• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst met hyperlink naar cel in ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

MBosch

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
19
Goedemorgen,

Bij deze wil ik om jullie hulp vragen om het volgende;

Ik heb in excel een werkblad met daarin overzichten van advertentiegegevens. Omdat ieder advertentieoverzicht op een nieuwe pagina komt, zal deze bestaan uit veel pagina's. Uiteraard wil ik voorkomen dat de gebruiker hierdoor moet scrollen/zoeken.

Ik heb daarom een werkblad toegevoegd met een inhoudsopgave. In deze inhoudsopgave staan per regel gegevens van een bepaalde uitgever. In deze regel moet ook een keuzelijst komen met daarin de overzichten van de advertenties die via dit medium geplaatst zijn (dus het eerder genoemde werkblad).

Maar ik zou willen dat men, zodra men een keuze geselecteerd heeft, direct gelinkd wordt naar dat betreffende advertentieoverzicht. Dus stel dat men van een bepaald medium advertentie 10001 kiest, dat hij dan automatisch linked naar werkblad 'advertenties', cel A2(waar het overzicht 10001 begint), en als men voor advertentie 10002 kiest, dan hij dan linked naar werkblad 'advertenties', cel A55 (waar overzicht 10002 begint). Etc.

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
 
MBosch,

Als je de link maakt, daar geef je toch op waar hij naar toe moet, of snap ik het niet.
 
MBosch,

Zet anders deze code van snb achter het blad waar de hyperlinks staan.
Misschien dat je dit dan bedoeld?

Code:
Private Sub Worksheet_FollowHyperlink(ByVal Target As Hyperlink)
  Application.Goto Evaluate(Target.SubAddress), True
End Sub
 
Bedankt voor de snelle reactie. Helaas begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Ik zal proberen mijn vraag iets duidelijker te maken.

De bedoeling is dus dat er in het keuzemenu zelf links komen naar een bepaalde cel in een ander werkblad. Dus keuze 1 moet leiden naar werkblad 2, celA1, keuze 2 naar werkblad 2, cel A55 etc.

Tot nu toe is het volgende me gelukt: om in een cel een hyperlink naar een bepaalde cel op een ander werkblad te maken, om een keuzelijst te maken, en ook om een keuzelijst te maken die linkt naar een werkblad als geheel.

Dit laatste is gelukt m.b.v. deze code (via Quandan, ben zelf nl. niet met codes bekend)

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
 
         If Not Intersect(Target, Me.Range("Menu")) Is Nothing And _
         Not Me.Range("Menu").Value = "" Then
             ThisWorkbook.Worksheets(Me.Range("Menu").Value).Select
         End If
 
     End Sub

Het lukt me dus echter niet om een keuzelijst te maken met daarin per te selecteren keuze een hyperlink te maken naar 1 bepaalde cel in een ander werkblad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Update:

Ik heb nu een combobox staan, met de volgende code:



Code:
Private Sub Menu_Change()

        If Not Menu.Value = "" Then
            ThisWorkbook.Worksheets(Menu.Value).Select
            ActiveSheet.Range("A1").Select
        End If
    
    End Sub

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

        Dim oSheet As Object
    
        Me.Menu.Clear
    
        For Each oSheet In ThisWorkbook.Worksheets
            Me.Menu.AddItem oSheet.Name
        Next

    End Sub

Deze combobox geeft de verschillende werkbladen weer, en wanneer je een werkblad aanklikt, linked hij direct door naar dat betreffende blad.

Nu is het de bedoeling dat hij ipv naar het werkblad als geheel, naar een cel in dat werkblad verwijst.

Kan dat in deze code aangepast worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En waar moet excel te rade gaan om er achter te komen op welk blad, naar welke cel er dient gehopt te worden?

Cobbe
 
Hoe dat precies in elkaar moet zitten zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Ik weet wel wat ik wil, maar ik zit niet goed genoeg in van excel om te weten hoe ik het voor elkaar kan krijgen en welke functie daar het best voor geschikt is.
 
Je kunt toch via Ctrl-K ofwel via Bewerken - Hyperlink invoegen werken.

Zie maar in het voorbeeld, is het zo dat je wil werken?

Cobbe
 
Bedankt voor je bericht. Helaas is dit niet wat ik bedoel.

De links in werkblad 1 staan nu in 4 verschillende cellen (A5 t/m A8). Maar mijn bedoeling is dus dat de linkjes in 1 cel komen, d.m.v. een soort van keuzemenu/combobox etc.
Ik heb nl. maar 1 cel de ruimte.

In de bijlage de inhoudsopgave (hoop dat hij het doet). Daar staat nu bij 1 van de uitgevers een combobox met daarin linkjes naar een werkblad in zijn geheel.

Daar zou ik dus graag links willen naar 1 specifieke cel in een werkblad.

Hoop dat dit wat duidelijker is.
 

Bijlagen

  • Bijlage HelpMij.xlsx
    14,6 KB · Weergaven: 379
Ik heb zelf nog niet ontdekt hoe je in een keuzelijst meerdere hyperlinks kan plaatsen. Als jij dat wel weet zou ik het graag van je horen.
Een verwijzing naar een bepaalde cel lijkt mij dan niet meer zo moeilijk. Bij het maken van een hyperlink kan je aangeven naar welke cel je wilt (excel 2007).
Dit moet toch te doen zijn??
 
Hallo Maurice,

Een keuzelijst met hyperlinks naar de verschillende werkbladen heb ik op 2 verschillende manieren bereikt:

Manier 1:via gegevens valideren
  1. Ga in een cel staan.
  2. Kies voor "Data" > "Valideren"
  3. Kies in de keuzelijst "Toestaan" voor: "Lijst"
  4. Vuld in het veld "Bron" de namen van de werkbladen in, gescheiden door puntkomma
  5. Klik op OK: de keuzelijst is gemaakt
  6. Geef de cel een reeksnaam: de naam van het werkblad waarop de keuzelijst staat, een Uitroepteken, en dan de naam die je de reeks wilt geven, bijv: Blad1!Menu
  7. Ga naar Visual Basic Editor en klik dubbel op de naam van het werkblad waarop het keuzemenu staat
  8. Kopieer deze tekst:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)

If Not Intersect(Target, Me.Range("Menu")) Is Nothing And _
Not Me.Range("Menu").Value = "" Then
ThisWorkbook.Worksheets(Me.Range("Menu").Value).Select
End If

End Sub

Sluit de editor en sla het bestand op. Het menu zou nu moeten werken.

Manier 2: via combobox
  • Via ontwerpmodus: invoegen keuzelijst men invoervak (activeX besturingselement)
  • Cel aanklikken waar de keuzelijst moet komen.
  • Eigenschappen wijzigen: naam = Menu, Match requierd = True, Printobject = False
  • Ga naar Visual Basic Editor en klik dubbel op de naam van het werkblad waarop het keuzemenu staat
  • Kopieer deze tekst:

Code:
Private Sub Menu_Change()

If Not Menu.Value = "" Then
ThisWorkbook.Worksheets(Menu.Value).Select
ActiveSheet.Range("A1").Select
End If

End Sub

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

Dim oSheet As Object

Me.Menu.Clear

For Each oSheet In ThisWorkbook.Worksheets
Me.Menu.AddItem oSheet.Name
Next

End Sub

Sluit de editor en sla het bestand op. Het menu zou nu moeten werken. (de eerste keer dat het bestand geopend wordt moet je eerst even naar de verschillende werkbladen klikken, vanaf dan werkt de keuzelijst)

Ik heb van beide manieren een voorbeeldje gemaakt in de bijlage. Ik hoop dat je mij op weg kunt helpen om via 1 van deze manieren de hyperlinks naar 1 specifieke cel in een werkblad te laten verwijzen. Via de eerste manier lijkt mij dit het makkelijkst, maar als ik het zelf probeer geeft hij de melding: fout 9 tijdens uitvoering: het subscript valt buiten het bereik.
 

Bijlagen

  • Bijlage HelpMij.xls
    43 KB · Weergaven: 308
Laatst bewerkt door een moderator:
Navigation Data Sheet.



Zou het dit zijn wat je bedoeld?
 

Bijlagen

  • Nav_Form (Userform).rar
    35,5 KB · Weergaven: 275
Hallo jpvs,

Bedankt voor je hulp!
Het is niet de manier die ik oorspronkelijk bedoelde, maar ik zie hierin inderdaad wel mogelijkheden om te bereiken wat ik wil.

Dan heb ik wel een aanvullende vraag. Hoe kan ik 2 van deze navigatieforms invoegen? Nu heb ik de form 1 x ingevoegd, die dus automatisch gekoppeld wordt aan de gegevens op het Nav tabblad (vanaf B6).

Omdat het erg veel gegevens zijn, wil ik graag 2 forms: 1 form gekoppeld aan een bepaalde selectie gegevens op het Nav tabblad (bijv. vanaf B6) en nog 1 form gekoppeld aan een andere selectie op het Nav tabblad (bijv. vanaf B66)

Hoe kan ik dat bereiken?

Het is me wel gelukt om 2 forms aan te maken, maar nu zijn ze beide nog gekoppeld aan dezelfde gegevens.
 
Laatst bewerkt:
@MBosch Wanneer je een VBA-code of formule wil toevoegen, plaats deze dan tussen de code-tags (
Code:
 en
) oftewel selecteer je code en klik op het # icoontje. Bij voorbaat dank, zeker ook namens de helpers.
 
Beste MBosch :thumb:

Heb hier nog een bestandje gevonden.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Hyperlink in dropdownmenu met VBA code.xls
    40 KB · Weergaven: 609
Goedemorgen Danny 147

Heel erg bedankt voor je hulp, dit was inderdaad wat ik zocht!
Na even vogelen heb ik hem in zodanig aan kunnen passen dat hij doet wat ik wil, top!

Alle andere helpers ook heel erg bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Beste MBosch ;)

Goedemorgen Danny 147

Heel erg bedankt voor je hulp, dit was inderdaad wat ik zocht!
Na even vogelen heb ik hem in zodanig aan kunnen passen dat hij doet wat ik wil, top!

Alle andere helpers ook heel erg bedankt.

Graag gedaan :D

Groetjes Danny. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan