goto Reference:=Range(adres)
End Sub

Dank je Cobbe. Ik zal helaas iets meer info nodig hebben :o. Zou je een klein testbestandje kunnen toevoegen, dan denk ik dat ik het wel na kan bouwen.

Laatst bewerkt:
Met alle plezier, hier een voorbeeldje.

Bijlagen

Ja, dit werkt prima. Maar ik heb me blijkbaar niet goed uitgedrukt. Ik zou het liefst een dropdownmenu gebruiken uit de 'werkset besturingselementen'. Tab Ontwikkelaars -> Invoegen -> Keuzelijst (formulierbesturingselement). Aan dat element zou ik vervolgens de lijst willen hangen met de benodigde actie (ga naar cel x). Weet je ook hoe dat werkt?
Wederom mijn dank...

Dat werkt toch precies hetzelfde, of ik heb iets niet goed begrepen.

Bijlagen

Dat is m inderdaad, dank je. Mij was niet duidelijk dat dat op dezelfde manier werkt, al is natuurlijk de code net anders. Nog twee vraagjes:
1. Is er ook een mogelijkheid om de input voor de lijst op een andere plek neer te zetten, bijvoorbeeld op een ander tabblad? Dus wat nu van A1 tot A6 staat verhuizen naar een ander blad?
2. Kan ik de namen aanpassen in de lijst? Dus de referentie naar A10 zou ik bijvoorbeeld 'stap 1' willen noemen, C3 'stap 2', etc.

Alvast bedankt!

Als je lijstje op een ander blad staat dien je via een naambereik te werken,
om onrechtstreeks te zoeken bv. stap 1 = A10 moet je dit natuurlijk ergens aangeven
en dan laten opzoeken via bv vert.zoeken.

Puzzel dit maar even uit.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Leuke puzzel! ;)

Ik heb m werkend gekregen, dank voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan