keuzelijst met extra

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
Op mijn formulier maak ik een keuzelijst
ik schrijf als rijbron voor deze keuzelijst: SELECT tarief.PLAATS FROM tarief GROUP BY tarief.PLAATS ORDER BY tarief.PLAATS;
De lijst die ik krijg is en perfecte filtering van alles wat mogelijk is, maar ik wil een keuze extra: "Alle"
Hoe krijg ik die in de lijst of kan dat niet

Met dank
JP

Je kan er een union query van maken: SELECT "*" as PLAATS union SELECT tarief.PLAATS FROM tarief GROUP BY tarief.PLAATS ORDER BY PLAATS;
En dan in je SQL waarin je het keuzeresultaat gebruikt een like operator gebruiken in het geval de * gekozen wordt.

Het échte probleem zit 'm er natuurlijk in hoe je die optie verder gaat gebruiken :). Overigens snap ik je probleem niet; als je een vervolgquery of filtering wilt maken op basis van deze keuzelijst, dan kun je ofwel filteren op de gekozen waarde (waarbij je als criterium dan de keuzelijst gebruikt) of je kunt filteren zonder de keuzelijst te gebruiken. En dan hoef je dus niets te kiezen in de keuzelijst. Nu verplicht je de gebruiker tot een extra stap als hij/zij alles wil zien: er moet eerst een keuze worden gemaakt in een keuzelijst. En die stap is dus gewoon overbodig. Wat ik doe met dit soort zaken: ik controleer bij het maken van het filter of er iets is gekozen in de keuzelijst. Zo ja: keuzelijst filter toevoegen. Zo nee: keuzelijst niet gebruiken. Beter en slimmer krijg je het volgens mij niet.

da's een goed idee Michel...
verder..
Stel dat ik niets selecteer in een keuzelijst dan wil ik het resultaat zien in een onderliggende keuzelijst in 3 kolommen
kies ik toch een initiaal, dan zou het leuk zijn indien de eerste kolom bvb 0cm breed was en dus niet getoond wordt..

ik kan "kolommenbreedtes" niet aansturen heb ik de indruk

Groeten
JP

Je kunt kolombreedtes prima aansturen vanuit VBA met de property ColumnWidths. Doorgaans maakt de inhoud van een keuzelijst niet zoveel uit (meestal de gebonden kolom), en heb je de eerste kolom sowieso toch al verborgen. Of is dat bij jou anders nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan