• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst koppelen met cel als tekst en niet als indexnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

VenHeelun181

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Hallo iedereen

Op mijn werk doe ik heel veel in excel en maak veel formulieren maar dit doe ik eigelijk met vallen en opstaan. Deskundigen vindt ik daar eigelijk niet en daarom vraag ik jullie om mij hiermee te helpen.

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb een lijst met bedrijven in Werkblad1 geplaatst (Bedrijf1, Bedrijf2, Bedrijf3 etc.).
Deze lijst heb ik de naam "Bedrijven" gegeven (Formules / Namen beheren).
Op dat werkblad heb ik een Keuzelijst geplaatst.
Het invoerbereik bevat de lijst "Bedrijven"
Deze lijst is gekoppeld met b.v. cel F4. Dus wat ik in de Keuzelijst kies komt terecht in cel F4.
Tot zover niet aan het handje.

Het probleem is alleen dat in cel F4 het indexgetal van lijst "Bedrijven" komt te staan.
Dus als ik 'Bedrijf4' kies in de Keuzelijst dan komt in cel F4 de waarde '4' te staan.
Ik wil echter dat in cel F4 de waarde "Bedrijf4" komt te staan.

Daarbij MOET ik cel F4 nog handmatig kunnen bewerken. Hier mogen dus geen formules in komen.

Nu weet ik dat ik met de funtie "Index" de waarde uit een lijst kan halen maar dan kan ik de cel niet meer bewerken want dan wordt de formule overschreven.
Als ik b.v. in cel F6 de formule "=INDEX(Bedrijven;F4;1)" plaats dan komt in cel F6 netjes "Bedrijf4" te staan als ik dat in de keuzelijst ook kies. Op cel F6 staat nu alleen die formule waardoor ik dus niets meer handmatig kan bewerken.
Dit laatste is dus een absolute vereiste.

Ik hoop dat ik mijn probleem hiermee duidelijk heb omschreven.
Ik heb een voorbeeldbestand bij gevoegd waarin alles nog duidelijker wordt.

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Een formule en een waarde gaan niet samen in een cel. Wat wil je verder als in F7 de naam van het bedrijf wordt aangepast?

Dat is nou net mijn probleem. Ik moet de cel kunnen wijzigen waardoor er dus GEEN formules in die cel mogen staan.

Het kan een bedrijf zijn dat eenmalig wordt gebruikt. Dus een die ik verder nooit meer nodig heb. Dat wil ik dus niet in mijn lijst hebben.
Ook kan er een typefout in de naam zitten die je ter plekke moet veranderen.

Extra cel of opmaak aanpassen?

Voor zover ik weet kun je in een cel óf een formule zetten óf zelf een waarde invullen, maar niet allebei.
Dit kun je misschien oplossen door een extra cel te gebruiken, bv. F10 en daar handmatig iets invullen.
In de cel waar je het liefst een formule en zelf een waarde wil invullen bv. F6, kun je de volgende formule gebruiken: =ALS(F10=" ";FORMULE MET INDEX;F10)
Voor FORMULE MET INDEX moet je dan de formule die je er graag in wilt hebben invullen.
Als je F10 leeg laat, wordt de formule actief, en als F10 is ingevuld, komt die waarde in de cel.

Een andere mogelijkheid is om de cel waar alleen het nummer van het bedrijf staat de opmaak te veranderen in "bedrijf" 0. Daardoor zal bij een waarde van 1 er "bedrijf 1" in de cel staan.

Kijk maar of je er iets aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Maarten

sylvester-ponte:>
Die formule moet ik eens proberen.

Met jou opmaak met een '0' werkt niet want bedrijven bestaan nooit uit "Bedrijf1" of "Bedrijf5".
Dit zijn maar voorbeeld namen. Als ik jou voorbeeld volg dan komt achter iedere bedrijfsnaam een nummer te staan wat dus niet de bedoeling is.

Sorry sylvester-ponte. Mijn laatste reactie was bedoeld voor mjwiegant.

De versie van sylvester-ponte werkt perfect. Dit is precies wat ik nodig heb. Ik moet het alleen nog even goed bestuderen want dit is nog niet helemaal duidelijk.
Zou ik op andere situaties moeten uit testen.

Ik heb ook met Gegevensvalidatie zitten stoeien. Dat zou misschien ook een oplossing kunnen zijn maar daar moet ik nog even verder naar kijken.

In ieder geval heel erg bedankt sylvester-ponte

Laatst bewerkt:
Je moet ervoor zorgen dat je lijst met bedrijven correct is Als deze lijst niet correct is heeft het geen enkel nut om erin te gaan zoeken. Bij de klanten die je niet meer wil zien zet je bij Actief nee. Sorteer de tabel op actief en klantnaam. De keuzelijst is nu correct. (bedrijf6 zal niet voorkomen in de lijst)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry VenA maar volgens mij had ik al gemeldt dat sylvester-ponte mijn probleem had opgelost.
Zijn voorbeeld laat zien dat na de selectie in de Keuzelijst de waarde nog bewerkbaar is.
Dat is precies wat ik vroeg.
Bij jou voorbeeld kan ik niets meer en moet ik eerst de lijst updaten wat niet altijd nodig is voor mij.

Even goed bedankt voor je moeite.

Dat het met een beetje code kan en hoe het moet begrijp ik wel. Maar het gaat om de integriteit van de data.

Op de vraag uit#2
Wat wil je verder als in F7 de naam van het bedrijf wordt aangepast?
heb ik volgens mij geen antwoord gehad.

Dus wat gaat er gebeuren als je na de selectie van bedrijf13 deze wijzigt naar bedrijf133?

Het maakt mij niet zoveel uit en als je denkt dat de vraag opgelost is, wil je deze dan even als opgelost markeren?;)

Je hebt in principe helemaal gelijk.
Het is belangrijk dat data correct is maar er zijn altijd situaties waarbij je moet kunnen afwijken van procedures.
In mijn situatie is exacte data niet van cruciaal belang.
Snel iets "correct" corrigeren is voor mij veel belangrijker.
Als ik een formulier moet invullen voor een klant en hij geeft aan dat er een spellingfout in een adres zit dan moet ik dat ter plekke kunnen wijzigen.
Later kan ik dit altijd nog in mijn lijst corrigeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan