Keuzelijst met invoervak, afhankelijk van een andere keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

FilDV

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2007
Berichten
3
Ik vat mijn probleem als volgt samen:

Ik heb 3 tabellen: 'File', 'Categoriëen' en 'Titels'

File : verschillende velden waaronder een veld [Categorie] en een veld [Titel]
Categoriëen: 1 veld: Categorie (prim. sleutel/Tekst)
Titels: 3 velden: Titel-id (Prim. sleutel/autonum.), Titel (Tekst) en Categorie (Tekst)


Ik wil een formulier maken, gebaseerd op de tabel 'File', waarop o.a. volgende velden staan:

[Categorie] en [Titel].

Beide zijn een keuzelijst met invoervak, respectievelijk gebaseerd op de tabellen tbl_Categoriëen en tbl_Titels.

Ik wil de keuzelijst 'Titel' (Keuzelijst_Titel) afhankelijk maken van de geselecteerde waarde in de keuzelijst 'Categorie' (Keuzelijst_Categorie), of met andere woorden, ik wil de mogelijkheden in de tweede keuzelijst filteren, afhankelijk van de geselecteerde waarde in het veld 'Categorie'.

Om dit te doen heb ik de volgende gebeurtenisprocedure ingesteld 'Na bijwerken' voor voor de 'Keuzelijst_Categorie':

Code:
Private Sub Keuzelijst_Categorie_AfterUpdate()

Dim sTitelSource As String

    sTitelSource = "SELECT [tblTitels].[Titel]," & _
                   " [tblTitels].[Titel-id]," & _
                   " [tblTitels].[Categorie] " & _
                     "FROM tblTitels " & _
                     "WHERE [Categorie-id] = " & Me.Keuzelijst_Categorie.Value
    Me.Keuzelijst_Titel.RowSource = sTitelSource
    Me.Keuzelijst_Titel.Requery

End Sub

Wanneer ik een waarde selecteer met de Keuzelijst_Categorie, dan toont de Keuzelijst_Titel geen enkele waarde.

Kan iemand mij vertellen of ik hier op het juiste spoor zit en hoe ik dit eventueel moet oplossen?



Mvg,


FilDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1 keer een vraag stellen is genoeg hoor!
Bijgesloten een voorbeeld mdb waarin jouw probleem uitgewerkt is.
Sluit anders je eigen mdb bij, dan is het makkelijker om te kijken wat het probleem precies is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    40,6 KB · Weergaven: 236
De andere is dicht, lees dit ook eens.
 
Hallo Bartuls,

hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik heb het voorbeeld wat aangepast volgens de behoeftes van mijn database, maar ik kan het nog niet laten werken zoals ik dat graag zou hebben. Misschien omdat ik het formulier afhankelijk heb gemaakt van een tabel? (Zie bijlage)

Kort samengevat zoek ik eigenlijk naar het volgende:

Het is een database voor het bijhouden van instructies, handleidingen,... voor machines.
Voor het ogenblik heb ik een database die werkt en daar zijn zo'n 4000 bestanden aan gekoppeld.
Ik wil die database wat aanpassen zodat ik vlugger zaken kan opzoeken en meer info kan linken aan ieder bestand.

De hoofdtabel is de tabel 'File'
In die tabel zitten o.a. volgende velden: [Categorie] [Titel] en [Ondertitel]

Die velden worden ingevuld via een keuzelijst. De waarden van een keuzelijst worden opgezocht in de respectievelijke tabel. (Bv. tabel 'Titel'). (Die tabellen hebben dan velden in verschillende talen, die ik later kan gebruiken voor het maken van overzichten of indexbladen, in de taal van de klant)
Wat ik graag zou hebben, is een ingave-formulier, waarbij je voor een bepaald file bepaalt tot welke categorie hij behoort.
Bv. 'Werkingsprincipes en instellingen'. In het veld 'Titel' kan je een titel kiezen (bv. 'Halve maan'), en eventueel ook nog een bijhorende ondertitel.

Ondertitel is m.a.w. afhankelijk van de titel en de titel van de categorie.

Deze velden zijn ook niet verplicht in te vullen. Bv. voor de categorie 'Veiligheidsvoorschriften', is het niet nodig om een titel en ondertitel te kiezen.

Mvg,

FilDV
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_test.zip
    86,8 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan